در ادامه این مطلب آمده است:گستردگی خدمات ارائه‌شده به مردم شهرداری را با انتظارات فراوانی در زمینه برآورده نمودن و رفع مشکلات آن‌ها مواجه نموده است؛ از سویی دیگر افزایش سطح آگاهی‌های عمومی جامعه در زمینه طلب نمودن خدمات با کیفیت از سوی نهادها و دستگاه‌های اجرایی کفه ترازوی این نهاد خدمتگزار را در جهت ارائه خدمات شایسته به شهروندان سنگین‌تر نموده است.
گسترش شهر خرم‌آباد و افزایش جمعیت نیز فاکتور دیگری است که لزوم توجه و تقویت بیش از پیش این دستگاه خدمتگزار را موجب شده است.
با نگاهی به شهرداری خرم‌آباد و تعدد سازمان‌ها و نیز امکانات مالی و... می‌توان گفت به‌منظور حرکت مطلوب و بهینه شهرداری به سمت یک نهاد خدمتگزار با توجه به آغاز فعالیت شوراها و انتخاب شهردار جدید ذکر نکاتی چند قابل‌تأمل است:
1- در عصر فعلی مبنای درست و بهینه حرکت هر دستگاه اجرایی داشتن برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت با تکیه‌بر اسناد بالادستی و افق برنامه‌های پنجم و ششم توسعه و... هماهنگ با دیگر دستگاه‌های اجرایی است.
شهرداری خرم‌آباد نیز در این زمینه می‌بایست برنامه محور باشد. قطعاً تدوین برنامه جامع و سامانمند در همه زمینه‌های عمرانی، خدماتی، فضای سبز و... می‌تواند حرکت شهرداری خرم‌آباد را بر مبنای ریل درست قرار دهد؛ با مشخص نمودن اهداف و افق روشن حرکت کلیه فعالیت‌ها در جهت نیل به هدف قرا گرفته و از حرکات زیگزاگی و جزیره‌ای جلوگیری خواهد شد.
2- یکی دیگر از چالش‌های پیش روی شهرداری خرم‌آباد عدم وجود درآمدهای پایدار و عدم تحقق برخی از کدهای درآمدی تعریف‌شده در تعرفه عوارض محلی است.
در بخش نبود درآمدهای پایدار با توجه به اقتصاد ضعیف شهر خرم‌آباد جهت فعال نمودن این بخش توجه به بخش سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و روابط بین‌الملل بخصوص ظرفیت سرمایه‌گذاران بخش خارجی و به‌ویژه کشورهای هم‌جوار همچون عراق، کویت و... و استفاده از توان‌بخش بخصوصی و ورود سرمایه‌گذاران نسبت به احیای این بخش اقدام نمود به نظر می‌رسد تشکیل معاونت سرمایه‌گذاری در شهرداری خرم‌آباد و هم‌افزایی نظرات نخبگان می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.
همچنین در زمینه فعال نمودن و احیای کدهای درآمدی نیز می‌توان از کارشناسان خبره خود شهرداری خرم‌آباد با ایجاد سیستم‌های انگیزشی به منظور شناسایی این کدهای خاموش استفاده نمود.
3-واقعیت آن است شهرداری خرم‌آباد همچون سایر شهرداری‌های موجود کشور از معضل ساختار اداری رنج می‌برد؛ جابجایی نیروهای صف و ستاد و تجمع و گسترش بیش‌ازحد نیروهای غیر کیفی در بخش‌های مختلف حرکت شهرداری به سوی اهداف متعالی را با مشکل مواجه نموده است.
توجه به اصل شایسته‌سالاری و استفاده از توان مدیریتی نیروهای کیفی و با انگیزه و شناسایی آن‌ها می‌بایست مدنظر قرار گیرد؛ هر چند در این زمینه کار سختی در پیش روی مدیریت جدید است اما گره روزی باید باز شود و این دمل چرکین باید روزی جراحی شود.
4- در عصر ارتباطات و گسترش تعاملات بسر می‌بریم؛ اگر شورای منتخب و مدیریت جدید شهرداری بخواهد موفق عمل نمایند؛ باید ضمن ثبات مدیریت با به‌کارگیری و تعامل با نخبگان و نظرات و جلسات متعدد کارشناسی، شهرداری خرم‌آباد را از سمت‌وسوی یک نهاد خدماتی صرف به یک نهاد اجتماعی تبدیل نمایند.
