به گزارش خبرآنلاین لرستان، مسلم رضائی پور  با اعلام این خبر گفت: موقوفه حمام باشی خرم آباد از موقوفات عام تحت تولیت اوقاف و امور خیریه مربوط به دوره قاجار بوده که توسط شاهزاده حسین میرزا ، به نیت روضه خوانی و عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) وقف گردیده و در محل فعلی خیابان 24 متری حکیم شهر خرم آباد قرار دارد ، به شماره 31769 در تاریخ 1396/04/14 در فهرست آثار ملی ثبت گردید .

رضائی پور افزود: این حمام دارای معماری خاص برگرفته از هنر اصیل ایرانی اسلامی و دارای گنبد و ایوان های متعدد بوده که با گذشت بیش از یک قرن قدمت ، هنوز هم با همان کاربری به عموم مردم خدمت رسانی می نماید .

گفتنی ست: از دیگر ویژگی های این حمام تاریخی ، سیستم سوخت و آتشگاه این حمام بوده ،که دارای طراحی خاص برای گرم کردن کف آن می باشد.

با پیشرفت های حاصله در طول این مدت در نوع سوخت آتشگاه این حمام تغییراتی بوجود آمده و حمامی که روزگاری با پهن گرم می شد و بعد های جای خود را به سوخت های فسیلی داد ، هم اکنون با گاز شهری بروز شده است.

در روزگاری که حمام ها در تعداد معدودی از منازل یافت می شد و استحمام در گرمابه های عمومی انجام می شد ، حمام باشی ، به دلیل موقعت جغرافیایی خود در مرکز شهر خرم آباد ، مورد توجه عامه مردم ، مسافران و حتی بسیاری از علما و بزرگان این دیار بوده که برای استحمام از این حمام استفاده نموده اند.

موقوفه حمام باشی ، در یک سنت قدیمی ، همه ساله از ظهر عاشورا ، میزبان عزاداران حسینی (ع) بوده ، به نحوی که عزاداران ، برای شستشوی بدن های آغشته به گل خشک شده ، به این حمام مراجعه می کردند.
  فرهنگ وقف در شهر خرم آباد ریشه در باورها و اعتقادات مردم این دیار داشته و در عین حال منطبق بر نیازسنجی در هر دوره بوده است و با توجه به اینکه امروزه تنور استفاده از این حمام و سایر حمام های عمومی در حال سرد شدن است و تعداد حمام های فعال در خرم آباد کمتر از انگشتان یک دست می باشد ، ثبت این موقوفه در آثار ملی فصل مشترکی در زمینه مساعدت ، همکاری و حمایت سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری با اداره اوقاف و امور خیریه خواهد بود.

 

46

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 720567
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.