به گزارش ایرنا،شیرزاد نجفی عصر یکشنبه در جلسه ستاد پیشگیری و اطفای حریق شهرستان دورود در محل فرمانداری این شهر افزود:هرساله بیش از 30 نوع بلای طبیعی در کشور رخ می دهد که در این میان آتش سوزی در جنگلها و مراتع به لحاظ سرعت گسترش و امکان وقوع تغییرات آنی در مسیر پیشروی و بروز خسارات یکی از خطرناک ترین و مخرب ترین عوامل تخریب محسوب می شود.
وی با بیان اینکه مجموع آتش سوزی در جنگل های کشور در سال 95 حدود 2 هزار و 105 هکتار بوده است افزود: این مقدار در استان لرستان در سال گذشته شامل 177 هکتار مرتع ، 514هکتار مرتع مشجر و 153 هکتار جنگل طبیعی می باشد.
نجفی با اشاره به اینکه مهمترین عوامل ایجاد حریق در جنگل ها و مراتع با 98 درصد عامل انسانی و 2 درصد عامل غیرانسانی است اظهار کرد : در بررسی انجام شده در استان لرستان طی 10 سال گذشته 90درصد از آتش سوزی ها عمدی و 10 درصد نیز غیر عمدی بوده است.
وی خاطرنشان کرد:تبدیل اراضی جنگلی و مرتعی به زمین های زراعی ، اختلافات قومی و قبیله ای و آتش زدن پس چر مزارع و سرایت به اراضی ملی از جمله مهمترین عوامل آتش سوزی در جنگل ها و مراتع است.
وی با بیان اینکه خسارات زیست محیطی ناشی از آتش سوزی در ایران سالانه 3 هزار و 200 میلیارد ریال برآورد شده است افزود:متوسط پیشروی آتش سوزی در لرستان 1/6 هکتار در ساعت با خسارات سالانه 367 میلیارد ریال برآورد شده است.
وی با اشاره به اینکه مساحت کل عرصه های منابع طبیعی شهرستان دورود 89 هزار و 451هکتار شامل 20هزار و 322 هکتار جنگل و 69هزار و 129 هکتار مرتع می باشد افزود:در سال 95 در شهرستان دورود 18 هکتار از جنگل ها و مراتع طعمه حریق شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان تصریح کرد:استاندارد جهانی حفاظت از جنگل به ازاء هر هزار هکتار یک نفر است که در ایران به ازاء هز 13هزار هکتار ، در استان لرستان به ازاء هر 27هزار هکتار و در شهرستان دورود به ازاء هر 14هزار و 980 هکتار یک نفر نقش حفاظت از عرصه های منابع طبیعی را بر عهده دارد.
در این نشست فرماندار دورود گفت:فرهنگ سازی و آگاهی بخشی از طریق تشکل های مردمی در جهت پیشگیری از آتش سوزی در جنگل ها و مراتع بسیار مهم و حائز اهمیت است.
ماشاالله نعمتی با بیان اینکه در سال گذشته به علت بارندگی فراوان پوشش گیاهی زیادی در منطقه وجود داشت افزود:رئیس و کارکنان منابع طبیعی دورود با همه کاستی ها و مشکلات زحمات فراوانی در مهار آتش سوزی ها و تمهیدات مقابله با آتش از جمله ایجاد آتش برها متحمل شدند که جای قدر دانی دارد.
وی اظهار داشت:در مواقعی نیروهای منابع طبیعی در مهار آتش به علت صعب العبور بودن مناطق ناتوان هستند که در این مواقع نیاز به بالگرد کاملا مشهود است.
7268/6060
خبرنگار:میلاد باقری**انتشار دهنده:محمد علیدوستی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.