به گزارش خبرآنلاین لرستان، مهرداد فتحی بیرانوند با اشاره به ضرورت احصا مستندات مهم زمین شناسی این منطقه ادامه داد: صفحات تکتونیکی ایران و عربستان اینجا بهم متصل شده است و جوانترین کوهزایی های دنیا شامل کوههای کبیر کوه در این منطقه رخ داده است که ثبت ملی این اثر تاثیر زیادی در جذب محققان زمین شناسی و گردشگران خارجی در استان خواهد داشت.

وی افزود: این منطقه 18 هزار هکتار وسعت دارد و منطقه ای شکار صید ممنوع است که اقدامات لازم نیز در این خصوص انجام شده است ودر صددیم در اولین برنامه شورای عالی حفاظت محیط زیست، مصوبه ای مبنی بر تعیین این منطقه به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در خصوص اهمیت تالابها بیان داشت: تالابها همواره به عنوان مهمترین اکوسیستم های روی کره زمین می توانند در مباحث اکولوژیکی خود بسیار اثرگذار باشند که متاسفانه طی سنوات گذشته تالابهای استان مورد بی مهری زیادی قرار گرفته اند که اکثرا یا خشک شده اند و یا در حال خشک شدن هستند.

فتحی بیرانوند عوامل دخیل در این مساله را شامل عواملی زیادی از جمله انتقال بین حوضه ای آب به خاطر سیاست های غلط در برداشت آب از حوضه آبخوانها ، سد سازی های رویه، خشکسالی های اخیر،تغییر کاربری اراضی تالابی و تبدیل انها به اراضی کشاورزی و درنهایت افزایش دمای کره زمین عنوان کرد.

جنگ آب در دنیا و اهمیت تالابها

وی ادامه داد: با افزایش یک تا یک و نیم درجه ای دمای جهانی کره زمین مواجه هستیم که این مساله با توجه به اینکه کشور ما روی کمربند خشک و نیمه خشک دنیاست از اهمیت بیشتری برخودار است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست تشریح کرد: توجه به این مساله در دستور کار مسوولین کشوری نیز قرار گرفته است که با تغییر در سیاست های غلط برداشت آب در سطح کشور در صدد رفع این مشکل هستند و نمونه بارز آن خشک شدن تالاب دریاچه ارومیه است که اهمیت بحث آبهای بین مرزی و اینکه بسیاری از تالابهای کشور ما به خاطر اینکه حوضه اصلی آبریزشان خارج از کشور است، در حال خشک شدن هستند.

فتحی بیرانوند ادامه داد: جنگ امروز دنیا جنگ آب است مانند کشور افغانستان بخش زیادی از حقابه های زیست محیطی تالاب هامون را نمی دهد!

وی در خصوص تالابهایی با سرمنشا حوضه آبریز برون مرزی اضافه کرد: به سدسازی های بی رویه کشور ترکیه نیز بخش زیادی از حقابه های دجله وفرات قطع شده است و در نتیجه بسیاری از تالابهای کشور خشک شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان تاکید کرد: موضوع تالابها به عنوان یکی از اصلی ترین سیاست ها در حوزه کاری ماست.

اشاعه و نهادینه سازی فرهنگ زیست محیطی

مهرداد فتحی بیرانوند ادامه داد: در این راستا کارها و برنامه های زیادی را انجام داده ایم و امسال نیز به خاطر بالا بردن حساسیت این روز جهانی تالابها،اقدام به برگزاری برنامه هایی چون: برگزاری مسابقه عکاسی، برنامه های فرهنگی و بازدید انجمن های زیست محیطی وجوامع محلی از تالابها نمودیم که همکاری تشکلهای حامی محیط زیست و
و مردم جوامع محلی قابل تحسین است.

وی دیگر اقدامات مهم انجام گرفته در خصوص تالاب های استان را اینگونه عنوان کرد؛
برگزاری کارگاه های فرهنگی با هدف توانمندسازی جوامع محلی
آموزش بحث پرنده نگری در تالابها
پاکسازی محدوده تالابها توسط تشکل های زیست محیطی و جوامع محلی
نهادینه سازی فرهنگ زیست محیطی و بیلن اهمیت تالابها از طریق آموزش و پرورش
بازدید از کلیه تالابهای استان توسط همکاران محیط زیست
انجام مطالعات تعیین حق آبه ها کلی تالابها و نیز حق آبه های زیست محیطی رودخانه
تهیه برنامه عمل تالابهای پلدختر و بیشه

تهیه برنامه عمل

فتحی بیرانوند در خصوص تهیه برنامه عمل در این منطقه، بالا بردین ضریب حفاظتی و امنیتی منطقه و نیز خرید امکانات و تجهیزات لازم برای تالابها گفت: در این راستا سازمان محیط زیست کشور قول مساعد داده که بودجه لازم را به سازمان محیط زیست استان اختصاص دهد و امسال نیز اعتبارات خوبی برای این دسته ظرفیت های زیست محیطی پیش بینی شده است.

تالاب ها ماوای پرندگان هستند و منطقه ای شکار ممنوع

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در پایان این بازدید با اشاره به اینکه تالابها محل اتراق چند روزه پرندگان مهاجر هستند و سال گذشته نیزاستان لرستان بعد از استان کرمان بیشترین آمار پرندگان مهاجر را داشته است، گفت: برگزاری کارگاه های آموزشی با حضور جوامع محلی، گشت و کنترل اکوسیستم های تالاب و ساخت پاسگاه های زیست محیطی مانند پاسگاه پلدختر و ممانعت از شکار پرندگان از دیگر برنامه های جدی ما در این حوزه است.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 853714
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.