به گزارش خبرنگار ایرنا٬ سید موسی خادمی شامگاه شنبه در نشست شورای آموزش و پرورش استان لرستان درخصوص مشکلات بومی و ساختاری این استان افزود: عواملی مانند اقتصاد ضعیف٬ عدم توسعه یافتگی٬ کمبود ظرفیت های دانشگاهی و میزان مشارکت بیشتر زنان نسبت به مردان از مهمترین دلایل کسب نتایج ضعیف در کنکور سراسری هستند.
وی اظهار کرد: عوامل فوق سبب گرایش دانش آموزان به سمت رشته های خدماتی مانند پزشکی و مهندسی شده است چراکه استان همواره از نبود زیرساخت های صنعتی رنج برده است.
خادمی عامل دستگاهی را یکی دیگر از دلایل عدم موفقیت دانش آموزان لرستانی در کنکور دانست و افزود: دستگاه بزرگ آموزش و پرورش باید در راستای رفع مشکلات خود گام های موثرتری بردارد تا دیگر شاهد برخی از کم کاری ها و ضعف برخی از مناطق در سیستم تدریس نباشیم.
وی خواستار مقایسه این استان با استان های همسطح خود در زمینه میزان موفقیت در کنکور شد و گفت: لرستان باید با استان هایی نظیر همدان٬ مرکزی و کرمانشاه سنجیده شود نه استان های کمتر برخوردار.
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان نیز در این نشست به تشریح عملکرد دانش آموزان این استان در کنکور پرداخت و اظهار کرد: رتبه لرستان در کشور از سال 90 تا 95 به ترتیب 27٬ 28٬ 30٬ 31٬ 32٬ و 31 بوده که این نتایج نشان دهنده جایگاه نامناسب لرستان در میان دیگر استان ها است.
خدانظر دریکوند میزان شرکت دختران استان لرستان در کنکور را 55 درصد و پسران را 45 درصد عنوان کرد و افزود: این برتری جنسیتی خود یکی از دلایل عدم موفقیت دانش آموزان لرستانی در کنکور است چراکه در استان های محروم٬ دانش آموزان دختر کمتر از استان های برخوردار به مناطق دورتر و خارج از استان می روند.
وی پایین بودن درصد افراد مجاز لرستان و همچنین ظرفیت کم دانشگاه های بومی و میانگین نمره امتحان نهایی را از دیگر عوامل دخیل در کسب جایگاه نامناسب لرستان عنوان کرد و گفت: همه این موارد در حالی است که تعداد پذیرفته شدگان با رتبه زیر یکهزار از 41 نفر در سال 94 به 52 نفر در سال 95 رسیده است که این رشد 30درصدی خود نشان از توانایی بالای دانش آموزان لرستانی به رغم وجود همه مشکلات حکایت دارد.
مدیرکل نوسازی مدارس لرستان نیز در این نشست از تجهیز سه هزار مدرسه در استان به سیستم گرمایشی خبر داد و گفت: تعداد هفت هزار و 985 کلاس درس نیز باید به این سیستم مجهز شوند اما تاکنون به دلیل مشکلات مالی این کار صورت نگرفته است.
محمد چگنی افزود: مشکل اصلی ما در بحث خرید انشعابات گاز٬ برق و آب است که در کل مبلغی حدود هفت میلیارد ریال می باشد.
7264/3022
خبرنگار: بهزاد سلاح ورزی ** انتشاردهنده: احسان کردی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.