به گزارش ایرنا ، مردم پلدختر معتقدند با توجه به اینکه آب مصرفی این کارواش ها آشامیدنی است باید ساماندهی این واحدها هرچه سریعتر توسط دستگاه های مربوطه انجام شود.
یک شهروند پلدختری در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بر خلاف هشدار جدی در خصوص کاهش آب های زیرزمینی و لزوم صرفه جویی در مصرف آب، کارواش های جنوب شهر پلدختر از آب شهری استفاده می کنند.
محسن اسماعیل پور افزود: کارواش های حاشیه جاده ترانزیتی پلدختر با برپا کردن آلونک ها نیمی از جاده را در 2 طرف اشغال کرده اند.
وی اظهار کرد: این آلونک ها، ورودی پلدختر به عنوان ویترین شهر را به طول سه کیلومتر بسیار زشت کرده و در کنار هر آلونک وسایل کار و بی نظمی در کارواش ها به وضوح دیده می شود.
این شهروند افزود: تعداد این کارواش ها بسیار زیاد است و همزمان در مقابل هر کدام خودروهایی در حال شستشو بوده و یا در صف انتظار دیده می شود که این نیز عاملی در ترافیک و تجمع خودروها در کنار جاده شده و خطراتی به همراه دارد.
شهروند دیگری نیز گفت: بیشتر خودروهایی که برای شستشو توقف می کنند، تریلرهای کشنده حامل سوخت و عراقی هستند که شستشوی آنها از هر نظر برای محیط زیست منطقه مضر و خطرناک است.
علی مراد رحمتی افزود: با توجه به خطرات جدی استفاده از مواد شوینده، ورود آن به زمین های مجاور و هدر رفت آب آشامیدنی لازم است که مسوولان به وضعیت نا بسامان کارواش های شهر پلدختر رسیدگی کنند.
یک کارواش دار به خبرنگار ایرنا گفت: من و برادرم بیکار بودیم و برای رهایی از بیکاری و کسب درآمد این کارواش را کنار جاده راه انداخته ایم تا درآمدی برای گذران زندگی داشته باشیم.
سجاد سلیمانی با بیان این که هزینه زندگی سه تا چهار خانوار را از طریق کارواش تامین می کنیم، افزود: در صورت جمع آوری کارواش ها تعداد بیکاران شهر افزایش می یابد لذا بهتر است به جای قطع آب و برق کارواش ها، این واحدها ساماندهی شوند.

** ورود فلزات سنگین و مواد سوختی به منابع آب و خاک با شستشوی غیراصولی خودروها
یک کارشناس کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: کارواش پلدختر به طور عمده به شستشوی ماشین های سنگین حامل سوخت و مواد نفتی می پردازند.
هما کریمیان اظهار کرد: این افراد با استفاده از شوینده ها و به صورت غیر استاندارد نسبت به شستشوی ماشین اقدام می کنند که این امر موجب جاری شدن پساپ در جاده و در نهایت انتقال به محیط مجاور و آلودگی آن می شود.
وی افزود: مواد سوختی و هیدروکربنی و علاوه بر آن فلزات سنگین و آلاینده های موجود در مواد شوینده در پساب خروجی این واحدها، زمینه از بین رفتن پایداری زیستی اکوسیستم های طبیعی از جمله آبی و خاکی منطقه را فراهم می سازد و موجب عدم مرغوبیت اراضی کشاورزی می شود.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه رایج ترین آلاینده ها در کانال های فاضلاب و رودخانه ها هستند، مواد شوینده قدرت نفوذ پذیری خاک را افزایش می دهند و رها شدن این مواد در محیط زیست منطقه موجب افزایش راه نفوذ سایر آلودگی ها به خاک می شود که برای چرخه سبز طبیعت مشکلات فراوانی به همراه دارد و این امر موجب عدم رشد گیاه و از بین رفتن مرتع می شود.
این کارشناس کشاورزی گفت: در سایر کشورها، کارواش ها مجهز به سیستم تصفیه فاضلاب هستند تا از تبعات غیرقابل جبران در محیط زیست جلوگیری شود.
وی تاکید کرد: در بسیاری از موارد می توان با پرداخت کمترین هزینه، پساب ناشی از کارواش ها را با استفاده از روش های ترکیبی تصفیه کرد.

**تعویض روغنی یا کارواش؟
مدیر منابع آب شهری پلدختر نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: متاسفانه اکثر تعویض روغنی های پلدخترنیز در کنار شغل اصلی خود، فعالیت کارواشی نیز دارند.
شهاب محمودی افزود: همه کارواش های شهر پلدختر دارای انشعاب آب دایم و یا موقت هستند و هزینه آب مصرفی را پرداخت می کنند.
وی افزود: پیشنهاد می شود کارگروهی متشکل از دستگاههای مختلف محیط زیست، شهرداری، بهداشت، راه و شهرسازی و آبفا شهری جهت ساماندهی کارواش های پلدختر تشکیل شود.

