به گزارش ایرنا، علی جهان آرا روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در صورت تکمیل 15 طرح کتابخانه ای در حال ساخت در استان می توان به افزایش این سرانه امیدوار بود.
به گفته وی بنابر استاندارد باید به ازای هر 100 نفر 300 نسخه کتاب وجود داشته باشد اما در لرستان به ازای هر 100 نفر 30 نسخه کتاب وجود دارد و به عبارتی 270 نسخه با حد مطلوب فاصله وجود دارد.
جهان آرا همجنین گفت: به ازای هر 25 هزار نفر باید یک کتابخانه وجود داشته باشد در حالی که در لرستان به ازای هر 60 هزار نفر یک کتابخانه وجود دارد.
وی افزود:در حال حاضر 42 کتابخانه عمومی در استان نیاز است تا به حد استاندارد برسیم.
مدیرکل کتابخانه های عمومی لرستان اظهار کرد: شاخص استاندارد سرانه عضویت در کتابخانه ها به ازای هر 100 نفر جمعیت 35نفر است اما این وضعیت در لرستان 2 نفر به ازای هر 100 نفر است.
وی یادآور شد: فاصله استان لرستان با حد مطلوب یا استانداردهای سرانه عضویت و یا فاصله با حد مطلوب نسخه های کتاب به ازای هر فرد ناشی از کمبود فضای کتابخانه ای است.
جهان آرا همچنین گفت: کتابخانه مرکزی خرم آباد بعد از 17 سال هنوز به بهره برداری نرسیده که باید بعنوان یک مطالبه فرهنگی استانی مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: سال گذشته 35 میلیارد ریال اعتبار برای این طرح در نظر گرفته شد که از این میزان 60 درصد تخصیص یافت و پیش بینی می شود که فاز اول این کتابخانه خردادماه 97 به بهره برداری برسد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان لرستان افزود: در حال حاضر سرانه زیربنایی کتابخانه ای در استان 14 هزار متر مربع است که با تکمیل 15 طرح کتابخانه ای در دست اجرا این میزان به 17 هزار و 450 متر افزایش خواهد یافت.
به گفته وی برای ساخت کتابخانه مرکزی خرم آباد تاکنون 50 میلیارد ریال هزینه شده و برای تکمیل آن به 45 میلیارد ریال دیگر لازم است.
وی در بخشی از سخنانش گفت: بنا بر قانون شهرداری ها باید نیم درصد از بودجه خود را به کتابخانه های عمومی اختصاص دهند که عدم برنامه ریزی شهرداری ها در حوزه اختصاص بودجه تاکنون باعث عدم پرداخت سهم نیم درصدی کتابخانه ها شده است.
وی اظهار کرد: به مناسبت چهاردهمین سالروز تاسیس نهادکتابخانه های عمومی کشور روز پنجشنبه 17 اسفند ماه طرح کتابخانه گردی با حضور تمامی مسئولان بطور همزمان در سراسر کشور به اجرا گذاشته می شود.
وی افزود: به همین منظور 13 کتابخانه برای اجرای این طرح در خرم آباد 2 کتابخانه و در بروجرد نیز 2 کتابخانه و در سایر شهرستان های استان یک کتابخانه برای همین منظور در نظر گفته شده است.
مدیر کل کتابخانه های عمومی کشور اضافه کرد: هدف از اجرای این طرح آشنایی بیشتر با مشکلات و ظرفیت های نهاد کتابخانه ها است تا بتوان برای اعتلای این بخش در تخصیص اعتبارات به کتابخانه ها توجه شود.
جهان آرا با اشاره به اینکه سه نوع کتابخانه شهری، روستایی و مشارکتی در استان وجود دارد گفت: در حال حاضر 29 کتابحانه شهری، چهار کتابخانه روستایی و 18 باب کتابخانه مشارکتی در استان فعالیت دارد.
/6060/1920
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.