به گزارش خبرآنلاین لرستان، عبدالرضا بازدار در همایش روز جهانی خاک با اشاره به تغییرات اقلیمی اظهار داشت: آنچه که به صورت مستقیم و غیرمستقیم روی تغییرات اقلیمی اثر گذار است، بحث تخریب پوشش گیاهی و خاک است.

وی با بیان اینکه تخریب پوشش گیاهی منجر به تخریب خاک و تضعیف تثبیت کربن در آن می شود، تصریح کرد: رژیم بارندگی ها در لرستان به شدت تغییر کرده است، به گونه ای که با گذشت دو ماه از فصل بارندگی متوسط بارش ها در استان ۲۵ میلی متر بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان یادآور شد: متاسفانه نبود پوشش گیاهی مناسب و تغییر بارندگی ها به شکل بارش های سیل آسا باعث فرسایش حجم زیادی از خاک می شود.

بازدار با تاکید بر اینکه مقوله خاک یک مقوله بسیار پیچیده است و متاسفانه هنوز نتوانسته ایم درک عمیقی از اهمیت خاک و میزان تخریب های خاک داشته باشیم، افزود: لرستان جزو استان هایی است که دارای منابع خاک مناسب با شکل فیزیکی خوب و غنای مواد آلی است، باید قدر این داشته های خود را بدانیم و در راستای حفاظت از آنها تلاش کنیم.

وی با اشاره به اینکه ۷۸۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان وجود دارد که ۷۷ درصد آنها به صورت دیم کشت می شوند، اظهار داشت: اقدامات خوبی را در راستای تنوع بخشیدن به محصولات کشت شده در استان انجام داده ایم، تنوع در کشت ها موجب حفظ پایداری خاک می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه در عملیات های خاک ورزی باید از روش های مناسب با اقلیم و بافت خاک استان استفاده شود، تصریح کرد: باید با کمترین ضربه به خاک، موضوع کشاورزی حفاظتی را اجرا کنیم.

بازدار خاطرنشان کرد: بایستی بر اساس الگوهای باغی، زراعی و جنگلی، بهره برداری درستی از منابع ملی داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه بهره برداری درست از منابع باعث حفاظت از آنها می شود، افزود: در این راستا احداث باغات در سطح ۶۰ هزار هکتار از اراضی شیب دار لرستان را در دستور کار داریم.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 806451
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.