به گزارش خبرآنلاین لرستان، دکتر رضا میرزایی افزود: شدت تبخیر آب در کشور ما 3 برابرنسبت به کشورهای جهان است.

مهندس میرزایی در زمینه ی اینکه بارنده گی در کشور ما نا متوازن است گفت: ما در سطح کشور با نوسانات بارنده گی مواجه هستیم که این امر باعث شده ذخایر آبی یکسان نداشته باشیم و توسعه در بخش کشاورزی را با چالش مواجه کند به عنوان مثال بارنده گی در منطقه شمال بیشتر ازسایر مناطق دیگر کشور است واز طرفی مناطق کویری داریم که شاهد بارنده گی مطلوبی نیستیم.

وی نیز در خصوص شرایط استان لرستان به لحاظ بارنده گی گفت: در استان لرستان شرایط اقلیمی متفاوتی حاکم است هر سال در استان شاهد کاهش بارنده گی هستیم وآمار نشان می دهد دریک میانگین کلی طی سالها با اتمام آب چشمه ها و برخی از رودها وچاه ها هستیم.

میرزایی در ادامه درخصوص سد های موجود دراستان گفت: حدود 11سد در استان داریم که اکثر آنها با کمبود منابع آبی مواجه هستند وحتی برخی از آنها به طور کلی خالی از منبع آبی می باشند.

وی در مورد وضعیت فعلی سد کشکان گفت: اگر سد کشکان مدیریت نمیشد کاملا خشک می شد ؛الان نیزتنها سدی که سد کشکان را به لحاظ آبی تامین میکند سد ایوشان است واین نشان از بحران جدی آب در استان است و پیش بینی می شود در زمینه آب شرب نیز مشکلاتی اساسی خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: ما باید مشکلات منابع آبی در استان را بپذیریم و در همین راستا باید برنامه ریزی کنیم تا در چند سال آینده با بحران جدی مواجه نشویم.

در پایان مدیر عامل آب منطقه ای لرستان در زمینه فرهنگ مصرف آب گفت : متاسفانه ما با عدم رعایت و فرهنگ درست مصرف آب مواجه هستیم در کشور ما 92 درصد آب در زمینه کشاورزی مصرف می شود که این با استانداردهای مصرفی در جهان متفاوف است در کشورهای توسعه یافته این مصرف 70درصد است و اکثر کشت های ما در بخش کشاورزی کشت های آب دوست است که دراین زمینه باید چاره ای اندیشه شود و با مشارکت مدیریت جهاد کشاورزی باید این مسله را مدیریت کنیم.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 850580
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.