نرگس سپه وند-جوانان باسواد استان ما در واحدهای تولیدی دیگر استانها مشغول به کار کارگری هستند آیا تاکنون از خودپرسیده ایم مگر هیچ واحد تولیدی موفقی در لرستان موجود نیست؟یا اگر هست چرا تولید و چرخه فروشش حمایت نمی شود که نیروی کار و افزایش درآمد به سبد خانوار تک تک شهروندان هم استانی برگردد.

حال باید دید چرا واحدهای تولیدی استان موفق نیستند یا اکثر نیمه کاره،نیمه تعطیل و شماری هم موفق اما با فروش محدود هستند که نمی توانند توسعه و استخدام نیروهای جدیدی را محقق کنند.
این مهم محقق نمی شود مگر با رفع موانع سرمایه گذاری و تسهیل روند توسعه در همه واحدهای تولیدی استان.
مبرهن است در بعد کلان نیز تحریم ها، مشکلات تامین ماشین آلات مورد نیاز،رکود تورم و البته ضعف در ترویج فرهنگ استفاده از کالای داخلی از مشکلات و موانع عدیده عدم موفقیت تولیدکننده کشور و استان هستند.

به نشست هم اندیشی در یکی از واحدهای تولید شهرک صنعتی شماره یک شهرستان خرم آباد می رویم.نشست شرکت البرز صنعت؛ از آنها می پرسیم مشکل عمده تولید داخلی چیست؟
طی این دیدار صمیمانه اصحاب رسانه با شرکت البرز صنعت به چهار مساله کلیدی رسیدیم که چرا کالاهای استاندارد و باکیفیت شهر ما چندان مشتری خاصی ندارد!؟

1-فرهنگ کار در استان ما ضعیف است

2-عدم اعتماد مصرف کننده به کالای داخلی

3- ضعف در تبلیغات و معرفی مزایای کالای بومی

4-عدم حمایت مسوولین

بارزترین گلایه مدیر عامل شرکت البرز صنعت بی توجهی برخی مسوولان و دستگاه های متولی نسبت به حمایت از واحدهای تولیدی استان بود.

مهندس رضا بختیاری در همین راستا تاکید کرد: با توجه به ابلاغ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی در سال 95 مقرر شد،بخشنامه ای مبنی بر حمایت از تولیدکنندگان و تولیدات داخلی به کلیه دستگاه های اجرایی استان ابلاغ شود اما پس از گذشت یکسال هنوز شاهد اتفاقی خاص نبوده ایم و متاسفانه در عمل هیچگونه حمایتی از واحدهای تولیدی استان صورت نمی پذیرد.

تثبیت اشتغال و توسعه استان وابسته به حمایت از تولیدکنندگان است

بی شک تثبیت اشتغال، توسعه اشتغال، رونق تولید و بهبود شرایط اقتصادی و درآمدی استان وابسته به تقویت تولیدکنندگان و تسهیل مسیر برای واحدهای تولیدی ست که دغدغه های شهروندی، آماج جمعیت بیکار و هشدار مهاجرتهای کاری اخیر نیز اهمیت این مساله را صد چندان می کند.

امید است استاندار، نمایندگان و مدیران دستگاه های اجرایی به عنوان حامی و یاریگر چرخش چرخ اقتصاد در استان از این مساله مهم غفلت نکنند.اگر فرهنگ ترویج مصرف کالای بومی در دستگاه های اجرایی آغاز شود و به این اجماع برسیم که با خرید کالای تولید بومی، درآمد را به جیب استان خودمان بازگشت داده ایم، نقطه پایانی این حرکت تثبیت اعتماد شهروندی به خرید کالای بومی خواهد بود.

مهندس بختیاری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نامگذاری سال گذشته تحت عنوان" اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل "تصریح کرد: متاسفانه این اصل در عمل در استان ما خروجی چندانی نداشته و هنوز هم نیازمند اقدام و عمل در حمایت و تولید داخلی هستیم.
وی ادامه داد: بیکاری و مشکلات عدیده واحدهای تولیدی در استان ما مختص پارسال و امسال نبوده و نیست و تغییر مدیریت ها هم تاثیر چندانی در رفع مشکلات ندارد.

لازم به ذکر است درهمین حوزه 74 واحد تعطیل شده در استان در تملک بانکها هستند که عملا نمی توانیم کاری برای آنها انجام دهیم و امیدواریم مسوولین نگاهی ویژه ای به این ظرفیت ها داشته باشند.

مدیرگروه صنعتی البرز صنعت در خصوص موانع پیش رو نیز بیان داشت: در نگاه ایده آل صدها سال طول می کشد تا لرستان به شاخصه های تولید کشوری برسد و زمانی که طرح ها در حد شعار مدفون می شوند، فرسنگها با فروش موفق فاصله داریم. کالای تولیدی استان کیفیت خوب و قیمت مناسبی دارند اما حمایت نمی شود.
با این وجود که در شرکت ما هم سرمایه گذاری روی بخشهایی از تولید بنگاه های اقتصادی استان واقعا به صرفه نیست اما فقط به صرف اشتغال در گروهی بامتوسط سن کمتر از سی سال مشغول به فعالیت هستیم زیرا دغدغه اصلی ما فقط اشتغالزایی وایجاد درآمد برای جوانان و خانوارهای لرستانیست.

ضرورت حمایت دستگاه های اجرایی از تولید بومی

وی تاکید کرد: انتظار ما از مدیریت ارشد و متعاقبا دستگاه های اجرایی این است که دستگاه های دولتی با خرید از چنین شرکتهایی به راه اندازی کسب وکارهای ضروری و جوان، انگیزه و امیدواری بدهند.
وی ادامه داد: همکاری صدا و سیما در انجام امور تبلیغاتی، نصب بیلبوردها در مسیر جاده با قیمت مناسب و همکاری فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای استان در عرضه کالای بومی از دیگر پیشنهادات و مطالبات ما برای حمایت از تولیدات استان است.
وی در پایان در خصوص رونق تولید و فروش به مباحث عمده دیگری چون ایده پردازی اشتغال، معرفی و فروش تولیدات استانی و عرضه محصولات در فروشگاه های بزرگ و بنام نیز اشاره کرد و گفت: سخت ترین قسمت کار در تولید، فروش است و امیدواریم مدیریت ارشد استان وتک تک مسوولین استانی در این امر یاریگر ما و تثبیت کننده درآمد و اشتغال پایدار در لرستان باشند.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 875195
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.