امروزه صنعت گردشگری بویژه گردشگری داخلی جایگاه ویژه ای در اقتصاد کشورها دارد و نقش اثرگذار آن در تمامی ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بر کسی پوشیده نیست.
طبق نظر کارشناسان با حضور هر 10 گردشگر در هر منطقه یک فرصت شغلی ایجاد می ‌شود لذا مسئولان باید توجه خود را بیش از پیش به این حوزه معطوف و از این طریق به اقتصاد منطقه کمک کنند.
استان لرستان به واسطه قرار گرفتن در مسیر کاروان های راهیان نور همواره میزبان خیل عظیمی از مسافران نوروزی بوده است ولی این به تنهایی برای استانی با این همه ظرفیت گردشگری کافی نیست و باید اقداماتی برای اقامت بیشتر مسافران در استان انجام شود؛ اقداماتی نظیر ایجاد زیرساخت، هتل، جاده دسترسی و امکانات رفاهی که این استان را نه به عنوان معبر بلکه به عنوان مقصد گردشگری معرفی کند.
استان لرستان در سال های گذشته به رغم داشتن ظرفیت های بکر طبیعی، تاریخی و گردشگری فراوان فقط به عنوان معبر گردشگری شناخته می شد که مسئولان را بر آن داشت تا عزم خود را برای تبدیل این خطه سرسبز به مقصد گردشگری جزم کنند.
در این راستا تبلیغات گسترده ای از جمله برپایی نمایشگاهی از تصاویر جاذبه های گردشگری در فرودگاه مهرآباد تهران و به نمایش گذاشتن این تصاویر در اتوبان تهران - قم و اقداماتی از این دست برای معرفی جاذبه های گردشگری استان انجام شد.
تمام رسانه های استان لرستان نیز به معرفی هرچه بیشتر جاذبه های گردشگری استان پرداختند که نتیجه این فعالیت ها، افزایش حضور گردشگران در این استان بود.
نوروز امسال برخی از جاذبه های گردشگری لرستان شاهد صف های طولانی گردشگران برای بازدید بودند برای مثال قلعه فلک الافلاک خرم آباد که یکی از نمادهای گردشگری تاریخی استان لرستان به شمار می رود در یک روز پذیرای بیش از 17 هزار گردشگر بود.
از نکات قابل توجه، برگزاری آیین نوروزگاه در این اثر تاریخی بود که گردشگران را با برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی سرگرم می کرد.
در این نوروزگاه ها علاوه بر بازارچه های صنایع دستی، سوغات و غذاهای سنتی، عکاسی با لباس محلی در نظر گرفته شده بود که مورد استقبال مسافران قرار گرفتند.
طبق برنامه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان، فعالان گردشگری استان قبل از تعطیلات نوروز حدود 2 هزار ساعت آموزش دیدند تا بتوانند خدمات مطلوب تری به مسافران ارائه دهند.
142 واحد اقامتی از جمله هتل، مهمانپذیر، اقامتگاه بوم گردی، سفره خانه های سنتی و مجتمع های خدماتی بین راهی در لرستان مهیا شدند که در این بین مسافران توجه ویژه ای به هشت اقامتگاه بوم گردی داشتند و تقریبا ظرفیت آنها همواره پر بود.
برپایی چادرهای بهار مالگه در نقاط مختلف لرستان از دیگر اقدامات قابل توجه بود که مورد استقبال پرشور گردشگران قرار گرفت.
بهارمالگه در فرهنگ بومی مردم لرستان به مکانی اطلاق می شود که کوچ نشینان و عشایر لرستان در کوچ بهاره در آن مکان اقدام به برپایی سیاه چادرهای خود می کرده اند.
چندین سیاه چادر بهار مالگه در ورودی های شهر خرم آباد، کنار دریاچه کیو و پارک شریعتی برپا شد که در این سیاه چادرها صنایع دستی، مواد غذایی، غذاهای بومی لرستان و سایر مایحتاج مورد نیاز مسافران نوروزی در اختیار آنها قرار داده می شد.
در هر حال به رغم رشد حضور گردشگران در لرستان نباید از مشکلاتی نظیر کمبود پارکینگ، ترافیک بالای خودروها به دلیل عرض کم خیابان ها و کمبود تابلوهای راهنمایی و سرویس بهداشتی غافل شویم و لازم است مسئولان مربوطه این مشکلات را در اسرع وقت برطرف نمایند تا مسافرانی که به این استان سفر می کنند خود به عنوان سفیری فرهنگی برای لرستان عمل کنند و در سال های آینده شاهد افزایش حضور گردشگران باشیم.
** رئیس مرکز خرم آباد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.