در ادامه این یادداشت آمده است: چند سالی است که با کمبود بارشها، زنگ خطر خشکسالی در بسیاری از مناطق به صدا درآمده، آب رودها، تالابها و رودخانه ها هر روز آب می رود و چشمه ها دیگر جوشان و خروشان نیستند.
در این میان کشاورزی هم با مشکلاتی روبرو شده است که در همین راستا الگوی کشت برای کشاورزان از سوی جهاد کشاورزی ترسیم شد.
کشاورزان باید تنها 10 درصد از محصولات کشاورزی را به کشت محصولات آبدوست اختصاص دهند اما متاسفانه برخی بدون توجه به این مهم همچنان بر کشت محصولات آبدوست تاکید دارند.
کشت محصولات آبدوست مانند برنج به دلیل سوددهی بالا سبب شده تا برخی از کشاورزان اقدام به کشت این محصولات کشاورزی کنند و یا زمین های کشاورزی را به کشاورزان غیر بومی اجاره دهند؛ برداشت های بی رویه از آب تنها بحران کم آبی را تشدید می کند.
گرچه هندوانه و پیار هم از دیگر محصولات آبدوست هستند اما در بروجرد کشت برنج و هندوانه رونق زیادی دارد و از هم اکنون کشاورزان زمین های خود را برای کشت برنج مهیا و آماده می کنند.
امسال میزان بارشها در شهرستان بروجرد نسبت به سال گذشته بسیار کمتر شده است اما برخی از کشاورزان بدون توجه به این موضوع، کشت محصولات آبدوست را اولویت قرار داده اند.
کشت برنج سال گذشته در کل شهرستان بروجرد به 870 هکتار رسید؛ طبق الگوی کشت تنها 300 هکتار در بروجرد می تواند به کشت برنج اختصاص داده شود و درصورت ادامه این روند در سال جاری شاهد مشکلات عدیده ای در کم آبی خواهیم بود.
رضا امینی مدیر جهاد کشاورزی بروجرد در گفت و گو با بازتاب بروجرد گفت: سال گذشته در 870 هکتار از زمین های کشاورزی برنج کشت شد که متوسط برداشت در هر هکتار حدود چهار تن شلتوک و بیش از 2 تن برنج است.
وی اضافه کرد: امسال با توجه به کاهش بارندگی ها تلاش می شود تا میزان کشت محصولات آبدوست کاهش یابد چرا که افزایش کشت محصولات آبدوست بیش از مقدار در نظر گرفته شده تنها ضرر به سفره های آب زیر زمینی را به دنبال دارد.
امین بهنیا مدیر امور آب منطقه ای بروجرد نیز گفت: 88 چاه غیرمجاز کشاورزی در شهرستان بروجرد وجود دارد که تاکنون 60 حلقه چاه غیرمجاز مسدود و تعیین تکلیف شده و پرونده 28 حلقه دیگر نیز در دستگاه قضایی در حال پیگیری است که بعد از تعیین تکلیف مسدود می شوند.
وی اضافه کرد: با توجه به خشکسالی و کمبود بارشها کشت برنج به غیر از استان های شمالی در سایر شهرها ممنوع است اما باز هم شاهدیم که برخی از کشاورزان در شهرستان هم اکنون زمین را برای کشت برنج آماده می کنند که نیاز است کشت محصولات آبدوست امسال کاهش یابد.
مصطفی مصطفی وند رئیس محیط زیست بروجرد اظهار داشت: افزایش کشت محصولات آبدوست بویژه برنج در سال گذشته سبب شد تا کشاورزان از آب های زیر سطحی برای کشاورزی استفاده کنند که این برنامه سبب کاهش آب رودخانه و مرگ و میر آبزیان شد.
وی اضافه کرد: علاوه بر استفاده بی رویه از آب رودخانه ها، برخی از کشاورزان از آب تالاب بیشه دالان برای کشاورزی استفاده می کنند و با توجه به کمبود بارشها در صورتی که امسال استفاده از آب تالاب برای کشاورزی صورت گیرد قطعا تالاب خشک می شود.
به هر حال امسال با توجه به میزان بارشها ضروری است تا متولیان و مسئولان مربوطه نظارت بیشتری بر روی کشت محصولات آبدوست داشته باشند تا آبهای رودخانه و تالاب قربانی کشت این محصولات نشود.
منبع: بازتاب بروجرد
3022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.