**کارواش هایی که با مصرف آب شرب، فلزات سنگین تقدیم طبیعت می کنند
رییس اداره حفاظت محیط زیست پلدختر نیز به ایرنا گفت: بر اساس آمار و بررسی های انجام شده بیش از 150واحد کارواش در مسیر جاده ترانزیتی شمال به جنوب در شهرستان پلدختر فعالیت می کنند که علاوه برایجاد چشم انداز زشت در سیمای شهرستان موجب هدر رفت آب شرب و ایجاد آلودگی های زیست محیطی شده اند.
امیر رضا محمدی نژاد افزود: کارواش های شهرستان به نوعی آب شرب را می بلعند و به جای آن فلزات سنگین تقدیم آبهای زیر زمینی می کنند.
وی اضافه کرد: این در حالی است که امروزه حفاظت از داشته های آبی یک نگاه استراتژیک برای حراست از محیط زیست به شمار می رود.
وی تصریح کرد: هدر رفت آب شرب در شهرستان به یک چالش زیست محیطی در حوزه محیط زیست انسانی تبدیل شده است.

**ورود ترکیبات نیتراتی به رودخانه کشکان و ضرورت تجهیز کارواش ها به سیستم تصفیه
رییس اداره محیط زیست پلدختر ادامه داد: ورود پساب این واحدهای خدماتی به سیستم فاضلاب شهری باعث ورود مواد معلق، فلزات سنگین و شوینده ها شده که این چرخه ترکیبات نیتراتی را وارد آبهای زیر زمینی و رودخانه کشکان می کند و موجب بروز مخاطرات زیست محیطی خواهد شد.
محمدی نژاد افزود: کارواش های شهرستان پلدختر باید ساماندهی شوند و مکان مناسبی برای فعالیت آنها در نظر گرفته شود.
وی خاطر نشان کرد: ساماندهی این واحدها نیازمند تسهیلات است که باتوجه به پیگیری های انجام شده در استان، صاحبان این شغل، می توانند از صندوق کارآفرینی امید تسیهلات دریافت کنند.
وی افزود: کارواش های شهرستان باید مجهز به سیستم تصفیه فاضلاب باشند تا ذرات معلق و فلزات سنگین موجود در پساب خروجی را فیلتر کند.
رییس اداره حفاظت محیط زیست پلدختر گفت: باتوجه به اینکه تانکرهای عراقی حامل سوخت به مواد هیدروکربنی آلوده هستند پساب ناشی از شستشوی غیر استاندارد آنها در مسیر و حاشیه جاده رها می شود.
وی تاکید کرد: باتوجه به معضل کم آبی شدید در استان و پلدختر، انتظارمی رود ضمن نظارت کافی و اصولی و آموزش واحدهای کارواش، تسهیلات لازم جهت ساماندهی و به روز کردن سیستم تصفیه فاضلاب در اختیار آنان قرار داده شود.

**فعالیت غیراصولی کارواش ها موجب نارضایتی شهروندان شده است
شهردار پلدختر نیز در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: متاسفانه کارواش های موجود در میدان بسیج تا میدان امام حسین (ع) علاوه بر مشکلات بهداشتی که در سطح شهر ایجاد کرده اند موجب مصرف بی رویه آب شده و از نظر زیبایی نیز منظره و چهره ورودی شهر را ناخوشایند کرده اند.
صمد چراغی پور افزود: جدول های بلوار خلیج فارس شهر پلدختر به صورت مستمر به علت ورود خاک و لجن ناشی از شستشوی تانکرهای عراقی مسدود می شود که این امر علاوه بر آن که موجب گلایه مندی مردم و مغازه داران محل شده، ارایه خدمات شهری را با مشکل مواجه کرده، به ویژه این که زمان بارندگی انسداد این جداول موجب آب گرفتگی معابر می شود.
شهردار پلدختر گفت: شهرداری آمادگی دارد در راستای ساماندهی کارواش ها در یک مکان خاص با سایر دستگاه های متولی همکاری کند و آب غیر شرب مورد نیاز آنها را تامین نماید.

**استفاده کارواش ها از آب آشامیدنی فاجعه است
فرماندار پلدختر نیز به ایرنا گفت: با توجه به بازدیدهای انجام شده، فعالیت کارواش های شهر غیر اصولی است.
نعمت اله دستیاری افزود: با توجه به کمبود جدی آب در کل کشور، استان و شهرستان پلدختر استفاده کارواش ها از آب آشامیدنی یک فاجعه است.
وی تصریح کرد: همچنین پساب این واحدها که حاصل شستشوی خودروهای حامل نفت و گاز است، وارد مزارع شده و موجب نابود کردن کشاورزی، آلودگی زیست محیطی و سفره های آب زیرزمینی می شود.
فرماندار پلدختر با تاکید بر جمع آوری سریع کارواش ها گفت: کارواش های سطح شهر پلدختر با حکم قضایی از طریق نیروی انتظامی و با کمک دستگاه های مربوط به جاده قدیم سراب جهانگیر منتقل می شوند.
دستیاری افزود: شهرداری پلدختر نسبت به تامین آب مورد نیاز کارواش ها با استفاده از آب غیر آشامیدنی تعهد داده تا بتوانند به کار خود ادامه دهند.
/6060/7272
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.