نرگس سپه وند- اما باز هم تیترهای اخیر این یادداشت را قلقلک می دهند.
شب گذشته تیتر زدم شهر وضعیت خوبی ندارد /کارمندی که یازده ماه است حقوق نگرفته!
کارگری که می گوید:شب یلدا سفره ام خالی ست.
دانشجویی که امشبش با شبهای دیگرش تفاوتی ندارد و عمو شاه رضا که هنوز هیچی نشده بابت تیتر" بنزین 1500 تومانی در راه است"، زانوی غم بغل گرفته....
والله عمو من این تیتر رو نزدم بچه های تهران زدند باز هم سگرمه هایش از هم باز نمی کند! پس می گویم: بابا تو که بازنشست شدی و این پراید عزیزت هم بی بنزین نخواهد ماند.
بیا اصلا به سبک سه شنبه های بدون خودور عادت می کنیم به پیاده روی و استفاده از وسایل نقلیه عمومی خوبه!؟
چشم غره ای می رود و می گوید: بچه من دورهامو زدم. من نگران این مردمم. اونهایی که نون سفره شون به چرخهای ماشینشون وصله چی به سرشون میاد!؟
تند نرو عمو شاه رضا منم به فکر لیسانسه های بیکار شهرمون هستم تازه یکیشون هم فوق لیسانس هم بود. یادت نیست تیتر زدم: چرخ راننده ها از فقر می چرخد!
بیشتر گارد می گیرد و می گوید: فقط می نویسید ولی کو عمل! بخدا روح شادی در این مردم مرده.
فایده ای ندارد به آشپزخانه می روم. زن عمو شاه رضا می خواهد سفره ی شب یلدایش را بچیند. فرصت خوبی ست تا از این خانه باصفا که هنوز بوی سنت زبیای گندم برشته از آن استشمام می شود، عکسی بگیرم. یکطرف ماشته را می گیرم تا سفره را پهن کنیم.
حق با عمو شاه رضاست انگار این سفره سنتی هم غم دارد.
این انارها را از همان سایپای آبی شصت متری خریدیم که با دستهای یخ زده اش شکوه می کرد؛ بازار خرابه فروش نداریم فقط همین امشبه....
هندوانه فروشی فقط به امید سخاوت شب یلدا، یک عالمه هندوانه سرد تلنبار کرده بود گوشه ایوان...
پیرزنی که چند ماه است مغز گردو جمع می کند تا برای شب شادی فرزندانش چیزی داشته باشد...
امشب کانون خانه ها گرم است. دود کباب از اکثر خانه ها بلندش شده که گرمای روح بخشی به کوچه ها می بخشد. لرها بامعرفتند شادی را فقط برای خودشان نمی خواهند.
مثل محمدرضا که امروز چند کیلو گوشت و چند قلم آجیل خریده بود و به خانه خاله زینب می رفت، چون می داند، زنی که سه ماه پیش پسرش خودکشی کرده، امشب دل و دماغ شاد بودن ندارد.
یاسر هم برای خانواده ای بی سرپرست خرید کرده بود به اضافه یک کیک تولد به شکل هندوانه که ذوق کودکانه مرا بیدار می کرد.
یاسر می گفت: نقل خرج دویست سیصد تومن نیست اینها ارزش نداره من برای اون طفل آدامس فروش ناراحتم که توی اینستاگرام دیده بود برای بچه ای کیک تولد به شکل هندوانه خریده بودند و همین کیک شده بود، تمام رویای او !

در درازترین شب سال، طولانی ترین شادی را برای شهروندانم آرزو می کنم پس اگر حقوق ها واریز نشده، و سفره ات به زبیایی و پر زرق و برقی عکسهای اینستاگرام نیست لااقل به یک چیز فکر کن که امشب بهانه خوبی ست برای شادی .
به هر حال یک ذره آجیل و غدایی گرم روی سفره ما هم پیدا می شود پس یک امشب را نگران گرانی، قسط های عقب افتاده، بنزین1500 تومانی و تحریم یارانه ها نباشیم. مشکلات زندگی پایانی ندارد پس بیایید کمی شاد باشیم.

۴۶
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 819210
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.