به گزارش ایرنا، آماده سازی خیابان ها وکوچه های شهربا برپاکردن تکیه گاه ها، خیمه های و برافراشتن پرچم های عزا نشان ازارادت وعشق مردمان این دیار تاریخی ومذهبی به سرور وسالارشهیدان دارد.
با آمدن محرم بازار بروجرد به بوی گلاب، عنبروعود معطرشده ولباس های مشکی وپرچم های (بازاین چه شورش است که درخلق عالم است) رنگ وروی خاصی به فضا بخشیده است.
مردم بروجرد براساس سنت های گذشته دوردرآستانه ماه های محرم و صفرحسینیه ها ومساجد را از حیث گرد وغبار پاک می کنند وپرچم های مشکی را به نشان فرارسیدن ماه غم واندوه بر سر دراین مکان ها نصب می نمایند.
زنان خانه داربا مزین کردن بهترین اتاق خانه خود به پرده های سبز و سیاه ومنبرسید الشهدا(ع) و روشن کردن شمع و چراغ در دهه اول محرم میزبان عزاداران خواهند بود.
دراین روزها هیات های مذهبی در تکاپوی برطرف کردن سیستم های صوتی در جهت برگزاری آیین های عزاداری به صورت منسجم ومتحد وترویج قیام عاشورا و سرور سالار شهیدان گام برمی دارند.
خانه تاریخی آیت الله بروجردی مرجع بزرگ شیعیان جهان دردهه اول محرم تلاقی عزا و نیایش است و بسیاری ازشیفتگان امام حسین (ع ) دراین ایام درخانه این مرجع جهان اسلام به سوگ می نشینند.
به گزارش ایرنا، خانۀ آیت الله العظمی بروجردی درشهر بروجرد خانه ای است زیبا و آرام با حیاطی سرپوشیده با شیشه هایی آبی ودارای حسینیه ای کوچک که آیین عزادارای دهه اول محرم و ایام فاطمیه در آنجا برگزار می شود.
یکی ازآداب رایج درشهرستان بروجرد برگزاری مراسم‌های عزاداری ایام محرم ازجمله مراسم روز تاسوعا، عاشورا و شام غریبان در منزل قدیمی آیت الله العظمی سید حسین بروجردی مرجع بزرگ شیعیان دنیا است به طوریکه با حضور در این خانه روحانی می توانی پیوند عزداری محرم و دست نیاز مردمانی که به در خانه فرزند پیامبر آمده‌اند را به وضوح ببینید.
حضور در مراسم عزاداری خانه 'آقا' مختص به بروجردی‌ها و حتی مردم منطقه نیست بلکه هر ساله افراد زیادی از سراسر کشور برای ادای حاجت و نذر و یا برآوردن دست نیازبه این خانه روحانی می‌آیند و درمیان تار و پود این خانه قدیمی به دنبال مراد و مقصود خود می‌گردند.
دراین خانه قدیمی هنوز بوی قدم های 'آقا' می آید و شمیم خوشش همه خانه را نورانی کرده است، اینجا نفس که می‌کشی احساس سبکی خاصی در وجودت سایه می‌اندازد و حتما با خود می‌اندیشی سادگی وعظمت این خانه بزرگ و قدیمی به برکت روح آسمانی مردی است که در زمان حیاتش نیز سال‌ها عزای امام حسین(ع) را در این‌خانه برپا کرد و با عطر اشک‌های خالصانه خود این خانه را در اذهان همه دوستداران اهل بیت ماندگار ساخت.
دراین خانه که درایام دهه محرم با پارچه های سیاه زینت داده شده و همواره مراسم روضه خوانی برگزارمی شود حاجتمندان زیادی حاجت روا شده‌اند و عزاداران بسیاری اشک ریخته‌اند.
مراسم شام غریبان در خانه بزرگ مرد شیعه حال وهوایی به وسعت همه دلتنگی های دنیا دارد اینجا آدم دلش برای آن همه سادگی و بینش تنگ می شود.
در کنارعزاداری های مردم بروجرد امسال نیزخانه افتخارالاسلام بروجرد میزبان بروجردی ها ومسافرین درایام محرم خواهد بود.
خانه افتخارالاسلام ازبناهای فاخردوره ی قجر در خیابان صفا کوچه هلال احمر و مربوط به یکی از روحانیون برجسته بروجرد و خانواده سادات طباطبایی به نام حاج افتخارالاسلام نبوی طباطبایی است که به اهتمام سازمان میراث فرهنگی و فعالان اجتماعی بروجرد در شرایط نسبتا خوبی به حیات خود ادامه میدهد.
سنت سقاخانه بندی یکی از سنت های قدیمی ایران پس ازاغاز دوره اسلامی است که در نقاط مختلف کشور و از جمله بروجرد لرستان به قوت زیادی ادامه یافته و علاوه بر رسوم رایج در محرم لرستان (گل مالی و روضه های محلی و تعزیه ) از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
برپایی این سقاخانه به دلیل فضای دلنشین و تاریخی خانه افتخار الاسلام ازاهمیت ویژه ای برخورداربوده که امسال با اهتمام مسئولین محترم شورای شهر پنجم انجام شده است.
خانه ابوالفضل، امام زاده جعفر، امام زاده قاسم و امام زاده بوالحسن نیزازدیگراماکن تاریخی و زیارتی هستند که درایام ماه محرم و صفر میزبان عزاداران و برپایی مناسبت های مذهبی هستند.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بروجرد گفت: درایام محرم و صفر300 مبلغ ومبلغه به نقاط مختلف شهرستان بروجرد اعزام خواهد شد.
حجت الاسلام محمد صادق جعفر پورافزود: مبلغان اعزامی درمراسمات مختلف هیات های مذهبی درایام محرم فلسفه قیام امام حسین(ع)، نماز جماعت، شیوه های سبک زندگی اسلامی و چگونگی استفاده صحیح ازفضای مجازی وآسیب های ماهواره را بیان خواهند کرد.
وی ادامه داد: 550 هیات مذهبی دراداره تبلیغات اسلامی شهرستان بروجرد تشکیل پرونده داده اند که ازاین تعداد 180 هیات دارای کد کشوری هستند و بقیه نیزدرحال ثبت می باشند.
شهرستان بروجرد با جمعیت بیش از 350 هزار تن جمعیت دارای 300 مسجد، حسینه و 17 امامزاده است که درایام ماه محرم با برپایی مجالس عزاداری از حال و هوای خاصی برخوردارهستند.
7273/6052 خبرنگار: آمنه صارمی** انتشاردهنده: مقداد بهاروند احمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.