به گزارش ایرنا با فرا رسیدن ایام محرم و عاشورا مردم لرستان غرق در عزا و ماتم می‌ شوند و بر اساس رسم دیرینه خود که در عزای عزیزترین عزیزان خود را سر تا پا گل مالی می‌ کنند، بار دیگر خاک عزا بر سر می‌ گیرند.
گِل مالی آئینی است که مردم لر در سوگواری‌ های مختلف از جمله در مرگ افراد خانواده یا عزاداری ‌های مذهبی انجام می ‌دهند.
آئین گل ‌مالی در روز عاشورا در ماه محرم در استان ‌های غربی ایران در منطقه زاگرس به ویژه استان ‌های لرستان، کرمانشاه و ایلام برگزار می‌ شود.
آئین خاص گل مالی در خرم‌آباد و مناطق اطراف آن دارای چند مرحله است که از روز هفتم محرم که به روز تراش عباس موسوم است شروع می‌شود و در روز هفتم محرم عزاداران حسینی به حمام رفته و پس از اصلاح سر و صورت و نظافت کامل، لباس‌های تمیز می‌پوشند که این روز را تراش عباس می ‌نامند.
از این روز به بعد، عده‌ای برای افروختن آتش در صبح عاشورا به جمع کردن و گردآوری هیزم در سطح شهر می ‌پردازند تا اگر در روز عاشورا برف و باران ببارد و هوا سرد باشد، عزادارانی که در گِل می ‌افتند (مراسم گِل افتادن) از سرما حفظ شوند.
به این منظور عده ‌ای در محل دوره افتاده و با خواندن جملاتی از خانه ‌ها تقاضای هیزم می‌کنند که مردم نیز با کمال میل بسته به نذری که دارند به آنان هیزم می ‌دهند.
روز عاشورا، عزاداران فراخوانده شده با حضور در تکیه‌های محله و گل‌مالی کردن خود گرد آتش می‌ایستند تا از سرما محفوظ مانده و شروع به سینه زنی و عزاداری می‌کنند.
مردم لرستان از کودک و جوان، زن و مرد خود را همزمان با آغاز روز عاشورا در گل و گلابی که از قبل آماده شده، غرق ‌کردند.
زنان به یاد مصیبت و بی‌ برادر شدن حضرت زینب(س) گل را بر چادر سیاه و سر خود گل مالیدند.
این مردم در روز عاشورا لباس سیاه خود را به رنگ گل در ‌آوردند و نماز ظهر عاشورا را با همان لباس‌های خاکی در نقاط مختلف شهر از جمله امامزاده زید ابن علی(ع) برپا کردند.
استان لرستان 2 هزار و 500 هیات مذهبی دارد که 2 هزار و 350 هیات ثبت سامانه طوبی هستند.
3022
خبرنگار و انتشاردهنده: احسان کردی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.