این در حالی است که کشورهای پیشرفته دنیا که در هرگونه وسایل ارتباطی نوین و الکترونیک پیشتاز هستند به این سمت حرکت کرده اند تا دوباره ، کودکان را در بازی های گروهی و پرتحرک کوچه ها گرد هم جمع کنند.
حال تا عملی شدن و رسیدن این ایده ها به جامعه ما، دست کم می توان به شهربازی ها بعنوان فرصتی برای چالاکی و هیجانی دوباره در کودکان اهمیت داد و با تجهیز و استانداردسازی آنها، گامی در سلامت جسم و روان کودکان برداشت.
اهمیت شهربازی ها زمانی بیشتر به چشم می آید که بدانیم در مناطقی و شهرها و استان هایی از کشور شهربازی یا اصلا وجود ندارد ، یا اینکه به دلیل استاندارد نبودن وسایل آنها و یا مشکل با سرمایه گذار آنها مدت هاست تعطیل شده اند.
گویا دنیای الکترونیک همه را به این سمت کشانده است که ترجیح دهند کودک ساعت ها و روزها با تبلتی و گوشی و تلویزیون در تنهایی خود سرگرم شود و مزاحمتی برای کسی ایجاد نکند اما بنا به گفته کارشناسان علوم تربیتی این شیوه راه به جایی که تامین کننده سلامت روح وروان کودک باشد نمی برد پس باید چاره ای اندیشید.
در جایی چون لرستان که بنا به گفته پژوهشگران اجتماعی بهزیستی این استان میزان اضطراب در کودکان به مرز هشدار رسیده است قطعا فراهم کردن شرایط نشاط آور و مهیج و دست کم راه اندازی شهربازی ها می تواند در سلامت و شادی و هیجان کودکان اثرگذار باشد.

**لرستان و سه شهربازی دارای مجوز استاندارد
مدیرکل استاندارد لرستان به ایرنا گفت: در حال حاضر سه شهربازی در این استان دارای مجوز استاندارد هستند.
مرضیه قنبری افزود: در بروجرد تنها یک شهربازی وجود دارد که دارای مجوز استاندارد است و در شهرستان دورود از سه شهربازی یک واحد دارای مجوز بوده و از بین 2 شهربازی کوهدشت یکی دارای مجوز است.
به گفته وی شهربازی های خرم آباد هم اکنون به دلایلی اعم از جمله غیر استانداردبودن و یا مشکل با سرمایه گذار، توسط شهرداری تعطیل شده اند.
مدیرکل استاندارد استان لرستان یادآور شد: از مجموع 35 پارک بازی در استان لرستان نیز 21 پارک باری دارای مجوز هستند.
قنبری اظهار کرد: از نظر وسایل و تجهیزات مورد استفاده در شهربازی ها نیز در مجموع از 138 وسیله تفریحی و بازی، 19 وسیله دارای مجوز استاندارد هستند.

** فرسودگی و عمر طولانی وسایل یکی از دلایل تعطیلی شهربازی های خرم آباد
شهردار خرم آباد در گفت و گو با ایرنا می گوید: در شهر خرم آباد 2 شهر بازی وجود دارد که وسایل و امکانات شهربازی پارک دانشجو به مرور فرسوده و از رده خارج شده و اکنون غیرقابل استفاده است.
وحید رشیدی افزود: در خصوص شهربازی کیو نیز قراردادی بین بخش خصوصی با شهرداری در سالیان گذشته امضا شده بود که اکنون بر اثر دعوی حقوقی بین این دو، مشکلاتی به وجود آمده است که به زودی مشکل برطرف خواهد شد و بعد از تعیین و تکلیف در این خصوص در مورد واگذاری آن به بخش خصوصی و یا اداره آن توسط بخش دولتی تصمیم گیری خواهد شد.
شهردار خرم آباد افزود: فرسودگی و عمر طولانی وسایل یکی از دلایل تعطیلی شهربازی کیو است و ما بعنوان مسئولان شهری این مسئله را قبول داریم.
وی یادآور شد: مکان های زیادی برای تفریحات وجود دارد که اسباب بازی دارند اما هیچ وقت شهربازی محسوب نمی شود.
وی با اشاره به اینکه هر چند فضای مجازی و بازی های کامپیوتری جایگزین شهربازی ها می شوند اما خانواده‌های بسیاری هستند که کماکان از شهربازی استقبال می کنند.

