مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان در نشست خبری با اصحاب رسانه بیان داشت: بام خرم آباد آینده روشنی را در پیش دارد.

به گزارش ایلنا، شیرزاد نجفی در نشست خبری با اصحاب رسانه بیان کرد: سرانه فضای سبز به ازای هر نفر در لرستان ۶ هزار و ۹۰۰ مترمربع است که این میزان از سرانه جهانی نیز بیشتر است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان با اشاره به اینکه تعداد ۱۲ پارک جنگلی در استان وجود دارد افزود: از مساحت ۲ میلیون و ۸۳۲ هزار هکتار پوشش مرتعی و جنگلی لرستان، ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار در حوزه منابع طبیعی وجود دارد.

وی بیان کرد: مقام دوم سرانه فضای سطح جنگل در کشور و مقام اول در مناطق زاگرس‌نشین به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان تعلق دارد.

نجفی گرم شدن زمین، کمبود آب و تخریب جنگل‌ها را یک چالش جهانی دانست و اظهار کرد: ۲۵۰ غار طبیعی، ۲۲۵ آبشار، ۳۰ رودخانه، ۳۵۸ گونه جانوری و ۱۷۰۰ گونه گیاهی در استان لرستان شناسایی شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان در ادامه با بیان اینکه برای محاسبه میزان آتش‌سوزی‌ مراتع و جنگل های لرستان، از سیستم ماهواره استفاده می‌شود اظهار داشت: متاسفانه، سالانه ۲ هزار هکتار از جنگل‌های استان به دلیل آتش سوزی از بین می روند.

وی با تاکید بر مستند بودن آمارهای اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان اظهار داشت: در بحث آتش‌سوزی‌ پوشش جنگلی، در مقایسه با سال گذشته ۷۲ درصد کاهش داشته ایم که این آمار با بهره‌گیری از اطلاعات ماهواره‌ای که در اختیار ما قرار گرفته، محاسبه و اعلام می‌شود.

شیرزاد نجفی با اشاره به اینکه از لحاظ وسعت مراتع، لرستان رتبه‌ ۱۷ را در کشور دارد و حجم روان‌آب‌های آن، ۱۲ میلیارد متر مکعب است اظهار داشت: با توجه به تغییرات اقلیمی، در آینده‌ای نه‌چندان دور، با چالش کم‌آبی روبرو خواهیم بود، لذا باید فرهنگ‌سازی مناسبی در خصوص استفاده درست از نعمات الهی، در سطح جامعه صورت گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان تصریح کرد: به منظور جلوگیری از نابودی عرصه‌های جنگلی و مراتع استان، برای نخستین بار در لرستان، تعداد ۷۰ آبگرمکن خورشیدی به‌طور رایگان در میان روستاییان، توزیع شده که برابر برنامه‌ریزی صورت گرفته، در سال آینده نیز این روند ادامه خواهد داشت.

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.