درادامه این مطلب آمده است: تفریح سالم در اوقات فراغت از مهم ترین مقوله هایی که به ایفای نقش بهتر افراد و افزایش بهره وری آنها در جامعه می پردازد؛ این تفریح سالم در افزایش نشاط و ارتقای شاخصه های سلامت روانی واجتماعی جامعه کمک می کند.
از زیرمجموعه های توسعه اجتماعی و بخشی از سلامت همین سلامت اجتماعی است که سطح روابط اجتماعی در بین افراد را بالا می برد.
ضرورت سالم سازی تفریح های اجتماعی باعث افزایش بهره وری، کاهش ناهنجاری های اجتماعی و رشد سرمایه های انسانی و اجتماعی می شود که در این حوزه باید رسانه ها اطلاع رسانی کنند و امرسالم سازی تفریح و گردشگری را به عنوان یک فرهنگ در جامعه ترویج دهند.
سالم بودن اعضای خانواده، حضور اعضای خانواده متناسب با سن، نوع و جنسیت افراد و توافق میان اعضای خانواده برای موضوع و مکان تفریح مهم است.
امروز به دلیل رشد تکنولوژی و توسعه وسایل الکترونیکی حضور فیزیکی اعضای خانواده، اقوام، فامیل و دوستان در فضای حقیقی کم رنگ شده و بیشتر به فضای مجازی کشیده شده است که به دلیل نا آشنایی با فرهنگ صحیح استفاده از این فضا شاهد ناهنجاری های اجتماعی و مسمویت فضای در کنار هم بودن هستیم.
امروز سالم سازی تفریح در مکان های تفریحی امری ضروری است که می تواند به همدلی و توسعه روابط اجتماعی در بین خانواده ها کمک کند.
در فضای مجازی قانون و نظارتی بر این نوع تفریح ها وجود ندارد؛ برگزاری پارتی های شبانه یا برنامه های طبیعت گردی مختلط و کوهنوردی بدون رعایت شئونات اسلامی زنگ خطر این نوع تفریح در فضای مجازی را به صدا درآورده است و متاسفانه مسئولان همچنان در این حوزه مهم که با فرهنگ مردم هم سروکار دارد سکوت اختیار کرده اند.
این روزها با افزایش درجه حرارت هوا سفر به مناطق دارای رودخانه وهوای خنک تر بیش از سایر نقاط است.
یکی از هنجارهای اجتماعی که در تفریح تابستانی باید رعایت کنیم توجه به مباحث حریم خصوصی افراد است؛ نباید برخی ها برای گذرندان وقت خود با ایجاد آلودگی صوتی و حرکات ناشایست حق دیگران را در داشتن فضای آرام ضایع کنند.
برخی از جوانان که به صورت مجردی و گروهی به مناطق گردشگری سفر می کنند معمولا بیشتر درگیر حاشیه سازی هستند تا از اصل تفریح و درکنار هم بودن.
هر از گاهی در برخی از مناطق تفریحی لرستان شاهد نقض حقوق شهروندی توسط اراذل واوباش هستیم به طوری که این افراد با کم توجهی به مسائل اجتماعی و رعایت حرمت اشخاص دست به کارهایی همچون قلیان کشیدن و آلودگی صوتی می زنند که خانواده ها برای سفر بعدی دیگر به این نقاط تفریحی سفر نمی کنند.
داشتن فضای آرام و سالم در مناطق تفریحی به عنوان حقی طبیعی برای مردم نیازمند توجه مسئولان و بستری سازی است و در کنار آن هم مردم منطقه می توانند نقش به سزایی داشته باشند.
3022
انتشاردهنده: احسان کردی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.