به گزارش ایرنا برجام توافقی حاصل شده بین گروه 1+5 و ایران بعنوان یکی از دستاوردهای دولت یازدهم در سال 94 اجرایی شد که با برداشتن تحریم ها و تسهیل روند سرمایه گذاری خارجی در کشور اثرات مطلوب و مثبتی در بخش های مختلف صنعت، معدن و تجارت کشور به همراه داشت.
با توجه به اینکه عمده اقدامات طرف های مقابل ایران در برجام از نوع رفع تحریم ها و محدودیت های اقتصادی و مالی بود با توافق حاصل شده برجام و اجرایی شدن این توافق ، بخش تولید نیز در کشور جانی دوباره بخود گرفت.
در استان لرستان بنا بر گزارش سازمان صنعت، معدن و تجارت بعد از برجام 71 میلیون یورو سرمایه گذاری با شرکای خارجی مصوب شده است که از این میزان تاکنون 15 میلیون یورو اجرایی شده است و درهمین راستا بسیاری از واحدهای جدید صنعتی لرستان در حال گفت و گو و فراهم کردن زمینه های لازم برای جذب مشارکت فاینانس و شریک های خارجی هستند.
نوسازی و بازسازی واحدهای صنعتی به کمک واردات تجهیزات به روز از کشورهای توسعه یافته، ارتقای کیفیت محصولات تولید داخل و درنهایت افزایش صادرات کالاها و زمینه جذب سرمایه گذاری با کمک شرکای خراجی از جمله یخشی از دستاوردهای برجام در راستای توسعه و رونق اقتصادی لرستان به شمار می رود.
از همان روزهای آغاز اجرایی شدن برجام با فرصت هایی که دولت برای برون رفت از مشکلات حوزه اقتصادی در خلال فرصت هایی همچون برجام خلق کرد بسیاری از کشورهای مطرح دنیا از جمله هلند، چین، فرانسه و ایتالیا، لرستان را به عنوان مکانی مناسب برای سرمایه گذاری های مورد نظرشان انتخاب کردند.

**حضور پنج گروه سرمایه‌گذاری خارجی در لرستان
استاندار لرستان با بیان اینکه پنج گروه از سرمایه‌گذاران خارجی بعد از برجام در این استان سرمایه گذاری کرده اند در این زمینه گفت: انتخاب لرستان از جانب سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در قالب طرح های مختلف همچون محصولات گلخانه ای، شیلات و صنعت و معدن نشان دهنده ایجاد فرصت های توسعه و تولید به همت دولت در سایه فرصت هایی همچون برجام در لرستان است.
هوشنگ بازوند یادآورشد: شرایط استان لرستان در زمینه منابع آبی٬ خاکی و همچنین زمین حاصلخیز بسیار عالی است که همین موضوع سبب سرمایه گذاری کشورهایی مانند هلند در ایجاد شهرک گلخانه ای در مجتمع کشت و صنعت این استان شده است.
بازوند شرایط گردشگری در لرستان را نیز مطلوب ارزیابی کرد و افزود:ظرفیت های گردشگری این استان را از معبر به مقصد گردشگری تبدیل کرده است و سرمایه گذاران بسیاری نسبت به حضور در این حوزه اعلام آمادگی کرده اند.
وی به رشد 21 درصدی صادرات لرستان در سال 95 اشاره کرد وگفت: محصولات استان به 31 کشور جهان صادر می شود و پیش بینی ما برای سال 96 رشد 30 درصدی صادرات از لرستان است.
استاندار لرستان با بیان اینکه نگرانی و سیاه نمایی ها علیه ایران پس از برجام از بین رفته است، گفت: کشورهای دنیا اکنون ایران را بازاری امن و مطمئن می دانند به همین دلیل تمایل به سرمایه گذاری در ایران پس از برجام افزایش یافته است.

