به گزارش ایرنا حسین سلاح ورزی روز دوشنبه در دیدار رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی لرستان در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم آباد افزود: بهبود فضای کسب و کار برای افزایش صادرات و رونق تولید ضروری است که برای تحقق این مهم به حمایت همه جانبه دستگاه های اجرایی نیاز داریم.
وی گفت: برای بهبود فضای کسب و کار نیازمند یک سیستم اقتصادی غیر بوروکراتیک هستیم تا هر سرمایه گذار در کمترین زمان و هزینه بتواند فعالیت کند.
نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه سرمایه گذاری دارای ابهام از نظر کسب و کار، اتفاق نمی افتد، افزود: تمرکز ما باید بر بهبود فضای کسب و کار، ایجاد طرح های جدید و جذب سرمایه گذار خارجی باشد تا سال آینده شاهد رشد اقتصادی مداوم و مستمر باشیم.
وی اضافه کرد: صادرات نفت و گاز برعهده دولت و صادرات غیرنفتی برعهده بخش خصوصی است و تحقق جهش در صادرات غیرنفتی مستلزم بهبود فضای کسب و کار و اصلاح مقررات است.

** نزول چهار رتبه ای ایران در بهبود فضای کسب و کار
وی اظهار کرد: ایران پس از 12 سال از نظر رتبه ریسک اعتباری جایگاه قابل قبولی کسب کرده اما در تسهیل فضای کسب و کار به رغم توجه به قانون برنامه ششم توسعه و هدف گذاری ارتقای 10 رتبه ای در بهبود فضای کسب و کار بین المللی متاسفانه امسال چهار رتبه نزول رتبه داشته است.
سلاح ورزی افزود: حرکت در راستای سند چشم انداز، رشد اقتصادی مستمر و پایدار و تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبر معظم انقلاب مستلزم سرمایه گذاری گسترده است.
وی اظهار کرد: با توجه به داشتن یک درصد جمعیت جهان، در توزیع نرمال و عادلانه باید یک درصد صادرات دنیا را نیز داشته باشیم ولی به رغم داشتن منابع غنی، سهم ایران در صادرات با احتساب نفت فقط 34 صدم درصد و بدون احتساب نفت 24 صدم درصد است که این موضوع نشان از فاصله قابل توجه صادرات در کشور است.
وی افزود: قیمت تمام شده محصولات برای صادرات بالا است لذا در برخی کشورها و برای طیف گسترده خدمات و محصولات اساس رقابتی وجود ندارد و در واقع نمی توانیم با دیگر کشورها رقابت کنیم.

** لزوم توجه به واحدهای بوم گردی برای توسعه صنعت گردشگری
نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تحلیل وضعیت صنعت گردشگری ایران با بیان اینکه هنوز هیچ یک از جاذبه ها ظرفیت جذب گردشگر را ندارند، گفت: ظرفیت ها به ساخت هتل ختم نمی شود بلکه باید واحدهای بوم گردی نیز در این راستا ایجاد شود.
وی با اشاره به وجود 700 واحد بوم گردی در کشور افزود: برای اشتغالزایی در صنعت گردشگری باید وام ها و تسهیلات بانکی به واحدهای بوم گردی اختصاص یابد.

** لزوم هدفمند شدن تسهیلات بانکی
سلاح ورزی با بیان اینکه تقسیم پول بی جهت، از بین بردن سرمایه است، گفت: باید زمینه ای فراهم شود که تسهیلات بانکی هدفمند شوند و ایجاد ارزش افزوده با امکان خلق ثروت، واقعی باشد.
وی افزود: اتاق بازرگانی مشاور سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه است و رابطه نزدیک و خوبی با اعضای سه قوا داریم و برخی از موضوعات در حوزه اقتصاد از جمله سرمایه گذاری نیاز به هماهنگی های فراقوه ای دارد و پشتیبانی و همکاری سایر قوا را می طلبد و می تواند راه گشا باشد.

** کاهش فاصله استان های کمتر توسعه یافته با توسعه یافته هدف دبیرخانه زاگرس میانی
نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران درخصوص طرح دبیرخانه زاگرس میانی گفت: ایجاد این دبیرخانه توسط سازمان برنامه و بودجه با حضور 6 استان دارای منابع خوب مطرح شده است تا بتوان با وجود مشوق ها، کمک به استان ها و ارائه تسهیلات به بخش خصوصی فاصله استان های کمتر توسعه یافته با استان های توسعه یافته کم شود.
وی همچنین در خصوص شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی اظهار کرد: این شورا یک نهاد تعاملی است و افزایش تعامل بین اجزای حاکمیت و بخش خصوص و رفع مشکلات در فضای کسب و کار را همواره در دستور کار دارد.
سلاح ورزی افزود: صادرکنندگان در این شورا مشکلات خود را در استرداد ارزش افزوده، مطرح می کنند و درصورتی که رویه ها و بخش نامه ها نیاز به اصلاح داشته باشند، موضوع در سطح استان به استاندار و در سطح ملی به مسئولان کشوری منعکس می شود تا به دستورالعمل تبدیل شوند.
3210/3022
خبرنگار: محمد یاراحمدی ** انتشاردهنده: احسان کردی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.