امیررضا محمدی نژاد روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: طی سه سال گذشته بدلیل بارش های مناسب تالاب گری بلمک که از بزرگترین تالاب های شهرستان پلدختر بود احیا شد و ماهیان در این تالاب تخم ریزی کردند.
وی افزود: برای جلوگیری از تلف شدن ماهیان کارکنان اداره محیط زیست پلدختر هر قسمت از تالاب که ماهیان آن از بین می رفتند با کمک مردم اقدام به زنده گیری ماهی کرده و به تالاب دارای آب منتقل می شدند که این ماهی ها سازگار با محیط نبوده و تعداد زیادی از آنها از بین رفت.
محمدی نژاد افزود: تالاب گری بلمک که بزرگترین تالاب های 11 گانه با وسعت 600 هکتار بود در دهه 70 بر اثر مسایل بوجود آمده برای مردم روستای گری بلمک و ولی عصر (عج) زهکشی شد.
رییس اداره محیط زیست پلدختر همچنین گفت: پس از زهکشی مردم با گرفتن سند صاحب زمین های مربوط به تالاب شدند و اکنون تالاب به اسم زمین زراعی ثبت شده است.
وی افزود: تالاب های 11 گانه پلدختر ثبت کنوانسیون رامسر نشده اند و برای احیای آنها بودجه خاصی وجود ندارد تا بتوان مردم را که صاحب سند هستند راضی کرد و تالاب را احیا نمود.
محمدی نژاد خاطر نشان کرد: هم اکنون با وجود نارضایتی یکسری از مردم که سند دارند بیشتر آنان از جمله جوانان گری بلمک حامی احیای تالاب هستند.
وی افزود: تالاب گری بلمک یکی از زیبایی های شهرستان پلدختر است که احیای آن نقش بسزایی در بحث گردشگری منطقه دارد.
تالاب گری بلمک به‌عنوان بزرگ‌ترین تالاب لرستان پیش از تغییر کاربری به اراضی کشاورزی بیش از ۶۰۰ هکتار مساحت داشته است و در حال حاضر با مرگ تدریجی این تالاب به گفته کارشناسان کمتر از یک‌پنجم وسعت آن قابلیت احیا شدن دارد.
شهرستان پلدختر با 386 هکتار مساحت ، دارای تالاب های 11 گانه که زیستگاه حیواناتی مانند سمندر لرستانی ، ببر ، پلنگ و بزکوهی است در 120 کیلومتری جنوب غربی مرکز استان لرستان واقع شده است.
آخرین اخبار و رویدادهای استان لرستان، ایران و جهان علاوه بر سایت ایرنا لرستان در کانال تلگرامی @irnalorestan نیز منتشر می شوند.
7272/6060
خبرنگار: فاطمه مهرابی**انتشاردهنده:محمد علیدوستی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.