**نوسازی و بازسازی واحدهای صنعتی لرستان بعد از برجام
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در این زمینه در گفت و گو با ایرنا گفت: طی 2 سال بعد از برجام اثرات آن را می توان چه در ایجاد واحدهای تولیدی و صنعتی جدید و تجهیز آنها و چه در زمینه بازسازی و نوسازی واحدهای تولیدی با ورود تجهیزات مدرن و تکنولوژی های جدید بوضوح دید.
محمدرضا صفی خانی افزود: اثرات برجسته دیگر برجام در بخش صنعت ، معدن و تجارت تغییر در نوع محصولات وارداتی است به طوری که مقایسه محصولات وارداتی تا قبل از اجرایی شدن برجام نشان می دهد که این کالاها عمدتا مصرفی از جمله گوشی تلفن، لامپ ، پوشاک و لباس بود که بعد از برجام این محصولات در راستای ایجاد و نوسازی واحدهای صنعتی استان به سمت تجهیزات و تکنولوژی هایی مرتبط برای انجام این کار هدایت شد.
وی اظهار کرد: با توجه به ورود تکنولوژی های متناسب با واحدهای صنعتی در راستای نوسازی و بازسازی این واحدها کیفیت تولیدات واحدهای صنعتی استان ارتقا یافت و به سمت تولید کالای رقابتی برای عرضه در بازارهای بین المللی پیش رفت.
صفی خانی با اشاره به افزایش ورود تجهیزات به کارخانجات و واحدهای صنعتی استان گفت: تنها در سال گذشته واحد تولیدی و صنعتی نساجی لرستان چهار میلیون یورو تجهیزات وارد کرد که این اقدام با ارتقای سطح کیفی محصولات علاوه بر تامین نیاز داخلی و افزایش صادرات از ورود کالای قاچاق به استان هم پیشگیری می کند.
وی با بیان اینکه بعد از برجام بسیاری از واحدهای صنعتی لرستان بدنبال جذب شریک خارجی در سرمایه گذاری های خود هستند گفت: از جمله اینکه واحد صنعتی گچ لرستان در رومشگان با فاینانس یک شرکت ایتالیایی مقدمات و زمینه های جذب سرمایه گذاری شریک خارجی در این واحد صنعتی در حال انجام است.

**اجرایی شدن 15 میلیون مصوبه سرمایه گذاری خارجی بعد از برجام
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان یادآور شد: بنا بر گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت 71 میلیون یورو سرمایه گذاری با مشارکت سرمایه گذار خارجی در لرستان مصوب شده که تاکنون 15 میلیون یورو از این میزان اجرایی شده است.
وی افزود: علاوه بر این هم اکنون واحدهای صنعتی بزرگی در لرستان همچون بخچال سازی با کمک سرمایه گذار خارجی مقدمات آن در حال انجام است تا بتوان آن را به تولید ورق گالوانیزه تغییر داد.

**افزایش 42 درصدی صادرات لرستان طی سال 96
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با بیان اینکه اثرات برجام با تغییر در کیفیت کالای تولیدی منجر به افزایش صادرات استان شده است گفت: از ابتدای امسال تاکنون در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 42 درصد رشد صادرات در لرستان صورت گرفته است.
صفی خانی افزود: میزان صادرات لرستان سال 94 نسبت به سال 93 میزان 104 درصد رشد داشت و سال 95 نسبت به سال 94 نیز رشد 24 درصدی داشته است.

**خام فروشی بخش صنعت و معدن بعد از برجام به 2 درصد کاهش یافت
وی همچنین گفت: اثرات برجام در رونق و توسعه شاخص های اقتصادی لرستان در نوع محصولات صادراتی از این استان و افزایش تعداد کشورهایی که کالا به آنها صادر می شود قابل مشاهده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان افزود: تا قبل از برجام که واحدهای صنعتی لرستان در مسیر نوسازی و بازسازی و احیا نبودند عمده صادرات استان خام فروشی بود بطوریکه 70 درصد صادرات استان را همین خام فروشی تشکیل می داد اما این رقم اکنون طی 2 سال بعد از برجام به 2 درصد کاهش یافته است.
صفی خانی گفت: بعد از برجام کشورهای بیشتری بازار کالاهای صادراتی استان شدند بطوریکه در سال گذشته محصولات این استان به 24 کشور صادر شد.

