به گزارش خبرنگار ایرنا علی ربیعی عصر چهارشنبه در نشست تخصصی مدیران ارشد بهزیستی کشور با بیان اینکه مجموعه بهزیستی از نهادهای بسیار فعال و تاثیرگذار در سطح کشور است، افزود: اهمیت سیاست رفاهی برکسی پوشیده نیست و تمام جامعه شناسان، اقتصاد دانان وسیاستمداران معتقدند بدون سیاست رفاهی تمام برنامه توسعه شکست می خورد.
وی بیان کرد: برنامه های توسعه ریزش دارد و نیازمند حمایت است چراکه افراد زیر چرخ دنده های توسعه له می شوند؛ به همین منظور نیازمند سازمان های فعال و پویا هستیم و افرادی که به طور طبیعی و ساختاری دچار عقب ماندگی و فرصت های نابرابر اجتماعی می شوند باید در حوزه بهزیستی پاسخ بگیرند.
وی اظهار کرد: افراد دارای معلولیت مادرزادی و افرادی که در برنامه های ساختاری مانند سیاست های توسعه، محیط زیست، گرد و غبار، آب و حتی ناامنی سیاسی وجنگ، سیاست های فرهنگی واجتماعی، دعوا و نداشتن امنیت اجتماعی می شوند متوجه بهزیستی هستند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در بهزیستی با پیچیدگی رفتار مواجهیم در حالیکه برخلاف طرح های عمرانی شاهد طرح های اجتماعی نیستیم.
به گفته وی طرح های اجتماعی، ذی نفعان متعددی دارند و مخاطبان بهزیستی وذی نفعان طرح های بهزیستی فقیر و ناتوان هستند و باید نقش زبان آنها را ایفا کنیم.
ربیعی با بیان اینکه باید مدل کار طرح های اجتماعی در سمینارها مورد بحث قرارگیرد، افزود: در برنامه ششم توسعه که از جهت سیاست های اجتماعی از برنامه های بی نظیر است، تکلیف شوراهای مختلف در آن مشخص شده است.
وی یکی از ویژگی ها و راهبردهای بهزیستی را کار علمی دانست و گفت: نباید از علم دنیا عقب بمانیم و در سازمان ها باید دانش جهانی را انتقال دهیم.
وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه این سازمان غیر سیاسی است، افزود: باید بهزیستی چالاک مدنظر قرار گیرد و ایجاد بهزیستی خانه محور و جامعه محور در دستور کار قرار گیرد چراکه کوچک شدن بهزیستی بزرگ شدن کار در خانه است.
وی با تاکید بر ضرورت ایجاد بهزیستی مهربان و با حوصله در کشور اظهار کرد: ذات بهزیستی با مهربانی گره خورده است لذا باید کارممندان این سازمان آموزش های لازم را در این زمینه ببینند.
ربیعی گفت: به رغم اینکه دانش ضمنی و ظرفیت های فراونی در بهزیستی وجود دارد ولی تولید دانش داخلی در این سازمان کم است.
وی افزود: خوشبختانه مفهوم سلامت اجتماعی در کشور محقق شده است و باید این مورد را بیشتر باز کرد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر لزوم جذب مشارکت اجتماعی و مردمی اظهار کرد: بهزیستی تنها مبتنی بر مسائل مالی نباشد بلکه باید بر پایه خیر، مهر و لبخند عمل کند.
ربیعی با بیان اینکه بهزیستی در اعتیاد، ضرب و جرح، طلاق، همسر آزاری و کودک آزاری مسئولیت دارد، گفت: باید غربالگری سلامت اجتماعی را گسترش داد.

** مرگ آتنا همه ما را تکان داد
وی با اشاره به مرگ «آتنا» گفت: مرگ آتنا همه ما را تکان داد وما رایاد ستایش انداخت.
وی با اشاره به رخ دادن این اتفاق مشابه برای «ستایش» در سال 95 گفت: در این رابطه باید دید که چگونه کسی که دچار ناامنی روانی و اجتماعی می شود را آموزش داد و باید بررسی شود که چرا اینگونه اتفاقی رخ داده است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه این بچه ها در معرض آزار جنسی قرار گرفتند، افزود: خانواده ها باید آگاهی پیدا کنند تا دیگر «آتنا» و «ستایش» هایی را نداشته باشیم.
وی اظهار کرد: در این رابطه بهزیستی باید ورود و با طرح مطالعاتی چاره اندیشی کند و معماری روانی و اجتماعی جامعه را بررسی کند.
7274/3210
خبرنگاران: محمد یاراحمدی و مریم نریمانی ** انتشاردهنده: احسان کردی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.