اسدالله حیدری شامگاه سه‌شنبه در نشست علمی تخصصی مدیران ارشد بهزیستی سراسر کشور که در سالن جلسات بهزیستی لرستان برگزار شد، اظهار داشت: در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در استان لرستان 500 هزار نفر خدمت سال 95 انجام شد.

وی افزود: ضریب خدمات پیشگیری از معلولیت استان بسیار رو به رشد بوده است به‌نحوی‌که 90 درصد از جمعیت هدف ما در غربالگری شنوایی و 90 درصد غربالگری بینایی در آن‌ها انجام شد که با گذشته قابل قیاس نیست.

مدیرکل بهزیستی استان لرستان با اشاره به رشد 87 درصدی آموزش مهارت‌های زندگی در استان، عنوان کرد: آموزش مهارت‌های زندگی یکی از راه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است و این آموزش‌ها در استان انجام‌شده است.

وی ارائه مشاوره تلفنی به 30 هزار نفر را از دیگر خدمات این سازمان دانست و بیان کرد: در حوزه پیشگیری لازم است علاوه بر 10 مهارت اصلی باید به این مقوله توجه داشته باشیم که امروزه نیازمند به شهروند مسئولیت‌پذیر هستیم بنابراین مسئولیت اجتماعی به‌عنوان یک راهکار باید برای نسل‌های آینده روشن شود.

حیدری تصریح کرد: نیکوکاران را باید وادار کرد تا بخشی از سرمایه مادی خود را تبدیل به سرمایه معنوی و کار خیر کنند، چراکه کار گروهی و خیر نیاز جامعه ما است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه توان‌بخشی به‌طور یقین استراتژی‌های ابلاغ‌شده از سوی سازمان راهگشا هستند و با عنایت رئیس سازمان بهزیستی لرستان،کسب رتبه نخست توانمندسازی را داشته است که این‌یکی از اقدامات خوب در جهت استراتژی‌های سازمان است.

مدیرکل بهزیستی استان لرستان اظهار داشت: بسیاری از فعالیت‌های سازمان بهزیستی برون‌سازمانی است که ما علاوه بر استفاده از ظرفیت درون‌سازمانی به نحو احسن از ظرفیت‌های برون‌سازمانی به‌درستی استفاده‌شده است.

وی افزود: یکی راه‌هایی که می‌تواند در توسعه بسیار مؤثر باشد نهادسازی اجتماعی است در استان لرستان بالغ‌بر 700 سازمان مردم‌نهاد، کلینیک و مرکز توان‌بخشی به بخش خصوصی واگذارشده است.

حیدری عنوان کرد: جمعیت لرستان حداقل با 10 درصد معلولیت و سالمندی یعنی 170 هزار نفر که اگر حداقل چهار نفر در این زمینه درگیر شوند 600 هزار نفر می‌تواند تحت تأثیر معلولیت و کم‌توانی قرار گیرد که این تأثیر می‌تواند به لحاظ روحی و روانی برای جامعه و خانواده زیان‌بار باشد.

وی بیان کرد: در بحث ارائه خدمات مبتنی بر جامعه نسبت به دو سال قبل 96 درصد و در طرح‌های توانمندسازی 200 درصد رشد داشته‌ایم.

مدیرکل بهزیستی استان لرستان به ارائه آموزش پیشگیری از معلولیت‌ها در استان اشاره کرد و گفت: ما توانستیم توجه جدی به این مسئله داشته باشیم و اقدامات خود را در این حوزه افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: یکی از استراتژی‌های ابلاغی از سوی رئیس سازمان بهزیستی کشور بحث توانمندسازی است که یکی از مؤلفه‌های آن شغل است که ما باید در این زمینه عمل کنیم.

حیدری ایجاد مراکز روزانه و شبانه توان‌بخشی در حوزه‌های مختلف را از دیگر اقدامات این سازمان برشمرد و خاطرنشان کرد: بهزیستی لرستان سال 96 رتبه دوم را در بحث مسکن کسب کرد.

وی ایجاد 15 موسسه اشتغال‌زایی را اقدام دیگر این سازمان دانست و اظهار داشت: سه هزار و 187 واحد مسکونی را به افراد واگذار کردیم و هزار و 667 واحد دیگر نیز در دست‌ساخت است.

حیدری افزود: در این سفر رئیس سازمان بهزیستی کشور به استان لرستان 100 واحد مسکونی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی عنوان کرد: درزمینهٔ معاونت اجتماعی راه‌اندازی خانه امن، مرکز کودکان،راه‌اندازی کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای، راه‌اندازی کارگاه‌های حمایتی و دو برابر شدن اورژانس اجتماعی در دستور کار قرار گرفت.

مدیرکل بهزیستی استان لرستان در بخش دیگری از سخنان خود عدم ایجاد انگیزه در نیروهای سازمان بهزیستی را یکی از مشکلات این سازمان در سال‌های گذشته دانست و بیان کرد: خوشبختانه طی سال‌های اخیر سازمان توانست با ایجاد انگیزه حداکثر کارایی و بهره‌وری را در افراد به وجود آورد.

وی به ایجاد نشاط و انگیزه به شکل سیستماتیک و توجه به اندیشه‌های خلاق در سازمان بهزیستی اشاره کرد و گفت: امروز تصمیمات از بدنه کارشناسی سازمان اتخاذ می‌شود و این نعمت بزرگی است که به مسائل توجه کارشناسی می‌شود.

حیدری تصریح کرد: یکی از معاونت‌هایی که در این سازمان موردتوجه قرار می‌گیرد معاونت پیشگیری است.

وی به تأکیدات مقام معظم رهبری در بحث کاهش آسیب‌های اجتماعی اشاره و خاطرنشان کرد: اخیراً مقام معظم رهبری دستور فرمودند به‌طور حتم پیشگیری و کنترل آسیب‌های اجتماعی در دستور کار قرار گیرد ازاین‌رو برنامه‌ها باید مبتنی بر رهنمودهای رهبری باشد.

مدیرکل بهزیستی استان لرستان اظهار داشت: امروزه یکی از شگفت‌انگیزترین پدیده، سرعت در تغییرات اجتماعی است و این سرعت در مباحث فرهنگی و ارتباط الکترونیک مطمئناً پیامدهایی در جامعه شهری دارد و می‌تواند در آینده تبدیل به یک چالش شود پس این چالش‌ها با دهکده جهانی‌شدن باید مورد ملاحظه قرار گیرند تا کارزار جدی به مسائل نوظهور داشته باشیم.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 699794
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.