گرچه برخی از افراد معتاد با هر بار مراجعه به مراکز نگهداری مددجویان برای ترک ، عزمی راسخ دارند اما با بازگشت به جامعه و لغزش دوباره فرصت پاک بودن را از خود گرفته و چهره غیرقابل توجیهی نزد خانواده و اطرافیان از خود به جای می گذارند.
از طرف دیگر پس از بهبود یافتن ، افراد گرفتار در دام اعتیاد با مشکل اصلی یعنی اشتغال روبرو می شوند که در صورت نداشتن و یا حمایت نشدن از سوی مسئولان ممکن است با لغزشی به گذشته شرایط برایشان تکرار شده و دوباره گرفتار دام اعتیاد شوند.
راهی که برخی کارشناسان برای جلوگیری از برگشت افراد بهبود یافته به دام اعتیاد پیش پای دولت گذاشته اند، پیشنهاد برای ایجاد زندان های کار اجباری و نگهداری معتادین در این مراکز است که می تواند علاوه بر اجبار بر ترک مواد و کاهش هزینه ها، زمینه ای برای ایجاد اشتغال آنان باشد.
مجتبی بیرانوند دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر لرستان ، ضرورت ایجاد زندان های کار اجباری برای معتادین را برای ساماندهی آنان ضروری می داند و معتقد است یکی از دلایل اصلی ایجاد این زندان ها ، سوء استفاده برخی افراد سودجو در مراکز نگهداری مددجویان می باشد.
وی اضافه کرد: برخی از مراکز نگهداری و ترک اعتیاد معتادان برای کسب درآمد بیشتر آنگونه که باید در انجام وظایف خود دقت نکرده و زمینه بازگشت دوباره فرد معتاد را فراهم می کنند.
به گفته وی اکنون از 174 مرکز فعال درمان معتادین که در این استان وجود دارد ( 151 مرکز دولتی و 23 مرکز خصوصی) بصورت منظم و بدون هماهنگی بازدید می شود تا خروجی لازم را به همراه داشته باشد.
وی اظهار کرد: در این مراکز خدمات درمانی به صورت پاره وقت به فردی که قرار است از دام اعتیاد رهایی یابد ارایه می شود.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر لرستان همچنین گفت: یک مرکز نگهداری مددجویان ماده 16 آقایان با 170 نفر ظرفیت و همچنین مرکز نگهداری مددجویان ماده 16 بانوان با بیش از 60 نفر در این استان فعالیت می کنند.
معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی لرستان نیز در این باره اظهار کرد: هر فرد معتادی که در مراکز ماده 16 پذیرش شود ،ماهانه حدود چهار میلیون 500هزار ریال هزینه نگهداری دارد و فرد ملزم است سه ماه در این مراکز بستری شود و در نتیجه طی سه ماه هر فرد 15 میلیون ریال هزینه درمان دارد و اگر هر فردی 6 بار پذیرش شده باشد، 80میلیون ریال هزینه درمان را به دوش نهادهای حمایتی می گذارد.
ابتسام داشی افزود: برخی از خانواده های با بضاعت مالی کم شاکی فرزند معتاد خود هستند و دادستانی هم فرد معتاد را به مرکز ماده 16 ارجاع می دهد که این امر باعث شده تا درمان این افراد برای دولت هزینه زیادی داشته باشد.
جانشین فرماندهی نیروی انتظامی لرستان نیز گفت: طرح ساماندهی معتادین متجاهر برای ارتقای امنیت در سال جاری در دستور کار نیروی انتظامی است و از دستگاه های اجرایی لرستان انتظار می رود در این زمینه با پلیس همکاری کنند.
سرهنگ علی احمدی تبار راه اندازی مرکز نگهداری مددجویان ماده 16 را برای بهبود وضعیت معتادین اقدامی مثبت خواند و گفت: ساماندهی معتادین متجاهر همواره در دستور کار است.
سید موسی خادمی استاندار لرستان نیز دراین باره می گوید: آمار استان در حوزه مواد مخدر آمار مناسبی نیست و برای کاهش این آسیب ها باید تمام دستگاه ها و مردم تلاش کنند.
