به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان سلسله با دارا بودن 45 مزرعه فعال پرورش ماهیان سرد آبی و تولید سالیانه سه هزار و 500 تن ماهی در سال، رتبه سوم لرستان را در زمینه تولید ماهی به خود اختصاص داده است.
این شهرستان همچنین ظرفیت تولید بیش از 57 میلیون قطعه بچه ماهی را در سال دارد که در این بخش نیز دارای رتبه نخست استان بوده و تمامی این پتانسیل ها دلیلی بر استعداد فوق العاده شهرستان سلسله در بخش شیلات است.
اما این روزها پرورش دهندگان ماهی شهرستان از قیمت پایین آن و وجود رقیبی چینی به نام ماهی تیلاپیا و کمبود فرهنگ سازی توسط رسانه های عمومی و شبکه های اجتماعی برای مصرف ماهی تولید داخل در میان مردم گلایه دارند و معتقدند که ادامه این روند در درازمدت ممکن است منجر به کاهش سطح تولید ماهی شود.
یک کارشناس تغذیه در مورد فواید مصرف ماهی می گوید: در حال حاضر سرانه مصرف ماهی درکشور بیش از 10 کیلوگرم است ولی این میزان در لرستان 6کیلوگرم کمتر از میانگین کشوری است.
عاطفه حسنوند با بیان اینکه گوشت ماهی جزو گوشت‌های سفید بوده و یک منبع غنی از پروتئین به حساب می‌آید، اظهار داشت: گوشت ماهی دارای ویتامین های A، B، D، کلسیم، فسفر و دارای مقدار کمی آهن، مس و سلنیوم می باشد و متخصصان تغذیه برای همه افراد به خصوص بیماران قلبی، مصرف دو بار ماهی در هفته(هر بار 90 گرم) را سفارش می کنند.
این کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه چربی موجود در ماهی مفید است در حالی که چربی گوشت قرمز مضر ، خاطرنشان کرد: چربی گوشت قرمز از نوع چربی های اشباع می باشد، اما چربی ماهی از 2 نوع اسید چرب غیر اشباع امگا 3 به نام های EPA و DHA است.
حسنوند با بیان اینکه روغن ماهی بیماری های قلبی را به صفر می رساند، افزود: اثر روغن ماهی بر سلامت قلب بیشتر از اثر مصرف سویا است، مقدار تری گلیسیرید و تجمع پلاکت های خونی را کم کرده و عملکرد سلول های خون رسان را زیاد می کند.
وی با اشاره به اینکه مصرف ماهی ضربان قلب را تنظیم و فشار خون را پایین می آورد، تصریح کرد: مصرف ماهی کلسترول خون ( HDL ) را بالا می برد که توجه به این نکته برای بیماران دیابتی بسیار مفید می باشد.
این کارشناس ارشد تغذیه عنوان کرد: ماهی سلامت مغز را نیز تامین می کند و برای بیماران مبتلا به MS بسیار مفید است به گونه ای که مشاهده شده که افراد مبتلا به MS با مصرف ماهی، علائم و نشانه های این بیماری را کمتر بروز می دهند.
وی افزود: با این همه فوایدی که مصرف ماهی در مقابل گوشت قرمز دارد متاسفانه هنوز آنگونه که باید مصرف ماهی در بین افراد جامعه فرهنگ سازی نشده و در این راستا نیاز به همکاری گسترده رسانه های عمومی به شدت احساس می شود.
علی محمد ملکی صادقی یکی از کارآفرینان برتر شهرستان سلسله که در حوزه پرورش و تکثیر ماهیان سردآبی(قزل آلا) مشغول فعالیت است در این باره با اشاره به وجود ماهی بی کیفیت چینی به عنوان رقیبی برای ماهی قزل آلای با کیفیت داخلی، افزود: متاسفانه در سال های اخیر واردات نوع خارجی این ماهی به کشور بسیار افزایش یافته که همین باعث شده با تبلیغاتی که از سوی واردکنندگان برای تشویق مردم به خرید این ماهی صورت می گیرد، میزان خرید ماهی قزل آلا کاهش یافته و به طبع آن قیمت آن نیز بسیار کاهش یابد که به نوعی باعث ضرر و زیان به تولیدکنندگان شده است.
مدیرعامل تعاونی روستایی آبزی پروران شهرستان سلسله عنوان کرد: سازمان جهاد کشاورزی باید جلوی واردات بی رویه این ماهی را بگیرد و یا تعرفه آن را بالاتر ببرد تا واردات آن کاهش یافته و تولیدکنندگان داخلی با میل و رقبت بیشتری به سمت افزایش تولید پیش بروند.
ملکی صادقی تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر کمتر فروشگاهی را مشاهده می کنید که تبلیغ ماهی تیلاپیا در آن صورت نگیرد و یا پشت شیشه آن جمله ماهی تیلاپیا رسید ننوشته شده باشد.
وی با اشاره به شعار سال مد نظر مقام معظم رهبری عنوان کرد: تجار و واردکنندگان برای کمک به رونق تولید و گردش چرخ های تولید باید به یاری پرورش دهندگان ماهی آمده و واردات این نوع ماهی را محدود کنند تا تولیدکنندگان داخلی دچار ضرر و زیان نشوند.
