به گزارش خبرآنلاین لرستان ، رضا میرزایی در مراسم آغاز عملیات اجرایی سد آبسرده بروجرد با اشاره به چالش تاریخی آب در کشور اظهار داشت: موضوع کم‌آبی موضوع جدیدی نیست و خشکی از ویژگی‌های ذاتی کشور ماست و به‌جز باریکه حاشیه دریای خزر تقریباً تمامی مساحت کشور بر روی کمربند خشک دنیا قرارگرفته است به همین دلیل باید با راهکارهای مناسب منابع آبی را مدیریت کرد .

وی ساختار نامناسب مصرف آب، توسعه شهرنشینی و مصرف فراوان آب در حوزه کشاورزی را از عوامل کاهش منابع آبی دانست و افزود: پدیده‌های اقلیمی حاکی از این است که منابع آب به سمت کمتر شدن پیش می‌رود و پیک مصرف آب از دهه 70 به بعد این موضوع را نشان می‌دهد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با تأکید بر اینکه اولویت توسعه منابع آب باید در بخش‌های صنعت و آب شرب گذاشته شود، عنوان کرد: با تغییر الگوی کشت و استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری می‌توان ساختار مصرف آب را تغییر داد که با این روند می‌توان بین 40 تا 60 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کرد.

وی بابیان اینکه در حال حاضر در کشور و استان بیش از 92 درصد آب تولیدی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، بیان کرد: میانگین جهانی مصرف آب در بخش کشاورزی حدود 70 درصد است و در این راستا شرکت آب منطقه‌ای لرستان مهم‌ترین اولویت کاری خود را در سال‌های آینده تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و شبکه‌های آبیاری و زهکشی با اولویت طرح‌های اقتصاد مقاومتی قرار داده است.

میرزایی با اشاره به اینکه شرکت آب منطقه‌ای لرستان ازنظر اعتبارات جاری شرکتی زیان ده است، خاطرنشان کرد: این شرکت در حال حاضر در بخش اعتبارات عمرانی حدود 200 میلیارد تومان و در بخش اعتبارات جاری حدود 11 میلیارد تومان بدهی دارد و تلاش می‌شود با تعریف منابع جدید درآمدی و وصول طلب‌های معوقه این شرکت را در آینده به شرکتی سود ده تبدیل کنیم.

وی انجام مطالعات پایه را از دیگر اولویت‌های کاری این شرکت دانست و گفت: تأثیر طرح‌های مطالعاتی گرچه برای مردم به‌طور مستقیم قابل‌لمس نیست اما این طرح‌ها پایه طرح‌های اجرایی در آینده است که بتوان اعتبارات قابل‌توجهی در بخش طرح‌های توسعه‌ای منابع دریافت کرد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با تشریح تاریخچه‌ای از پروژه آب‌رسانی به شهر بروجرد تصریح کرد: شهر بروجرد دومین شهر بزرگ استان است که در سال 81 طرح آب‌رسانی به شهر بروجرد با کارفرمایی شرکت آب منطقه‌ای لرستان آغاز شد و از تعداد 22 حلقه چاهی که در فاصله زمانی بین 70 تا 72 حفرشده بود تعداد 8 حلقه تجهیز و در مدار قرار گرفت و تعداد چهار حلقه دیگر نیز آماده‌شده اما به دلیل مشکلات تأمین برق هنوز به مدار متصل نشده است.

وی اظهارداشت: دیگر چاه‌های قدیمی و جدید حفرشده به دلیل کاهش شدید منابع آبی، آلودگی و بالا رفتن کدورت چاه‌ها و تخریب و ریزش تعدادی از آن‌ها به علت مشکلات منطقه و زلزله اخیر از مدار خارج شدند و این پروژه آب‌رسانی نتوانست آب موردنیاز شهر بروجرد را تأمین کند و مشکل باقی است.

میرزایی با اشاره به اینکه گزینه احداث سد در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای قرار گرفت، افزود: سد آبسرده جهت تنظیم حدود 75 میلیون مترمکعب آب جهت توسعه و بهبود 8500 هکتار طراحی و به مرحله اجرا درآمد تا علاوه بر این تأمین 6 مگاوات برق از دیگر اهداف اجرای این سد باشد که با توجه به سیاست‌های جدید وزارت نیرو اهداف این پروژه تغییر کرد و به‌جای توسعه 2500 هکتار از اراضی جدید 26 میلیون مترمکعب آب جهت تأمین آب شرب شهر بروجرد تخصیص داده شد و اراضی هدف به 4500 هکتار تغییر یافت.

وی عنوان کرد: این سد از نوع سنگریزه‌ای با هسته رسی است و ارتفاع سد از پی 84 متر، طول تاج 457 متر، حجم مخزن 61 میلیون مترمکعب و حجم تنظیم آب آن 74 میلیون مترمکعب است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان بیان کرد: عملیات اجرایی این سد در سال 88 آغاز شد و تاکنون سد 29 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که سال گذشته عمدتاً به لحاظ مشکلات مالی پروژه و تعطیلی سد ماده 48 شد و شرکت جهاد نصر حمزه با مبلغ 63 میلیارد تومان برنده مناقصه شد تا طبق قرارداد با تمام توان در مدت سه سال این سد را به اتمام برساند.

وی خاطر نشان کرد: آب موردنیاز و پایدار روستاهایی که در مسیر خط انتقال قرار دارند برای افق 1425 طراحی‌شده که حدود 50 میلیون مترمکعب است که حدود 26 میلیون مترمکعب از آب موردنیاز بروجرد از طریق سد آبسرده، 15 میلیون مترمکعب از طریق سد شهید بروجرد و 7 میلیون مترمکعب از طریق رودخانه گل رود تأمین خواهد شد.

میرزایی عدم پیش‌بینی اعتبارات مناسب در بودجه سنواتی و عدم تخصیص مناسب و به‌موقع را ازجمله مشکلات این پروژه برشمرد و تصریح کرد: مشکلات ناشی از تغییر در اهداف کشاورزی بروجرد از مشکلات این پروژه بوده که مکاتبات لازم برای رفع آن با مسئولان مرتبط انجام‌شده است.

 

48

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 698657
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.