به گزارش خبرنگار ایرنا مهرداد فتحی بیرانوند روز دوشنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: گونه منحصر به فرد سمندر لرستانی که در سالهای اخیر و به ویژه در آستانه نوروز در سطح شهرها و اماکن مختلف به فروش می رسد، جزو گونه های به شدت در معرض خطر انقراض و مختص ایران می باشد و خرید و فروش آن غیرقانونی بوده و جرم محسوب می شود.
وی اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست در این ارتباط براساس قوانین مصوب موجود با متخلفین برخورد قانونی می کند.
فتحی بیرانوند ادامه داد: از دوستداران محیط زیست درخواست می شود تا در صورت مشاهده این پدیده، موضوع را در اسرع وقت به اداره کل حفاظت محیط زیست استان و ادارات کل حفاظت محیط زیست سراسر کشور یا دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست کشور در میان گذاشته تا اقدامات قضایی لازم در این زمینه به عمل آید.
به گفته وی شماره تلفن 1540 به صورت رایگان و شبانه روزی آماده دریافت اطلاعات مربوطه می باشد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان همچنین گفت: 6اکیپ فعال محیط بانی بر جلوگیری از قاچاق سمندر لرستانی نظارت دارد.
وی افزود: قاچاق سمندر لرستانی در سال های گذشته بیشتری شده بود که در حال حاضر با توجه به اقدامات حفاظتی گسترده قاچاق این گونه بسیار به ندرت انجام شده است.
فتحی بیرانوند اظهار کرد: با برگزاری چندین کارگاه آموزشی طرح های پژوهشی جهت حفاظت و آموزش جوامع محلی در راستای جلوگیری از قاچاق سمندر لرستانی اقدام شده است.
وی بیان کرد: با نزدیک شدن به ایام عید نوروز اقدامات حفاظتی گسترده تری در این راستا انجام می شود و به صورت مستمر پنج اکیپ نظارتی بر جلوگیری از قاچاق سمندر لرستانی در شهرستان های خرم آباد، پلدختر فعال می شوند.
به گفته وی سه پاسگاه سیار و سه تیم گشت و کنترل در مناطق جنوب خرم آباد و پلدختر مستقر شده است.
سمندر لرستانی تنها در لرستان و در مرز با استان خوزستان یافت می شود و در محیطی از بقایای جنگل های بلوط که حاوی آب های خنک باشد زیست کرده و بر پشت خود خال ها یا نوارهای زرد و نارنجی چشمگیر روی زمینه قهوه ای داشته و زیر بدنشان زرد یا نارنجی قرمز است.
7274/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.