به گزارش خبرآنلاین لرستان، مهرداد غضنفری در مراسم اختتامیه هفته پژوهش که در سالن آمفی تئاتر دکتر شهریاری دانشکده علوم پایه دانشگاه لرستان برگزار شد، اظهار کرد: یکی از کارهای خوب شورای فرهنگ عمومی کشور تعیین‌ هفته پژوهش و نامگذاری این روز است.

وی با بیان اینکه پژوهش مجموعه فعالیت‌های خلاق و نظام‌یافته‌ای شامل عناصر سخت و نرم‌افزاری و نیروی انسانی است، تصریح کرد: پژوهش بستر اقتدار، استقلال و توسعه‌ هر کشوری است، هرچند در تعاریف اذعان به این نکته داریم اما در مسیر حرکت و ساختار و عملکرد ما با دشواری‌هایی مواجه‌ایم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری لرستان گفت: توفیقاتی در ساخت موشک، سلول‌های بنیادین و ترمیم سلول‌های عصبی حاصل شده که نتیجه توفیقات کشور بوده است.

وی بیان کرد: دولت در سند چشم‌انداز و برنامه ششم توسعه به خوبی این موارد را درنظر گرفته و باید بدانیم اگر به دنبال تقویت تولید ملی هستیم گام اول آن پژوهش است.

غضنفری گفت: در رسیدن به توسعه پایدار در مسیر مطمئن باید فرایند تصمیم‌گیری ما براساس یک پژوهش شکل گرفته باشد.
معاون استاندار با بیان اینکه هدایت منابع مالی چنانچه در یک فرآیند حاصل از کارهای پژوهشی شکل گیرد می‌توان امیدوار به توسعه شد، ادامه داد: پنج درصد تولید ناخالص داخلی کشورها به پژوهش اختصاص دارند، در شرایط فعلی در ایران این رقم زیر نیم درصد است.

وی با بیان اینکه بندهایی از سند چشم‌انداز به پژوهش اشاره دارد و باید از ساختارها و ظرفیت‌های کشور در افزایش سهم خود در تولید علم دنیا بکوشیم، افزود: 30 درصد از 223 اقدام ملی در سند چشم‌انداز به مقوله پژوهش ارتباط داشته است و در برنامه ششم توسعه در بندهای 46، 56، 64 و 65 به موارد تجاری‌سازی یافته‌های علمی تأکید شده است.

غضنفری یادآورشد: کسانی که در نوآوری تکنولوژی تلاش می‌کنند باید حاصل کار خود را ببینند و نباید فناوری‌ها و تحقیقات در قفسه‌ها قرار گیرند و لازم است فکر و اندیشه را به کالای قابل عرضه تبدیل کنیم.

معاون استاندار لرستان اضافه کرد: پژوهشگر با نگاه موشکافانه و نقادانه به دنبال کشف حقیقت هستند و توجه به این قشر باید سکه رایج جامعه ما باشد چراکه آنها در رأس هرم اجتماعی قرار دارند.

وی اضافه کرد: دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و پارک‌ها باید به این مهم توجه کنند و دستگاه‌های اجرایی استان، مقامات ارشد و دانشگاه‌های لرستان به عنوان زنجیره‌ای در راستای توسعه استان گام بردارند.

 

46

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 800729
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.