**سرمایه گذاری شرکت هلندی در لرستان پس از برجام
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان نیز در این زمینه در گفت و گو با ایرنا گفت: بعد از اجرای برجام تاکنون پنج گروه سرمایه‌گذاری به این استان آمده اند و در طرح های مختلف سرمایه گذاری کرده که از جمله این سرمایه گذاری ها، طرح مجتمع گلخانه‌ای با سرمایه گذاری کشور هلند در زمینی به مساحت 50 هکتار در محل مجتمع کشت و صنعت خرم آباد است که سهم شرکت هلندی در این سرمایه گذاری 25 درصد می باشد.
مهرداد غضنفری اضافه کرد: علاوه بر این در خلال فرصت های ایجاد شده بعد از برجام، طی جلساتی که با مدیران و نمایندگان گروه سرمایه‌گذاری ایتالیایی شامل شرکت‌های پروتئو ، کز و مپی ایتالیا برگزار شد، تعداد چهار تفاهم نامه شامل توسعه صنایع گچ لرستان ، احداث چهار مزرعه نیروگاه خورشیدی ، احداث کارخانه چسب مپی و احداث طرح تولید لوله های تحت فشار در محل شهرک پتروشیمی خرم آباد جمعا با حدود 232 میلیون یورو سرمایه‌گذاری منعقد شد.

** سرمایه‌گذاری شرکت کینگ لندن چین
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان همچنین گفت: در جلساتی مشترک که با حضور مدیران شرکت کینگ لند چین برگزار شد تفاهم‌نامه احداث و راه‌اندازی کارخانه تولید تجهیزات آبیاری مدرن در شهرستان الیگودرز با مشارکت شرکت ایرانی نجات آب زاگرس منعقد شد.
غضنفری اضافه کرد: راه اندازی این کارخانه با حجم سرمایه‌گذاری 2 میلیون دلار و همچنین سرمایه گذاری چهار میلیارد تومانی شرکت ایرانی منعقد شده است.

** سرمایه گذاری شرکت آکوالند فرانسه در حوزه شیلات شهرستان الیگودرز
به گفته وی طرح سرمایه گذاری شرکت آکوالند فرانسه در حوزه شیلات نیزبه عنوان یکی از شاهکارهای اقتصاد مقاومتی کلیه مولفه های مربوط به سیاست‌ها و اهداف اقتصاد مقاومتی از تولید محور بودن، دانش بنیان، درون‌زا و برون‌گرا (صادرات محور) را شامل می‌شود.
وی گفت: طی تفاهم نامه منعقد شده، طرح مزرعه شیلات (اصلاح نژاد و تولید تخم چشم زده ماهی قزل آلا رنگین کمان ) با ظرفیت نهایی 500 میلیون تخم ( در فاز اول 200 میلیون تخم ) در بخش شول آباد شهرستان الیگودرز با حجم سرمایه‌گذاری نهایی 10 میلیون یورویی و ظرفیت اشتغال مستقیم 200 نفر ایجاد خواهد شد.

** احداث طرح تولید کاغذ از سنگ و احداث شهرک صنعتی با سرمایه گذاری شرکت چینی
غضنفری اظهار کرد: مجوز احداث طرح تولید کاغذ از سنگ توسط سرمایه گذاران چینی از استان لیائونینگ صادر شده است و تاکنون چند جلسه با دستگاه های مرتبط از جمله صنعت، معدن تجارت، منابع طبیعی، محیط زیست، گاز، آب منطقه‌ای و اداره برق در راستای مکان یابی و جانمایی طرح و فراهم نمودن زیرساخت‌های لازم برگزار و نهایتا منطقه ویژه اقتصادی ازنا برای احداث کارخانه تعیین شد.
1920/6060
خبرنگار:مهری دریکوند**انتشاردهنده:محمد علیدوستی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.