به گزارش ایرنا، متاسفانه یکی از مسائلی که امروزه به این بحران دامن می زند، کاشت محصولات آبدوست است که در سال های اخیر به واسطه اجاره اراضی حاصلخیز استان لرستان توسط کشاورزان غیربومی روندی رو به رشد به خود گرفته و اگر چاره ای اساسی در این خصوص اندیشدیده نشود به زودی دشت های حاصلخیز استان از بین خواهند رفت و بحران آب به معضلی فراگیر برای تمامی دشت های استان لرستان تبدیل خواهد شد.
شهرستان سلسله نیز از این رویه بی نصیب نبوده و رواج کاشت محصولات آبدوست خصوصا سیب زمینی توسط کشاورزان غیربومی در دشت حاصلخیز الشتر به شدت در حال افزایش است به گونه ای که ادامه این روال منابع آبی و خاکی شهرستان را در سال های آتی با مشکلی جدی مواجه خواهد کرد.
این مهم موجب شد تا اخیرا در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان لرستان بحث طرح تغییر الگوی کشت به میان آید که در صورت اجرا شاهد کشت محصولات آبدوست در استان نخواهیم بود.

** شناسایی 38 حلقه چاه غیر مجاز در شهرستان سلسله
رئیس امور آب سلسله با اشاره به اینکه 38 حلقه چاه غیر مجاز در شهرستان سلسله شناسایی شده است که تا پایان دی ماه مسدود خواهند شد، اظهار کرد: حجم برداشت سالانه این چاه ها 760 هزار متر مکعب است.
وی با اشاره به اینکه 17 حلقه از این چاه ها قبل از سال 85 حفر شده اند، عنوان کرد: خوشبختانه دشت الشتر تنها دشت استان لرستان است که دارای چاه غیرمجاز عمیق نیست و 32 حلقه چاه عمیق نیز که دارای اضافه برداشتی بیشتر از پروانه بهره برداری در شهرستان هستند پس از اخذ جریمه پیش بینی شده در دستورالعمل طرح احیا و تعادل بخشی وزارت نیرو باید کنتور حجمی هوشمند نصب کنند.
حجت الله حسنوند با اشاره به تداوم خشکسالی و کاهش منابع آب زیرزمینی و سطحی، خاطرنشان کرد: با توجه به تصمیمات شورای حفاظت از منابع آب و تصویب ممنوعیت کشت هرگونه محصولات آبدوست از قبیل هندوانه و سیب زمینی، در صورت مشاهده کاشت این محصولات در بهار و تابستان و انتقال آب بر اساس مواد قانونی 27، 28 و 45 قانون توزیع عادلانه آب برابر مقررات با متخلفین برخورد می‌شود.

**کشاورزان غیر بومی در سهمیه اختصاصی الگوی کشت شهرستان جایگاهی نخواهند داشت
مدیر جهاد کشاورزی سلسله نیز با بیان اینکه آنچه مد نظر جهاد کشاورزی می باشد افزایش تولید با برنامه و منطقی است، عنوان کرد: سالانه الگوی کاشت انواع محصولات توسط جهاد کشاورزی به تمامی مراکز ابلاغ می شود.
هادی سپهوند با اشاره به رواج یافتن کاشت محصولات آبدوست از جمله سیب زمینی در دشت فیروزآباد شهرستان و بحران سوء مصرف انواع کودهای شیمیایی به‌ ویژه کودهای ازته در این دشت، عنوان کرد: متاسفانه مصرف بیش از حد کودهای شیمیایی اثرات مخربی از قبیل سفت شدن و افزایش شوری خاک و افت کیفیت محصولات برداشت شده را به همراه دارد ضمن آنکه منجر به کاهش منابع آبی شهرستان نیز خواهد شد.
وی با تاکید بر مخالفت جهادکشاورزی با کاشت بی رویه محصولات آبدوست خصوصا سیب زمینی توسط کشاورزان غیربومی در شهرستان خاطرنشان کرد: باید کشاورزان شهرستان نیز مانع مصرف بی رویه منابع آبی شهرستان شده و اراضی کشاورزی حاصلخیز خود را به کشاورزان غیربومی اجاره ندهند.
وی با تاکید بر کاشت محصولات آبدوست در سال آینده بر اساس الگوی کشت، تصریح کرد: قطعا هرگونه کاشت این محصولات خارج از طرح الگوی کاشت با مشکلات جدی مواجه خواهد شد و افراد غیر بومی نیز در سهمیه اختصاصی الگوی کاشت شهرستان هیچ جایگاهی نخواهند داشت.

