به گزارش خبرنگار ایرنا هوشنگ بازوند روز چهارشنبه در جلسه کارگروه امور اقتصادی و تولیدی در سالن جلسات استانداری لرستان افزود: در راستای ایجاد خوشه عسل برنامه سال 96 درسطح استان باید تهیه و تدوین شود.
وی بیان کرد: شرکت شهرک های صنعتی استان لرستان نیز باید برنامه عملیاتی خوشه عسل را در یک ماه آینده ارائه دهد.
بازوند تاکید کرد: کمیته ای با مسئولیت جهاد کشاورزی، اتحادیه تولیدکنندگان عسل و اداره کل استاندارد و دفتر اقتصادی استانداری موانع سر راه تولید عسل را تا 10 روز آینده اعلام کنند.
وی افزود: برای پرداخت تسهیلات کم بهره از کمک های فنی و اعتباری امسال شرایطی خوبی وجود دارد و به امکان پرداخت این تسهیلات به تولید کنندگان وجود دارد.
بازوند بیان کرد: در ستاد تسهیل میزان 9 میلیارد و 940 میلیون ریال تسهیلات مورد نیاز تولید عسل استاندارد در لرستان مصوب خواهد شد.
به گفته بازوند سایر موانع تولید و عرضه عسل لرستان نیز باید شناسایی و مورد مطالعه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه ظرفیت عسل لرستان تاکنون به خوبی معرفی نشده است، ادامه داد: توجه به موضوع آموزش تولید کنندگان عسل و علاوه بر آن نهادینه سازی فرهنگ کار درسطح استان حائز اهمیت است.

** سرانه تولید عسل در سطح کشور 77 هزار تن است
رئیس اتاق بازگانی لرستان نیز گفت: در حال حاضر سرانه تولید عسل در سطح کشور 77 هزارتن و سرانه مصرف آن 900 گرم است.
حسین سلاحورزی با بیان اینکه میزان تولید عسل در کشور معادل میزان مصرف است، افزود: کل تولیدعسل لرستان کمتر از 2 درصد تولید کشور است.
به گفته وی کل صادرات عسل در کشور یک هزار و 300 تن در سال گذشته بوده است.
وی تاکید کرد باید به جنبه درمانی عسل لرستان تمرکز کرد و میزان تولید را برای مصرف واحدهای دارویی به کار گرفت چراکه میزان تولید عسل در این استان به اندازه تامین یک واحد تولید نیست.
سلاحورزی گفت: در حال حاضر مشکل عرضه و یا فروش عسل در لرستان وجود ندارد.

** 500 میلیارد ریال ارزش تولید سالانه عسل لرستان است
رئیس جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اهمیت زنبور عسل در زندگی بشر گفت: زنبور عسل برابر143 ارزش تولیدات محصولات عسل دارای ارزش است.
عبدالرضا بازدار افزود: در حال حاضر تولید عسل لرستان با تهدیدهایی مواجه شده است و وزارت جهاد کشاورزی و علوم پزشکی باید عسل مرغوب و نامرغوب را شناسایی کنند.
وی با بیان اینکه تولید وعرضه فرآورده های عسل با استقبال مواجه شده است، اظهار کرد:80 نفر متقاضی درسطح استان برای تولید فرآورده های عسل وجود دارد.
رئیس جهاد کشاورزی لرستان افزود: 90 میلیارد ریال تسهیلات مورد نیاز تولید محصولات جانبی عسل استان است که متاسفانه هیچ منبعی برای تقویت کلونی های عسل وجود ندارد.
بازداربا بیان اینکه سالانه یک هزار و 560 تن عسل در لرستان تولید می شود، ادامه داد: یک هزار و 800 نفر خانوار مشغول صنعت عسل لرستان می باشد.
به گفته بازدار در حال حاضر بیش از 200 هزار کلونی زنبور عسل در استان ایجاد شده است.
سوغات اصلی استان لرستان عسل است و محصول عسل این استان از مرغوب ترین نوع خود در کشور می باشد.
7274/3022
خبرنگار:مریم نریمانی ** انتشاردهنده: احسان کردی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.