به گزارش ایرنا مهرداد فتحی بیرانوند شامگاه دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در منطقه حفاظت شده کلدر خرم آباد افزود: کم آبی در منطقه سفید کوه موجب شد حیات وحش به حاشیه روستاها برود و بعضی افراد از این موضوع سوء استفاده کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان گفت: با توجه به احداث این آبشخورها برای نخستین بار تصویر پلنگ در این چاه ها ثبت شد.
وی افزود: پنج چشمه آبشخور نیز در منطقه یافته لرستان برای حیات وحش تاسیس شده است.
وی محیط زیست را شامل محیط طبیعی و انسانی دانست و اظهار کرد: محیط طبیعی شامل مناطق چهارگانه محیط زیست(پارک های ملی، مناطق حفاظت شده، پناهگاه حیات وحش و آثار طبیعی، ملی) است.
فتحی بیرانوند افزود: پناهگاه حفاظت شده ازنا با 26هزار هکتار، منطقه حفاظت شده اشترانکوه با 81 هزار هکتار، منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد با 70هزار هکتار و منطقه حفاظت شده سمندر در جنوب خرم آباد با 900هکتار وسعت در لرستان وجود دارد.
وی بیان کرد: لرستان تنها 1.7 مساحت کشور را دارد اما 25 درصد تنوع زیستی کشور را در خود جای داده است.
وی با بیان اینکه یکهزارو 700 گونه گیاهی در لرستان شناسایی شده است، ادامه داد: 358 گونه جانوری در لرستان وجود دارد که حدود پنج گونه جانوری آن در هیچ منطقه ای در جهان یافت نمی شود
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با اشاره به اختلاف ارتفاع در مناطق مختلف لرستان که باعث ایجاد تنوع زیست محیطی شده است، گفت: خوشبختانه با تلاش مستمر، حیات وحش در مناطق حفاظت شده در لرستان احیا شده و پنج بار تصویر پلنگ در این استان ثبت شده ست.
وی عنوان کرد: سه پاسگاه دیگر در منطقه سفید کوه ساخته شده است و با افزایش این تعداد پاسگاه، هم‌ اکنون پاسگاه‌ های سفید کوه خرم‌آباد 2 برابر شده که تاثیر بسیار بالایی در حفاظت محیط زیست داشته است.
وی با بیان اینکه در سه سال گذشته حدود 90 درصد مساحت پاسگاه‌ های استان لرستان افزایش یافته است، افزود: اکنون 6 پاسگاه در مناطق حفاظت شده استان لرستان وجود دارد.
فتحی بیرانوند اعتبارات مجموع پاسگاه های ساخته شده را 20 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: یک پاسگاه دیگر در مناطق حفاظت شده لرستان در دست احداث است.
وی با بیان اینکه طرح مطالعاتی مناطق حفاظت شده لرستان کامل شده است، گفت: حیواناتی که آسیب می بینند در قرنطینه مورد جراحی و درمان قرار می گیرند و سپس در محیط زیست رها می شوند.
وی ادامه داد: اخیرا 82 رهاسازی شامل 18 پستاندار و 9 رهاسازی خزندگان مار و لاک پشت در محیط زیست لرستان صورت گرفته است.
وی ناآگاهی مردم را موجب به خطر انداختن محیط زیست دانست و گفت: با توجه به اینکه بسیاری از گونه‌های جانوری در لرستان در خطر انقراض هستند، شکار در بسیاری از مناطق استان ممنوع است.
مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست لرستان ادامه داد: به وسیله‌ دوربین‌هایی که در مناطق حفاظت شده کار گذاشته شده تعدادی از متخلفان شناسایی و با آن‌ها برخورد شده است.
وی با بیان اینکه حضور فیزیکی در مناطق حفاظت شده سبب کاهش شکار غیرمجاز شده است، افزود: حمایت ‌های خوب و جدی دستگاه قضایی در برخورد با متخلفان نیز در کاهش شکارغیرمجاز موثر بود.
وی در خصوص تصرف غیرقانونی اراضی گفت: در طی سال‌های گذشته 198 هکتار از زمین ‌های محیط ‌زیست به صورت غیرقانونی به تصرف درآمده بود که 100 هکتار آن آزاد شده است و مابقی آن‌ در دستور کار مراجع قضایی قرار دارد.
مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست لرستان در خصوص مصوبه جمع ‌آوری پسماندهای پزشکی بیان کرد: طبق این مصوبه تمامی مراکز درمانی خصوصی و دولتی، مطب ‌ها و بیمارستان‌ها باید طبق قراردادی که بسته شده، پسماندهای پزشکی خود را جمع ‌آوری و تحویل دهند.
فتحی‌ بیرانوند اضافه کرد: این پسماندهای پزشکی بعد از جمع‌آوری و بی‌خطرسازی نابود می‌شوند تا محیط‌ زیست را به خطر نیاندازند.
وی با بیان اینکه بیشتر پزشکان و تمام صنف دندانپزشکی این مصوبه را اجرا کرده‌اند، تصریح کرد: چند پزشک در لرستان به این مصوبه عمل نکرده‌اند که لازم است تا مهلتی که به آن‌ها داده شده نسبت به رفع این موضوع اقدام کنند.
وی گفت: امسال با اقدامات خوبی که با همکاری مردم و محیط‌زیست انجام شد، اتفاقات خوبی برای محیط‌ زیست افتاد و حیات‌ وحش احیا شد، اما هنوز تا رسیدن به نقطه ایده‌آل فاصله زیادی داریم.
3210/3022
خبرنگار: محمد یاراحمدی ** انتشاردهنده: احسان کردی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.