محمد ناصر هاشمی روز چهارشنبه در آستانه روز جهانی هواشناسی که پیام امسال آن هوشیاری اقلیمی است در گفت و گو با ایرنا اظهارکرد: پیش بینی های فصلی سه ماهه آینده (فصل بهار) برای استان بارش هایی در حد نرمال و با گرایش به سمت کمتر از نرمال و افزایش دمایی حداقل به میزان 1/5 (یک و نیم) درجه نسبت به میانگین بلندمدت را نشان می­دهند.
به گفته وی طی سال زراعی جاری تا پایان اسفندماه میانگین بارش استان 225/1 میلیمتر بوده است که نسبت به سال گذشته و میانگین بلند مدت به ترتیب 28 و 40 درصد کاهش را نشان می دهد.
هاشمی افزود: همچنین میانگین دمای استان در فصل پاییز امسال ( 13/3درجه سانتیگراد) نسبت به سال گذشته و میانگین بلندمدت به ترتیب چهار و هشت درجه سانتیگراد بیشتر بوده است این افزایش دما در زمستان نمایان­تر شد ، بطوریکه در این فصل بسیاری از رکوردهای دمای بیشینه روزانه که برخی چندین دهه قدمت داشتند در شهرستان های استان شکسته شد.
مدیرکل هواشناسی لرستان یادآور شد: میانگین دمای استان طی ماههای دی و بهمن امسال به ترتیب 3/5 و 3/3 درجه سانتیگراد از میزان بلند مدت بیشتر بوده است که افزایشی قابل توجه محسوب می شود.
وی اظهار کرد: شاخص خشکسالی SPI ، طی دوازده ماهه منتهی به بهمن ماه امسال نشان می دهد که نیمه جنوبی استان خشکسالی شدید و بخش اعظم نیمه شمالی آن خشکسالی متوسط داشته­ اند.
هاشمی همچنین گفت: اگر روند کنونی افزایش دمای جهانی و تغییر اقلیم ادامه داشته باشد، براساس مدل های پیش بینی بلندمدت در بدبینانه ترین حالت پنج درجه سانتیگراد افزایش دما و هفت درصد کاهش بارش و در خوش بینانه ترین وضعیت 1/2 درجه سانتیگراد افزایش دما و 1/5 درصد افزایش بارش را برای کشورمان تا سال 2090 شاهد خواهیم بود.
مدیرکل هواشناسی لرستان افزود: متاسفانه زاگرس میانی که استان لرستان نیز در آن واقع است نامناسب ترین تغییرات (بیشترین کاهش بارش و بیشترین افزایش دما) را نسبت به دیگر مناطق کشور خواهد داشت به طوری که حدود افزایش دما و کاهش بارش بدست آمده از مدل ها برای این منطقه به ترتیب (1/6 تا 5/5) درجه سانتیگراد و (1 تا 12) درصد خواهند بود.
وی تاکید کرد: چنین وضعیتی، ضرورت هرچه بیشتر توجه به توسعه طرح های سازگاری اقلیمی و آمایش سرزمینی را در استان نشان می دهد.
مدیرکل هواشناسی لرستان افزود: افزایش دمای جهانی تغییرات اقلیمی آشکاری را در سراسر زمین موجب شده که از نمودهای آن می توان به کاهش 50 میلیمتری بارش طی 50 سال اخیر در کشور اشاره کرد که این موضوع تبعاتی از جمله؛ مهاجرت به شهرها، حاشیه نشینی، بزرگ شدن شهرها و بروز پدیده گرمایی در شهرها را به دنبال داشته است.
وی گفت: طبق مطالعه ای که بوسیله چندین دانشگاه و مراکز علمی در سال 2013 منتشر شد حدود 97 درصد از دانشمندان با موضوع گرمایش جهانی ناشی از عوامل انسانی موافق هستند که به نظر می رسد آگاهی مردم از اجماع نظر علمی دانشمندان و سازمان های جهانی در این خصوص می تواند در افزایش حمایت و مشارکت آنها برای اقدامات مقابله ای و سازگاری با شرایط جدید اقلیمی تاثیر شایانی داشته باشد.
مدیرکل هواشناسی لرستان با اشاره به اینکه سازمان جهانی هواشناسی پیام روز جهانی در سال 2018 را 'آماده باش جوی؛ هوشیاری اقلیمی' انتخاب کرده است گفت: این سازمان اعلام کرده که از آنجا که شهرنشینی و گسترش کلان شهرها منجر به آسیب پذیرتر شدن انسانها شده است، اکنون بیش از هر زمانی، نیازمند آمادگی در برابر وقوع پدیده های جوی، هوشیاری اقلیمی و نیز آگاهی از مخاطرات مربوط به آب هستیم.
هاشمی افزود: در همین راستا اولویت های سازمان جهانی هواشناسی و سازمان های ملی تابعه در سال جاری به توسعه سامانه های هشدار سریع و دیگر تدابیرکاهنده خطرات ناشی از بلایای جوی؛ ارائه خدمات اجرایی و آموزشی به کاربران در خصوص تغییر اقلیم و سازگاری با آن و پایش آبشناختی که به ارتقاء درک بشر از چرخه آب و همچنین مدیریت منابع آب کمک خواهد کرد، معطوف شده است.
سازمان جهانی هواشناسی(WMO)، همه ساله 23 مارس مصادف با سوم فروردین را که در ایران این روز مصادف با روز سوم عیدباستانی نوروز ایرانیان و تعطیل رسمی است بعنوان روز جهانی هواشناسی تعیین کرده است.
این سازمان هر سال یک شعار را برای روز جهانی هواشناسی معرفی می کند که شعار امسال آن آماده باش جوی؛ هوشیاری اقلیمی نام نهاد شده است.
1920/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.