خادمی ادامه داد: باید در اصلاح قانون در حوزه مواد مخدر در برنامه های ملی سهمی داشته باشیم و در صورت نیاز به اصلاح آن مدیران می توانند با ارایه پیشنهادات کمک کنند.
وی گفت: سازمان بهزیستی نسبت به صدور مجوزها و راه اندازی برخی مراکز نگهداری اقدامات لازم را انجام دهد چرا که هدف ما تعطیلی مراکز غیر مجاز نبوده بلکه باید ساماندهی شوند.
مدیرعامل و هیات مدیره مرکز ترک اعتیاد ترانه رهایی الیگودرز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این موسسه در حوزه صیانت از خانواده های بهبود یافته از سال 89 مجوز خود را دریافت نموده و پیشگیری از آسیب های اجتماعی، آموزش های لازم برای همسران بهبود یافته از اهداف این موسسه می باشد.
فرزانه تاج میری ادامه داد: 15نفر از همسران بهبود یافته در کارگاه فرش بافی این موسسه فعالیت می کنند و در کنار آن درصورت بروز مشکلات آموزش های لازم و بحث روانشناسی ارایه می شود.
وی بیان کرد: این کارگاه یک سال و نیم پیش فعال شده و با توجه به اینکه مددجویان نمی توانند براحتی شغل پیدا کنند می تواند برای همسران آنان بسیار مفید باشد.
مدیرعامل و تسهیل گر موسسه همراهان توسعه زاگرس خرم آباد نیز می گوید: از سال 1387 فعالیت خود را در سازمان مرم نهاد شروع کرده اما مدت سه سال است که در توانمندسازی همسران بهبود یافته برای فراگیری آموزش های لازم و ایجاد اشتغال تلاش می کنم.
دنیا پوررجب نقش سازمان های مردم نهاد را در کاهش آسیب های اجتماعی بسیار مهم توصیف کرد و ادامه داد: در این موسسه به همسران مددجویانی که بهبود یافته اند آموزش های لازم را بصورت رایگان ارایه می دهیم و که انتخاب آنان براساس ارزیابی نیازسنجی اولیه صورت می گیرد.
وی بیان کرد: تامین اعتبار کلاس های آموزشی از سوی سازمان بهزیستی و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر صورت می گیرد اما پس از طی کردن این کلاس ها در سازمان فنی و حرفه ای نیاز به گذراندن آزمون می باشند که انتظار داریم برای تشویق بیشتر این آزمون ها از سوی دستگاه مربوطه رایگان شود.
پور رجب فراگیری کلاس های آموزشی را برای خانواده های بهبودیافته ضروری دانست و افزود: نیاز است که اشتغال پایدار برای بهبود یافتگان و خانواده های آنان ایجاد شود چراکه بسیاری از آنان وضعیت مالی مناسبی نداشته و باید در این زمینه به این عزیزان کمک شود.
مدیرعامل موسسه انجمن رهانسل خرم آباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: الویت این موسسه با کودکان کار است که والدین آنها به مواد مخدر اعتیاد داشته و دوره درمان خود را طی می کنند.
روناک چدنی ادامه داد: در صورتی که والدین کودکان کار دوران بهبود یافتگی خود را پشت سر گذاشته به واحدهای تولیدی و صنعتی جهت اشتغال معرفی می شوند و در صورت توافق مشغول می شوند.
چدنی با اشاره به معرفی روش 12قدم برای بهبودیافتگان بیان کرد: یک راهنما باید 9ماه از پاکی اش گذشته باشد که بتواند در جلسات مختلف به رهجویان کمک کند و اطلاعات خود را در اختیار آنان قرار دهد.
آنگونه که رئیس مرکز درمان اعتیاد بهزیستی کشور می گوید 38 هزار معتاد متجاهر در کشور تحت پوشش خدمات کاهش آسیب مانند توزیع سوزن و سرنگ برای پیشگیری از تزریق مشترک و جلوگیری از سرایت بیماری های عفونی واگیر قرار دارند.
3210/6060
خبرنگار: محمد یاراحمدی**انتشاردهنده:محمد علیدوستی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.