به گزارش ایرنا،حجت الله سنجابی چهارشنبه شب در نشست اعضا کمیته بین بخشی طرح مدیریت جامع حوزه آبخیز استان لرستان با اشاره به فعالیت های انجام شده در راستای اجرای طرح مدیریت جامع حوزه های آبخیز استان، خاطرنشان کرد: این طرح یکی از طرح های بسیار خوب برای مدیریت منابع طبیعی، توانمندسازی جوامع روستایی، درآمد زایی، توسعه گردشگری، حرکت هماهنگ دستگاه های اجرایی و به طور کلی توسعه پایدار حوزه آبخیز منطقه است.
وی چارچوب اجرایی مدل جامع حوزه آبخیز راشامل هفت گام عنوان کرد و افزود: تشکیل ساختار مناسب ، برنامه ریزی در ستاد و استان ها و حوزه آبخیز، انتخاب حوزه آبخیز، تدوین سند راهبردی ، ظرفیت سازی، توانمند سازی و آموزش، هماهنگ سازی پروژه های دولتی، نیازها و فعالیت های مردمی در چارچوب برنامه راهبردی و ارزشیابی و مستند سازی از جمله مدل های اجرایی این طرح هستند.
سنجابی با بیان اینکه مدیریت فرابخشی را باید در کشور تمرین و سپس اجرایی کنیم، تصریح کرد: اجرای کامل و دقیق طرح های حفاظتی در اراضی ملی با هدف حفظ و حراست از عرصه های ملی و طبیعی با همکاری مردم و دستگاه های کشور امکان پذیر است.
داریوش حیدری چگنی، رییس اداره آموزش منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان نیز در این نشست در اجرای طرح مدیریت جامع حوزه های آبخیز کشور، نقش مردم را در اجرای این طرح جامع بسیار مهم و کلیدی خواند و بر ضرورت انسجام درون و برون سازمانی و برنامه ریزی مدون در حوزه های آبخیز تاکید کرد.
بهروز دریکوند دبیر طرح مدیریت جامع حوزه آبخیز در استان نیز ضمن ضرورت اجرای طرح مدیریت حوزه آبخیز گفت: این طرح به صورت پایلوت در شهرستان های، خرم آباد، دورود و الیگودرز در حال اجراست.
وی با تاکید بر اینکه اجرای مدیریت جامع حوزه های آبخیز سبب جلوگیری از موازی کاری ها، تضاد عملکرد و کمبود حضور مردم در اجرای طرح های آبخیز می شود، از این عوامل در کنار فقدان برنامه ریزی های منسجم، بودجه ریزی غیر متمرکز و عدم توجه به ظرفیت های زیستی به عنوان موانع ثبات و حفظ منابع طبیعی نام برد و افزود: اجرای طرح جامع مدیریت حوزه های آبخیز، سبب جلوگیری از ادامه این موانع می شود.
حدود یک میلیون و 200 هزار هکتار از مساحت استان لرستان پوشیده از جنگل است که این جنگل‌های حوزه رویشی زاگرس از با ارزش ترین ذخایر جنگلی جهان است، مهم ترین گونه گیاهی در جنگل‌های لرستان بلوط است
9872/6060
خبرنگار: اله یار محمودی فر**انتشاردهنده:محمد علیدوستی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.