نصیر محمد زاده*-استفاده از دوچرخه به عنوان وسیله نقلیه کم حجم،راحت،ورزشی و نسبت به وسایل دیگر ارزان تر و عدم نیاز به سوخت، نداشتن آلودگی صوتی و زیست محیطی، اشغال فضای کم، تعمیر و نگهداری آسان به علاوه شامل شدن طیف سنی وسیعی از افراد جامعه باعث شده امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا و حتا در شهرهای کشورمان به عنوان یکی از مهمترین مکمل های حمل ونقل غیر موتوری علاوه بر ورزش و تفریح از آن با هدف استفاده درست در سفر های شهری و کاهش حجم ترافیک و آلودگی بهره لازم را ببرند. به همین منظور مسئولین بسیاری از شهرها برنامه گسترده ای را برای تأمین تسهیلات از قبیل اختصاص راه های مخصوص، احداث خانه دوچرخه(ایستگاه)،آموزش و تشویق شهروندان انجام می دهند.
در شهر خرم آباد در زمینه دوچرخه سواری هیچ برنامه ریزی و هدفی مشخص نشده و حتا برای نوجوانان و جوانان که قصد تفریح و ورزش در تابستان را دارند کمترین امکاناتی در سطح شهر و بخصوص در پارک ها دیده نشده است و همین مساله باعث شده که برای شهروندان مشکلات عدیده ای به وجود بیاید.
دریاچه زیبای کیو یکی از زیباترین و لذت بخش ترین مکان های شهر برای تفریح و ورزش در کنار خانواده می باشد که در بیشتر مواقع شهروندان می خواهند حتما در کنار دریاچه باشند اما مهیا نشدن بسترهای لازم باعث شده علاوه بر مشکلات، خطراتی را بوجود آورند. اطراف دریاچه فضای آن برای پیاده روی طراحی شده اما بعلت آمده نشدن زیر ساخت ها برای دوچرخه سواری بخصوص برای جوانانی که دوست دارند در کنار خانواده همراه لذت بردن در این منطقه
باعث مزاحمت برای کسانی که پیاده روی در کنار دریاچه انتخاب کرده اند و معمولا در حال گفتگو هستند و حواس آنها از اطراف پرت می شود خطراتی را به وجود بیاورند.
قبلا در فضای مجازی به مدیریت شهری این تذکر را یاد آور شدیم که آنها تنها به نصب یک بنر با موضوع دوچرخه سواری در این مکان ممنوع است اکتفا کردند. اما تا زیر ساخت ها فراهم نشود این مشکل بر طرف نمی شود.
توصیه های مهمی که در برنامه کوتاه مدت و بلند مدت باید دیده شود.
1-لذت دوچرخه سواری در کنار دریاچه را نمی توان از شهروندان سلب کرد،در این صورت یک خیابان در بالای دریاچه با عرض و شیب مناسب وجود دارد که می توان به صورت رفت و برگشت با دور زدن فضای سبز منطقه آن را برای دوچرخه سواری در نظر گرفت.
ابتدا در صورت امکان روکش جدید آسفالت برای آن انجام شود سپس با ایجاد چند مسیر رفت و برگشت از طریق رنگ آمیزی تفکیک شود آنگاه صندلی برای استراحت،ایستگاه دوچرخه و دیگر امکانات ایجاد شود، تا جوانان علاوه در کنار خانواده بودن از فضای دریاچه نهایت لذت را ببرند.
2-پیست دوچرخه سواری برای آقایان و بانوان در جنوب و شمال شهر را در برنامه ریزی مد نظر داشته باشند.
3-در مسیر بسیار زیبای رودخانه خرم رود از کیو تا روستای قلعه سنگی مسیر دوچرخه سواری طراحی و اجرا شود.
4-ورزش همگانی با محوریت مسابقات دوچرخه سواری در طول سال انجام گیرد.

5-طراحی مسیر دوچرخه در مکان های از شهر که شرایط آن وجود دارد تا شهروندان در مسیرهای کوتاه از آن استفاده کنند تا در آینده به کاهش ترافیک کمک کنند.
لازم است مدیریت شهری بخصوص شهرداری با همکاری صدا و سیمای مرکز استان و روزنامه‌های محلی در جهت گسترش این فرهنگ تلاش بیشتری را داشته باشند.

* کارشناس حمل ونقل و ترافیک شهری

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 684846
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.