حرکت از یک نهاد خدماتی به‌سوی یک نهاد اجتماعی کاری پیچیده و دشوار است توجه ویژه به کیفیت زندگی شهری در ابعاد مختلف به‌منظور شناسایی لایه‌های مختلف اجتماعی مستلزم تغییر در واژه شهرنشین و تبدیل آن به شهروند است ورود کارشناسان اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ... به‌منظور تفسیر این واژه‌ها و... تعریف جدید از فعالیت‌های شهرداری در این زمینه بسیار ضروری است.
5- در سال‌های اخیر شهرداری خرم‌آباد در زمینه گسترش و ارائه خدمات مبتنی بر وب به شهروندان، دولت و شهر الکترونیک پیشرفت قابل‌قبول و ملاحظه‌ای داشته است لزوم تقویت و رسیدگی به این بخش همگام با سایر پیشرفت‌های تکنولوژی بسیار حیاتی و ضروری است مدیریت جدید شهرداری می‌بایست در این زمینه نگاه ویژه‌ای داشته باشد.
6- یکی از مهم‌ترین اصول بهره‌وری توجه ویژه به کاهش هزینه‌های غیرضروری سازمان است. با توجه به اینکه شهرداری خرم‌آباد از نبود درآمدهای پایدار رنج می‌برد تدوین راهبردهای اساسی به‌منظور کاهش هزینه به‌نوعی ایجاد درآمد تلقی می‌گردد.
در حال حاضر در شهرداری خرم‌آباد لزوم پرداختن به این مقوله بسیار حیاتی و ضروری است. در بخش‌های مختلف عمرانی، خدماتی، فضای سبز و ... در صورت کاستن از هزینه‌های غیرضروری می‌توان به افزایش بهره‌وری کمک شایانی نمود.
7- واقعیت مهم آن است که سرمایه‌های اصلی هر شهر شهروندان آن هستند؛ تحقق عدالت شهری در محلات مختلف نیازمند نگاه جامع‌نگر و همه‌جانبه به کلیه مسائل است برقراری تعامل دوسویه بین شهرداری و شهروندان بسیار حیاتی و ضروری است.
حلقه مفقوده این تعامل؛ شفافیت، آموزش‌های شهروندی، مدیریت مبتنی بر هدف، مشارکت شهروندان و... می‌باشد. واقعیت آن است لزوم توفیق هردوطرف این معادله یعنی تعامل بین شهرداری و شهروندان مشارکت شهروندان در همه زمینه‌های عمرانی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... است.
8- با توجه به آغاز فعالیت شورای اسلامی شهر خرم‌آباد وفاق به وجود آمده در رأی اعتماد قاطع در انتخاب شهردار خرم‌آباد را به فال نیک می‌گیریم و لازمه تحقق اهداف شورا و ارائه یک کارنامه قابل‌قبول در همه زمینه‌ها ثبات مدیریت و توجه ویژه به اصل شایسته‌سالاری و استفاده از ظرفیت نخبگان و دلسوزان شهر می‌دانیم. تحقق این خواسته در سایه همدلی، هماهنگی، کنار نهادن منیت‌ها و کار و تلاش شبانه‌روزی به‌منظور داشتن شهری آباد دور از دسترس نخواهد بود.
9- آنچه مسلم است شهر خرم‌آباد از توان بالقوه خدادادی و گردشگری بالایی برخوردار است داشتن آب و هوایی مطلوب، بهره‌گیری از جاذبه‌های گردشگری و طبیعی فراوان و آثار باستانی زیاد از مهم‌ترین فاکتورهایی است که اگر با معرفی آداب و سنن اصیل این فرهنگ و بوم همراه باشد می‌تواند در زمینه جذب گردشگر داخلی و خارجی تحول ایجاد نموده و درنتیجه به رشد اقتصادی ایجاد درآمدهای پایدار کمک شایانی نماید.
توجه ویژه به این مقوله توسط شهرداری خرم‌آباد با ایجاد تشکیلات منسجم و متخصص در این خصوص بسیار سودمند است.
منبع :پایگاه تحلیلی خبری یافته
7274/6060
خبرنگار:مریم نریمانی**انتشاردهنده:محمد علیدوستی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.