شهاب روزبهانی روز پنجشنبه درنخستین جلسه پیگیری احیا و مرمت بنای تاریخی دبیرستان حضرت امام (ره) درمحل آموزش و پرورش بروجرد افزود: این دبیرستان درتاریخ 29 تیر 1377 به شماره2074 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید براین اساس در راستای حمایت از این اثر با ارزش و ماندگارباید
اقدامات لازم و جدی صورت بگیرد.
وی اظهار کرد: ازحدود 10 سال پیش به دلیل تخریب، عدم احیا ومرمت بخش هایی ازاین بنای تاریخی کار تدریس درآن انجام نمی شود.
مدیرآموزش وپرورش بروجرد اضافه کرد: سال گذشته برای احیا مجدد این سرمایه پیگیری هایی انجام شد که برای رفع خطرازاین بنای تاریخی 2میلیارد و 500میلیون ریال اعتبارازسوی استانداری لرستان به آن تخصیص یافت که تاکنون جذب نشده است.
روز بهانی اضافه کرد: برای احیا مجدد این دبیرستان تاریخی طرح برگزاری جشن فارغ التحصیلان این دبیرستان ارائه شده و انتظار می رود با این فراخوان و دعوت ازاین افراد بتوان ازحمایت های مادی ومعنوی آنها در راستای حفظ و حراست ازاین میراث فرهنگی بهره برد.
وی بیان کرد: دبیرستان تاریخی امام خمینی (ره) بروجرد در سال 1316 توسط ماکسیم سیرو فرانسوی طراحی و توسط معماران ایرانی اجرا شده که در اثر گذر زمان و وقوع زلزله سال 85 بخش هایی از آن دچار آسیب شده است.
مدیر آموزش وپرورش شهرستان بروجرد ادامه داد: امیدواریم با همفکری فارغ التحصیلان این دبیرستان درداخل و خارج از کشور و نیزهمفکری و حمایت خیرین، عالمان و فرهیختگان بتوان این بنای تاریخی را که جز مدارس ماندگار کشوراست احیا، مرمت و بازسازی نمود و ازاین ظرفیت بسیار مهم درراستای توسعه صنعت میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان استفاده کرد.
روزبهانی گفت: مقررشد معاونت پژوهش و برنامه ریزی اداره آموزش وپرورش شهرستان بروجرد به عنوان دبیر دبیرخانه همایش فارغ التحصیلان این دبیرستان هرچه سریع ترکمیته های مورد نیاز را تشکیل دهد و از افراد توانمند دراین حوزه استفاده نماید.
به گزارش ایرنا، تاریخ بنای دبیرستان امام خمینی(ره) که در دوران پهلوی اول آن را مدرسه پهلوی می خواندند، 1315 خورشیدی است که در سال 1377 با شماره 2074 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.
این دبیرستان با داشتن 14 هزار مترمربع مساحت درشرق خیابان حافظ جنوبی بروجرد ساخته شده واز قدیمی ترین دبیرستان های غرب کشوراست.
بنای اصلی دبیرستان امام خمینی(ره) آجراست؛ این بنا در2 طبقه و یک زیرزمین طراحی شده که در هر طبقه آن، ایوانی با 12 ستون آجری رو به حیاط بزرگ مدرسه تعبیه شده و یکی از بناهای ارزشمند و خاطره انگیز و تلفیقی از معماری سنتی ایران و سبک و سیاق اروپایی بوده که به عنوان نمونه شاخصی از معماری این دوره در شهر محسوب می‌شود.
7273/6052 خبرنگار: آمنه صارمی** انتشاردهنده: مقداد بهاروند احمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.