به گزارش ایرنا ، ابتسام داشی روز یکشنبه در آئین نمادین آغاز طرح غربالگری تنبلی چشم در دورود به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: طرح غربالگری تنبلی چشم در سال گذشته همزمان با سراسر کشور در استان لرستان اجرا شد که در این طرح تعداد 9 هزار و 660 کودک سه تا 6 سال استان تحت معاینه چشم قرار گرفتند.
وی اضافه کرد:سال گذشته تعداد 2 هزار و 962 کودک مبتلا به تنبلی چشم در استان شناسایی شد که از این تعداد 450 کودک مبتلا به تنبلی چشم بودند.
و با بیان اینکه طرح غربالگری چشم سالهاست توسط بهزیستی در حال انجام است افزود:در این طرح کارشناسان بهزیستی و مربیان مهدهای کودک بعد از انجام معاینه اولیه کودکان اگر با موارد مشکوک تنبلی چشم مواجه شدند آنها را به سطح دوم سنجش بینایی(اپتومتریست) ارجاع می دهند و در نهایت در صورت نیاز به پزشک متخصص جهت درمان تخصصی معرفی می شوند.
داشی خاطرنشان کرد:بیماری تنبلی چشم یک دوره طلایی برای شناسایی دارد که اگر اقدامی در این دوره صورت نگیرد منجر به کم بینایی و یا نابینایی فرد خواهد شد.
وی با تأکید بر اینکه با تشخیص به موقع این بیماری با هزینه های مادی و معنوی آن کم خواهد شد افزود:امسال طی برشی که به شهرستانها اعلام کرده ایم در شهرستان دورود بیش از 10 هزار کودک مورد معاینه قرار خواهند گرفت.
معاون پیشگیری بهزیستی لرستان با بیان اینکه در سال گذشته 69 درصد از کودکان سه تا 6 سال دورود به تعداد هفت هزار و 538 تن از این طرح استقبال کردند، افزود: برای 110 تن از این تعداد عینک تجویز شد که از طریق بهزیستی دورود هزینه خرید عینک ها به مبلغ 66 میلیون ریال پرداخت شد و سه تن از آنها به رایگان جراحی شدند.
وی تنها راه پیشگیری از تنبلی چشم را تشخیص به موقع عوامل ایجاد کننده آن دانست و افزود: به دلیل ناشناخته بودن بسیاری از این عوامل برای خانواده ها چشم همه کودکان می بایست سه مرتبه قبل از دبستان و در زمان های مختلف معاینه شود.
معاون پیشگیری بهزیستی لرستان از خانواده ها خواست با استقبال از این طرح مانع بروز اختلالات جسمی و روانی آینده فرزندان خود شوند تا دیگر شاهد هیچ کودک کم بینا یا نابینا نباشیم.
در آیین نمادین آغاز طرح پیشگیری از تنبلی چشم در دورود معاون فرماندار، رئیس آموزش و پرورش و بهزیستی دورود حضور داشتند.
/6060/7268
خبرنگار:میلاد باقری**انتشار دهنده:محمد علیدوستی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.