** اجماع مسئولان و آگاه سازی مردم، دو ابزار مهم جهت صیانت از منابع آبی
فرماندار سلسله نیز با تاکید بر اینکه منابع آبی به عنوان مهم ترین عامل توسعه پایدار تلقی می‌شوند و باید با صیانت از این منابع ارزشمند و با نگاه منطقی مشکلات این حوزه را رفع کنیم، عنوان کرد: اجماع مسئولان و آگاه سازی مردم ابزار مهمی در جهت استفاده بهینه از منابع آبی و ذخیره سازی این مایع حیاتی برای نسل‌های آینده است چرا که روند استفاده از منابع آبی در بخش‌های مختلف سرعت گرفته و بارش‌ها و منابع آبی موجود نیز جوابگوی این امر نیست و ناچار در سالیان گذشته از منابع آبی زیر زمینی استفاده بی‌رویه شده است.
قدرت الله فلاح نژاد، عنوان کرد: متاسفانه برداشت از منابع آبی زیر زمینی به سرعت در حال افزایش است و این امر سبب عمیق تر شدن چاه‌های آب شده به گونه‌ای که این امر در کشور سبب بروز مشکلاتی شده و همین نشان می‌دهد که روند مدیریتی مناسبی در این زمینه وجود نداشته است.
فرماندار سلسله خاطرنشان کرد: اقدامات علمی و کارشناسی شده و مصرف آب بر اساس مجوزهای صادر شده، نصب کنتورهای هوشمند آب بر روی چاه‌ها، مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز و ترویج فرهنگ صرفه جویی و رعایت الگوی مصرف آب نقش بسیار مهمی در مدیریت منابع آبی دارند.
وی با تاکید بر نقش سمن‌ها و مشارکت‌های عمومی در امر حفاظت از منابع آب و مخالفت با کاشت بی رویه محصولات آبدوست در شهرستان سلسله، اظهار کرد: کشاورزان نباید به دنبال کاشت بی رویه محصولات آبدوست باشند و برای سال‌های زراعی آینده نیز سازمان جهاد کشاورزی باید نسبت به کنترل این نوع کشت اقدامات لازم را انجام دهد.
فرماندار سلسله با تاکید بر مخالفت با کاشت بی رویه سیب زمینی در شهرستان، افزود: دشت الشتر یکی از حاصلخیزترین و بی نظیرترین دشت های استان لرستان است که سالانه محصولات کشاورزی مهم و استراتژیکی از آن برداشت می شود لذا باید نهایت تلاش را در جهت حفظ و رونق منابع آبی و خاکی این دشت به کار برد.

** از مدار خارج شدن 97 حلقه چاه در لرستان طی سال جاری
مدیرعامل شرکت آبفار لرستان نیز با اشاره به اینکه امسال 97 حلقه چاه آب از دست داده‌ایم، اظهار کرد: متاسفانه در چند سال اخیر با مشکل کمبود آب در برخی روستاها مواجه بوده‌ایم.
علیرضا کاکاوند با بیان اینکه 15 دهنه چشمه نیز در روستاها خشک شده ، عنوان کرد: در دو هفته گذشته نیز 11 حلقه چاه از مدار خارج شده است.
مدیرعامل شرکت آبفار لرستان خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط موجود، تعداد روستاهایی که مشکل‌ آب دارند، نیاز به بررسی دوباره دارد اما در بین شهرستان‌ها شرایط خرم‌آباد از بقیه حادتر است.
وی با تاکید بر اینکه در برخی روستاها به علت وجود سدها، آب شرب دچار مشکل شده و حتی اجازه نمونه‌ برداری به ما داده نمی‌شود، افزود: چاه‌های غیرمجاز کشاورزی نیز در نزدیکی برخی روستاها سبب کاهش آب شرب شده و امیدواریم مسئولان مربوطه برای مسدود کردن این چاه‌ها بیش از پیش تلاش کنند.

** کشت محصولات کم آب بر و پر بازده در دستور کار قرار گیرد
دادستان خرم آباد نیز با بیان اینکه متاسفانه امسال شاهد وضعیت نامناسب منابع آبی کشور و استان هستیم و همین عامل باعث شده تعدادی از چاه‌ها از مدار خارج شوند، اظهار کرد: باید همزمان با توسعه کشت زعفران به دنبال کشت‌های کم آب بر دیگر باشیم چرا که با شرایط کنونی مطمئنا در آینده نه چندان دور با چالش‌های اساسی روبرو خواهیم شد.
سعید رازانی، عنوان کرد: وضعیت منابع آبی به هیچ عنوان مناسب نیست و با توجه به اینکه اکنون 2 درصد از زعفران ایران در لرستان تولید می‌شود برای رسیدن به اهداف بلندمدت باید برنامه‌ها با سرعت بییشتری در دستور کار قرار گیرد.
رازانی خاطرنشان کرد: متاسفانه اکنون بخش زیادی از اراضی شهرستان سلسله و بخش چغلوندی به کشت سیب زمینی اختصاص یافته و این در حالی است که با چالش‌های اساسی در حوزه آب مواجه هستیم.
وی افزود: به همین دلیل باید توسعه کشت محصولات کم آب بر و پربازده با سرعت و برنامه‌ ریزی بیشتری در دستور کار قرار گیرد.

** برنامه الگوی کشت و شاخص ها باید با هم سازگار باشند
استاندار لرستان نیز با بیان اینکه پس از تصویب الگوی کشت استان، محصولات کشاورزی باید مطابق با این طرح کشت شوند، اظهار کرد: در خارج از این طرح هیچگونه حق اعتراض و حمایتی برای کشاورز وجود ندارد.
سید موسی خادمی با بیان اینکه میزان بارندگی های امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 68 درصد کاهش داشته است و در صورت نبود بارندگی در ماه های آینده شرایط سختی وجود خواهد داشت، خاطرنشان کرد: البته برنامه الگوی کشت و شاخص ها نیز باید با هم سازگار باشند.
خادمی به بارندگی های بسیار کم سال جاری اشاره کرد و افزود: در این راستا باید برنامه ریزی شود چرا که کاهش بارندگی در حوزه کشاورزی مشکل زا است.
گرچه ارائه الگوی کشت یکی از موارد مهم در جهت حفظ منابع آبی است اما آنچه را نمی توان انکار کرد، نقش مهم کشاورزان است که باید با آگاه سازی و اطلاع رسانی عزم آنان را در جهت از صیانت از منابع آبی و پرهیز از کاشت محصولات آبدوست و اجاره اراضی خود به افراد غیربومی جزم کرد.
آخرین اخبار و رویدادهای استان لرستان، ایران و جهان علاوه بر سایت ایرنا لرستان در کانال تلگرامی @irnalorestan نیز منتشر می شوند.
7265/6060
خبرنگار: زهرا جمشیدی نسب**انتشاردهنده:محمد علیدوستی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.