این تولید کننده برتر خواستار همت رسانه های عمومی برای آگاهی مردم نسبت به مصرف ماهی باکیفیت تولید داخل شد و خاطرنشان کرد: کیفیت ماهی تیلاپیا در مقایسه با ماهی قزل آلای تولید داخل اصلا قابل قیاس نیست، قزل آلا دارای طعم فوق العاده و خواص بسیاری است که در بهترین آب ها و شرایط عالی پرورش می یابد در حالی که به گفته کارشناسان ماهی های تیلاپیا در شرایط نامناسبی رشد پیدا می کنند که حتی برای سلامتی مضر است.
وی درخصوص برخی تلاش ها برای پرورش این ماهی در کشور و هشدار کارشناسان محیط زیست نسبت به خطرات آن، تصریح کرد: با توجه به اینکه رشد این ماهی سریع بوده و از هرچیزی نیز تغذیه می کند، پرورش آن در آب های داخلی موجب از بین رفتن آبزیان دیگر و تغییرات اکوسیستمی خواهد شد.
این پرورش دهنده نمونه ماهیان سردآبی خاطرنشان کرد: شهرستان سلسله با توجه به توانمندی ها و پتانسیل های فراوانی که در بخش شیلات دارد می تواند در صورت توجه و برطرف کردن مشکلات موجود به عنوان یکی از قطب های تولید ماهی کشور شناخته شود و این امر مستلزم توجه مسئولان و تجار وارد و صادرکننده ماهی است.
مدیر جهاد کشاورزی سلسله نیز با اشاره به تعداد مزارع فعال پرورش ماهی در شهرستان سلسله، اظهار داشت: شهرستان سلسله دارای 45 مزرعه فعال پرورش ماهی است که سالانه 3 هزار و 500 تن ماهی قزل آلا تولید می کنند و این شهرستان توانسته است رتبه سوم لرستان را زمینه تولید ماهیان سردآبی به خود اختصاص دهد.
هادی سپهوند عنوان کرد: شهرستان سلسله همچنین با تولید سالانه 57 میلیون قطعه بچه ماهی توانسته رتبه نخست لرستان را در تولید بچه ماهی به خود اختصاص دهد که تمامی این موارد دلیلی بر وجود استعداد فوق العاده شهرستان در تولید و تکثیر ماهیان سردآبی(قزل آلا) است.
وی با تاکید بر اینکه باید تا جایی که امکان دارد موانع پیش روی تولیدات داخلی کاهش یابد، خاطرنشان کرد: ماهی تولیدی شهرستان از کیفیت و طعم مطلوبی برخوردار است.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور نیز گفت: کشور روسیه بهترین بازار برای صادرات ماهی قزل آلای تولید پرورش دهندگان ماهی کشور است که در این راستا اتحادیه ها باید تلاش کنند تاییدیه دامپزشکی این کشور را برای صادرات دریافت کنند.
حسین صفایی که اخیرا به این شهرستان سفرکرده بود با بیان اینکه اتحادیه های پرورش دهندگان ماهی باید تلاش کنند راه را برای صادرات به کشور روسیه باز کنند، اظهار داشت: در رایزنی های اخیری که انجام شده قول مساعد برای اعطای برند چهار ستاره به محصولات ما داده شده است که در این راستا پرورش دهندگان ماهی نیز برای افزایش سطح صادرات باید کیفیت و سطح سلامت ماهی تولیدی خود را افزایش دهند.
وی با اشاره اینکه در حال حاضر ماهی تیلاپیای چینی یکی از مهمترین رقیب های ماهی قزل آلای تولید داخل است، عنوان کرد: باید تلاش شود جلوی واردات بی رویه این محصول گرفته شود تا تولیدکنندگان ماهی داخلی دچار تضرر نشوند.
صفایی با بیان اینکه ماهی یکی از محصولاتی است که در بازار داخلی و بین المللی دارای فروش است، خاطرنشان کرد: باید برای ماهی های قزل آلای با کیفیت تولید داخل بازاریابی و برندسازی کنیم و یکی از بهترین کارهایی که در این خصوص می تواند صورت بگیرد ایجاد مراکزی در ورودی و خروجی های شهرها برای فروش ماهی زنده است که هم منجر به تشویق مردم به خرید شده و هم بازارسازی برای فروش آن می شود.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور گفت: رسانه ها نقش مهمی در فرهنگ سازی و تشویق مردم به افزایش مصرف ماهی دارند و در این راستا باید برنامه های تولیدی هدفمندی ارائه دهند تا سرانه مصرف ماهی کشور افزایش پیدا کند.
شهرستان سلسله با 75 هزار نفر جمعیت با مرکزیت الشتر یکی از شهرستان های استان لرستان است که از شمال به شهرستان دلفان، از جنوب به شهرستان خرم آباد و از شرق به شهرستان بروجرد محدود است.
/6060/7265
خبرنگار: زهرا جمشیدی نسب**انتشاردهنده:محمد علیدوستی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.