به گزارش خبرنگارایرنا علی کورانی فر روزشنبه درجلسه کارگروه بهداشت وامنیت غذایی شهرستان بروجرد افزود: شهرداری بروجرد تا کنون نسبت به احداث اتاق پیش سرد کن گوشت دام درکشتارگاه کوتاهی کرده که باید دراین راستا با قید فوریت اقدام کند.
وی اظهارکرد: هیچ توجیهی دراین مورد از شهرداری بروجرد پذیرفته نیست.
فرماندار بروجرد اضافه کرد: مصوبات جلسات کارگروه بهداشت با توجه به اینکه درارتباط مستقیم با سلامت مردم است باید به صورت کامل اجرا شوند.
وی با اشاره به مشکل آب شرب سالم و بهداشتی برخی از روستاهای کمتر از 20 خانوار بروجرد بیان کرد: شرکت آب و فاضلاب روستایی با ایجاد انگیزه برای اهالی این روستاها نسبت به لوله کشی آب شرب سالم اقدام نماید.
معاون استاندار لرستان ادامه داد: تعداد کمی از روستاهای منطقه ازلوله کشی آب شرب بهره مند نیستند که باید دراین راستا راهکارهای لازم اندیشیده شود.
رئیس شبکه بهداشت و درمان بروجرد گفت: با توجه به شیوع بیماری تب کریمه کنگو درشهرهای اطراف تدابیرلازم برای پیشگیری از این ابتلا این بیماری درشهرستان بروجرد ضروری است.
محسن صیرفی با اشاره به اینکه تاکنون کسی درشهرستان بروجرد به این بیماری مبتلا نشده است افزود: اجرای پیش سرد کن در کشتارگاه دام بروجرد برای پیشگیری ازبیماری تب کریمه کنگو لازم و ضروری است.
به گفته وی یکی دیگرازموارد گسترش تب کریمه عرضه جگر درسطح شهر بروجرد است که توسط دست فروشان به صورت طبخ شده عرضه می شود.
وی اظهار کرد: جگر باید 72 ساعت در یخچال به صورت پیش سرد بماند و بعد از آن در صورت سلامت مصرف شود که این کار توسط دستفروشان اجرا نمی شود.
رئیس مرکز بهداشت بروجرد گفت: اماکن عرضه موادغذایی که شناسنامه دارهستند و دارای کارت سلامت بهداشتی می باشند در صورت تخلف پلمپ می شوند.
فریدون گودرزی افزود: دست فروش هایی که اقدام به فروش جگردر مراکز تفریحی، میادین و خیابان های شهرکرده با توجه به اینکه شناسنامه و کارت بهداشتی نداشته برخورد با انها سخت است وباید توسط شهرداری و ستاد سد معبر جمع آوری شوند.
وی اظهار کرد: در اجرای طرح تحول سلامت ثبت اطلاعات خانوارها درسامانه یکپارچه بهداشت(سیب) در شهرستان بروجرد آغاز شده و تاکنون از326 هزارتن جمعیت شهرستان بروجرد اطلاعات 289 هزار تن دراین سامانه ثبت شده اند.
گودرزی افزود: دراین سامانه اطلاعات سلامت، بهداشتی و درمانی افراد خانوارثبت می شود و بیماران و افراد در معرض خطر بیماری ها شناسایی و به آنان اطلاع رسانی می شود.
به گفته وی نمایه توده بدنی شهروندان بروجردی که تاکنون درسامانه ثبت شده است نشان می دهد که 46 درصد افراد دارای وزن طبیعی، 3/2 درصد افراد لاغر، 35 درصد افراد دارای اضافه وزن و 16 درصد افراد چاق و در معرض خطرهستند.
رئیس بیماریهای واگیروغیرواگیر شبکه بهداشت بروجرد گفت: درسال یکصد تن در کشور به بیماری تب کریمه مبتلا می شوند که فقط 10 تن مربوط به گزش کنه می باشد و بقیه مربوط به مصرف گوشت ناسالم است.
شهرام ممدوحی افزود: تا زمانی که احداث اتاق پیش سرد کن درکشتارگاه دام بروجردعملیاتی واجرا می شود شهروندان گوشت تازه دام را به مدت 24 ساعت در یخچال نگهداری کرده و از تکه تکه کردن آن خودداری نمایند.
به گفته وی اطلاعات لازم به مردم درمورد بیماری تب کریمه ازطریق رسانه ها و دیگر جراید رسانده شود تا مردم خود نیزدرپیشگیری ازاین بیماری کمک کنند.
ممدوحی با اشاره به افزایش گزش حیوانات درشهرستان بروجرد گفت: امسال میزان مصرف سرم و واکسن هاری درشهرستان بروجرد نسبت به سه ماهه نخست سال گذشته2برابر شده است.
وی اظهارکرد: یکی ازدلایل مهم مصرف بالای واکسن و سرم هاری در بروجرد جدی نگرفتن معضل وجود سگ های ولگرد است که باید بررسی شود.
وی اضافه کرد: در حال حاضر روشی غیرازکشتن آنها امکان پذیر نیست براین اساس باید با انجام این مهم از بروز بیماری هاری پیشگیری شود.
7190/7273 خبرنگار: علیرضا سلیمانی روزبهانی** انتشاردهنده: مقداد بهاروند احمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.