**شهربازی ها و زمانی برای چالاکی و هیجان کودکانه
یک فعال تربیتی و فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان لرستان نیز می گوید: وجود شهربازی ها و مکان هایی مهیج که کودک را به فعالیت فیزیکی و بدنی وامی دارد در سلامت و خلاقیت او مهم است آن هم در زمامی که گفته می شود به مدد رشد وسایل ارتباطی الکترونیکی و سکوت و سکونی که به تحرک و چالاکی کودکان داده است ، شهربازی ها اندکی آنها را ازاین حصار بیرون می کشد و در جمع بودن و شلوغی و بازی فیزیکی را تجربه کنند.
کمال گلمرادی افزود: پژوهش های روانشناسی و تعلیم و تربیتی همه نشان دهنده این است که خلاقیت و آفرینندگی در سنین کودکی بخصوص تا سنین زیر 6 سالگی رشد قابل توجهی دارد که بازی و تجربه عملی و فیزیکی در شکوفایی این خلاقیت ها نقش قابل توجهی دارد.
وی گفت: کودک با قرار گرفتن در فضای بازی و به کمک بازی ، دقت، نظم و ترتیب و چالاکی را فرامی گیرد و از این منظر می کودک و نوجوان به کمک بازی بعنوان یک واسطه تربیتی ، با زندگی اجتماعی و گروهی آشنا می شود.
گل مرادی با اشاره به دنیای دیجیتال امروزی و بازی های متنوع آن گفت: این بازی ها معایبی هم می تواند داشته باشد که می توان به کم تحرکی، چاقی، تنبلی چشم ، عدم دوست یابی و تلاش نکردن برای داشتن ارتباط اجتماعی با دیگران اشاره کرد.
این کارشناس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یادآور شد: در چنین شرایطی باید زمینه های بروز هیجان و چالاکی و فعالیت بدنی در کودکان به کمک بازی های کودکانه را فراهم کرد تا در فرایند رشد فکری و جسمانی کودک اثرگذار باشد.
وی افزود: روی آوردن به سمت بازی های بومی و محلی که همراه با تحرک، فعالیت فیزیکی و چالاکی و هیجان خاص خود هستند می تواند جایگزین و انتخاب مناسبی باشد که در نهایت در سلامت جسمی و پرورش ذهنی و فکری کودک نیز اثربخشی قابل توجهی دارد.
بازی های کودکانه همراه با تحرک بدنی به عنوان فرآیندی چندبعدی در تکامل و رشد کودک راهی برای تخلیه انرژی‌های کودک است و در عین حال بازی ها فرآیند یادگیری برای کودک را لذت‌بخش می‌کند بطوریکه اهمیت بازی در مباحث روانشناسی رشد تا حدی است که صاحبنظران آن را تفکر کودک نامیده‌اند.
کودکان امروز که غرق در بازی های پرهیجان دیجیتالی شده اند قطعا دارای انرژی های انباشته شده ای هستند که فرصت و امکان تخلیه آن را یا ندارند و یا اینکه بصورت خشم، بیقراری و یا افسردگی بروز داده می شود بنابراین ایجاد فضای هایی مهیج و راه اندازی شهربازی هایی مجهز به تجهیزات استاندارد می تواند راهکار مناسبی برای تحرک و تخلیه انرژی و هیجان در کودکان باشد.
1920/6060/3210
خبرنگاران:مهری دریکوند و محمد یاراحمدی**انتشاردهنده:محمد علیدوستی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.