به گزارش خبرآنلاین لرستان ، حجت الاسلام حمید رضا حنان در مراسم بزرگداشت روز فرهنگ عمومی ضمن تبریک فرارسیدن این روز، گفت : فرهنگ عمومی از مهمترین مسائل امروز جامعه است که متاسفانه در بسیاری از موارد با موضوعات و مسائل فرهنگی ، فرهنگ عامه پسند و توده پسند و ... خلط می شود.

وی با تاکید بر لزوم بازنگری در تعریف فرهنگ عمومی، گفت : بنا بر تعریف معمول به آن بخش فرهنگ که در بین جامعه عمومیت و فراگیری دارد ، فرهنگ عمومی می گویند که این تعریف نیز دارای ابهام است چرا که میزان این فراگیری مشخص نبوده و دامنه ی آن نیز ناپیداست.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه ی تعریف درست از فرهنگ عمومی را از مهمترین وظایف شورای فرهنگ عمومی دانست و ابراز داشت : با یک تعریف درست است که می توان مصادیق فرهنگ عمومی را در جامعه شناسایی و رشد داد ، پس باید به این موضوع نگاه ویژه ای صورت پذیرد.

حنان در ادامه کتاب و کتابخوانی را از مهمترین مصادیق فرهنگ عمومی عنوان کرد و گفت : رهبر معظم انقلاب می فرماید : « اقتدار هر کشوری به اقتدار علمی آن کشور است » و برای دست یابی به آن باید مسائل و مشکلات حوزه ی کتاب و کتاب خوانی را مرتفع سازیم ، چرا که رشد علمی بدون بهره گیری از کتاب به عنوان مهمترین حامل علم امکان پذیر نیست.

وی آزادی فکر و اندیشه را از مهمترین ابزار رشد علمی در هر جامعه دانست و گفت : در این خصوص هم رهبر معظم انقلاب بارها و بارها به موضوع برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در محافل علمی و دانشگاهی تاکید کردند که متاسفانه هنوز به صورت کامل اجرا نمی شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در این بخش از سخنان خود به گفته ای از ابوعلی سینا اشاره کرد و گفت : این دانشمند بزرگ می گوید فکر و اندیشه باید در یک فضای طلق و آزاد و بدور از هرگونه مانع ، تعصب و وابستگی رشد و تعالی یابد و بنا بر همین تعاریف و بدور از شعار و ظاهر بینی می توانیم با زمینه سازی رشد فرهنگی به اقتدار علمی برسیم و همانگونه که مد نظر رهبری نظام است در سطح جهان حضور ، نفوذ و تاثیر گذاری داشته باشیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان لرستان سپس به نگاه ویژه ی نظام مقدس جمهوری اسلامی به موضوع کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و اظهار داشت : خوشبختانه در نظام مقدس جمهوری اسلامی و به خصوص در دولت تدبیر و امید به موضوع کتاب و کتابخوانی به عنوان یکی از مهمترین مصادیق فرهنگ عمومی نگاه ویژه ای شده و در این راستا اقدامات بسیار خوبی در استان صورت گرفته که نمونه ی بارز آن برگزاری چهار نمایشگاه متوالی کتاب در طول دولت تدبیر و امید است آن هم در حالی که از ابتدای انقلاب تا قبل از آن تنها هفت نمایشگاه کتاب در استان برگزار شده بود.

حجت الاسلام حنان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نزدیک شدن ایام اربعین سید الشهدا(ع) گفت : نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از دو جریان شکلی و فکری برخوردار است که جریان شکلی آن تشکیل حکومت اسلامی و پیاده کردن قوانین اسلامی در جامعه را شامل شده و جریان فکری آن نیز که از بستر دین مقدس و مبین اسلام سرچشمه می گیرد از دو منشاء مهم قرآن و اندیشه و تفکر اهل بیت عصمت و طهارت (ع) نشات گرفته است.

وی تصریح کرد : پس باید گفت که دفاع تمام قد از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران یعنی دفاع از جریان شکلی و فکری این نظام که همان اسلام ، قرآن و اندیشه ی اهل بیت (ع) است که هر کدام دارای حریم و حرم مختص به خود هستند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان ادامه داد : در کنار دفاع از حرم اهل بیت باید به موضوع دفاع از حریم آنها که همان اندیشه ، جایگاه و قداست ائمه اطهار است نیز توجه شود و اینگونه نباشد که فقط به شعار و شکل ظاهری تاکید شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان لرستان در پایان خاطر نشان ساخت : جریان های تکفیری که امروز چهره ای خشن از اسلام را به تصویر کشیده اند در در بند ظواهر دین هستند بی آنکه محتوا و بن مایه ی دین مبین اسلام را مد نظر قرار دهند و این همان دلیلی است که در تعریف حریم اهل بیت دچار اشتباه شده و امروز در برابر مدافعال حرم اهل بیت عصمت و طهارت می ایستند، چرا که مدافعین حرم با علم درست از حریم اهل بیت به دفاع از حرم می پردازند.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 783787
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.