معاون اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: یک درصد جمعیت کشور آلزایمر دارند.

به گزارش ایلنا، محمدهادی ایازی در نخستین مجمع سلامت استان لرستان گفت: مهمترین رویکرد حوزه سلامت باید اجتماعی شدن این حوزه و افزایش آگاهی‌ها در جامعه باشد.
 
وی افزود: متاسفانه در حال حاضر مشکلاتی از قبیل بیماری‌های روانی، جسمی و ... وجود دارد که لازم است رویکردهای اجتماعی و افزایش آگاهی‌های عمومی با جدیت بیشتری در دستور کار باشد.
 
ایازی ادامه داد: سالمندی، آلزایمر، دیابت، چاقی، ام. اس  و ... از مهمترین مشکلات جامعه هستند و در حال حاضر ۸.۲ درصد جامعه سالمند هستند.
 
یک درصد جمعیت کشور دچار آلزایمر هستند
 
معاون اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که سالمندی یکی از دغدغه‌های مهم ما در کشور است، گفت: طی ۲ دهه آتی روند سالمندی در کشور به ۲۵ درصد خواهد رسید و مشکلاتی از قبیل کمبود نیروی کار و ... را در کشور به دنبال خواهد داشت.
 
ایازی اضافه کرد: ۷۰۰ هزار نفر در کشور آلزایمر دارند که حدود یک درصد جمعیت کشور هستند.
 
وی ادامه داد: بیماری «ام. اس» نیز در جامعه در حال افزایش است و اوتیسم نیز وضعیت مناسبی ندارد و در حال افزایش است.

 معاون اجتماعی وزیر بهداشت اظهار داشت: ۵ میلیون نفر از جامعه ما به دیابت مبتلا هستند و ۵ میلیون نفر دیگر هم از بیماری خود بی اطلاع هستند و متاسفانه زمانی به این بیماری پی می برند که به قطع عضو کشیده می شود.
 
ایازی گفت: با وجود این مشکلات اگر طرح تحول سلامت اجرا نمی شد، ۷۰۰ هزار نفر از بیماران به زیرخط فقر می‌رفتند و اجرای این طرح کمک شایانی به رفع مشکلات جامعه کرد.
 
وی افزود: برای مثال سال ۹۵ حدود ۳۳۳ هزار نفر در سوانح جاده‌ای کشته و مجروح شدند که تنها حوزه سلامت در این زمینه مسئول نبوده است بلکه دستگاه‌هایی از جمله راه و شهرسازی، استاندارد، محیط زیست و ...در این حوزه دخیل بوده‌اند.
 
وی ادامه داد: حدود ۲۵ درصد مشکلات این بخش به حوزه بهداشت ارتباط دارد و ۷۵ درصد آنها به سایر حوزه‌ها مربوط می‌شود و همین امر باعث می‌شود رویکردهای اجتماعی و مشارکت مردم در این حوزه افزایش یابد.
 
میزان افسردگی در زنان بیشتر از مردان است
 
معاون اجتماعی وزیر بهداشت با بیان این که اجتماعی کردن بحث سلامت موضوع بسیار مهمی است که باید به ابعاد اجتماعی، روانی، جسمی و فردی آن پرداخت، گفت: متاسفانه مشکلات روانی مانند افسردگی بخصوص در میان زنان در جامعه بسیار زیاد است و با توجه به مباحث و آموزه‌های دینی و اخلاقی در کشور ما نباید آمار آن بسیار بالا باشد.
 
ایازی افزود: متاسفانه میزان افسردگی در زنان ما بیشتر از مردان است که لازم است در این زمینه رعایت بهداشت روانی، فردی و ...در دستور کار قرار بگیرد یعنی هر فرد سفیر سلامت برای خودش، خانواده، محله و شهرستان و استان و کشورش باشد تا مشکلات حوزه سلامت با اجتماعی شدن حوزه سلامت کاهش یابد.
 
فعالیت تشکل‌ها و سمن‌های سلامت در لرستان بیشتر شود
 
وی ادامه داد: متاسفانه در استان‌هایی مانند لرستان که فقر و بیکاری بالاست باید فعالیت‌های فردی، تشکل‌ها و سمن‌های سلامت بیشتر افزایش یابد.
 
معاون اجتماعی وزیر بهداشت با بیان این که اجتماعی شدن سلامت یعنی اینکه همه مردم باید احساس مسئولیت کنند، گفت: اکنون ۲۲ درصد جامعه ما چاق هستند و ۵۰ درصد هم اضافه وزن دارند که این مشکلات اگر از طریق مشارکت، آموزش و فرهنگ‌سازی توسط مردم، سمن‌ها و مشارکت آنها اطلاع رسانی شود، قطعا بسیار زودتر به نتیجه می‌رسد و کاهش می‌یابد.
 
ایازی اضافه کرد: با ایجاد کانون های سلامت محلات، افزایش کارآمدی، پویایی و مشارکت مردم فراهم می‌شود و رویکرد ما در این حوزه باید ایجاد مشارکت آگاهانه، داوطلبانه، مسئولانه و عادلانه باشد و مشارکت ساختارمند هم در این زمینه تسهیل شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.