به گزارش خبرآنلاین لرستان، دکتر حسنی مقدم درخصوص نهالستانهای بخش کشاورزی گفت: حدود ۱۵تا۲۰ درصد نهال مورد نیازدر استان لرستان تولید و مابقی درخارج استان تامین می شود.

وی در همین زمینه افزود: استان لرستان دارای ظرفیت وسرمایه های بالقوه شامل خاک ،شرایط اقلیمی مناسب و فارغ التحصیلان در رشته باغبانی است که براساس این شاخصه های کیفی میتوان باارائه برنامه ی جامع و روشمند و طی یک فرآیندمشخص به اهداف مطلوب درزمینه نهالستان برسیم.

مدیر باغبانی درخصوص نوع حمایت از تولید کنندکان نهال گفت: محور کار ما سیاستهای وزارت جهاد است به عبارتی باید استراتژی خود را منطبق ومتناسب با سیاستهای وزارت هماهنگ کنیم و با صادر کردن مجوز برای تولیدکنندکان شاهد توسعه چرخ تولید نهال باشیم تا در چند سال آینده نهال مورد نظر در داخل استان تامین شود چرا که وارد کردن نهال از استانهای دیگر باعث خارج شدن سرمایه مالی شده وازطرفی چنانچه آسیبی در نهالها وجود داشته باشد برای افراد کار مشکلی است که به استانها مراجع و شکایت کنند به همین خاطر معتقدیم با بومی کردن نهالها این موانع مرتفع می شوند.

دکتر حسنی مقدم به فقدان صنایع فناوری محصولات باغی اشاره کرد و گفت: از مشکلات اساسی دیگر باغداران استان نبود صنایع تبدیلی،تکمیلی و بسته بندی است به عنوان مثال در بروجرد قریب به ۳۰تا۳۵ هزارتن سیب برداشت می شود اما درکنار این فرصت وظرفیت انبار یا سرد خانه متناسب با ظرفیت منطقه راه اندازی نشده است و با تداوم این رویکرد نمی توان به مشکلات باغداران پایان داد، بنا بر این احداث سردخانه و ایجاد کارخانه جهت فرآوری محصول مازاد بر نیاز بازار امری ضروری است.

مدیر باغبانی درخصوص توسعه آبیاری قطره ای در باغات استان گفت: در زمینه آبیاری قطره ای کار مؤثری انجام نداده ایم و باشاخص های آبیاری قطره ای فاصله داریم ؛ باتوجه به اعتبارات وبرنامه های حمایتی که دراین خصوص وجود دارد لازم است بتوانیم گامهای مناسبی برداریم.

دکتر حسنی مقدم در پایان در زمینه باغبانی الگویی و مدرن گفت: دراین خصوص دراستان کاری صورت نگرفته وعلت تاخیر آن تنوع گونه های باغی است اما می توانیم برای امسال ابتدا با سه گونه شروع به کارکنیم و به تدریج دامنه آن را گسترش دهیم.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 782942
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.