به گزارش ایرنا امید علی عادلی در نشست خبری با اصحاب رسانه لرستان در سالن جلسات اداره کل انتقال خون لرستان افزود: زنان لرستانی در سال 1394 با تعداد سه هزار و 695 نفر معادل 9/65 درصد در کل کشور رتبه نخست را کسب کردند.
وی گفت: تعداد مردان لرستانی که در سال 94 اهدای خون داشتند نیز 34 هزار و 573 نفر و در سال 95، 33 هزار و 228 نفر بود.
مدیرکل انتقال خون لرستان افزود: کسانی که در سال 94 برای نخستین بار مراجعه کردند 73 درصد بودند که این آمار در سال 95 به 10/15 درصد رسید یعنی حدود 53 درصد تعداد مراجعات بار اول در سال 95 در مقایسه با سال قبل آن کاهش یافت.
وی اظهار کرد: در سال 94 افرادی که حداقل برای 2 بار در سال برای اهدای خون مراجعه کرده اند 28 درصد و در سال 95، 32 درصد بوده است.
عادلی رویکرد سازمان انتقال خون را ارتقای کیفیت خون های اهدایی دانست و افزود: خون اهدایی مراجعات اولیه به دلیل انجام آزمایش مورد استفاده قرار نمی گیرد؛ در صورت سلامت خون اهدایی به مدت سه ماه دیگر از این افراد خونگیری و آزمایش مجدد می شود.
وی گفت: یکی از دلایل کاهش آمار سال 95 در مقایسه با 94 همین موضوع است که خون گیری های مراجعه اولیه مورد استفاده قرار نمی گیرد.
وی افزود: آمار مقایسه ای سال های 94 و 95 نشان می دهد که در سال 94 تعداد 47 هزار و 848 نفر و سال 95 نیز تعداد 50 هزار و 802 نفر پذیرش شدند.
مدیرکل انتقال خون لرستان اضافه کرد: از کل آمار پذیرش شده سال 94 تعداد 9 هزار و 580 نفر و از تعداد کل پذیرش شدگان سال 95 نیز 14 هزار و 496 نفر خون گیری نشدند.
وی با اشاره به شعار روز جهانی انتقال خون مبنی بر اهدای مستمر خون گفت: سلامت خون های اهدایی و به عبارتی کیفیت خون برای ما ارزش و اهمیت والایی دارد و افرادیکه به طور مستمر اهدای خون می کنند از نطر اطمینان و سلامت خونی نیز ارزش بیشتری دارند.
عادلی افزود: اگر فردی پنج بار خون اهدا کرده باشد پنج بار هم آزمایش خون در او انجام شده است که در این آزمایش ها صحت و سلامت خون بررسی می شود و فردی که برای بار اول مراجعه می کند ممکن است خطای آزمایشی رخ دهد یا ممکن است دوره کمون (دوره پنهان) یک بیماری باشد و در آزمایش اولیه مشخص نشود بنابراین مراجعات اولیه خون اهدایی او استفاده نمی شود و سه ماه بعد مجدد آزمایش و خون گیری می شود.
وی گفت: در سال 94 میزان اهدا کنندگان مستمر خون (افرادیکه حداقل 2 بار در سال خون اهدا کردند) با تعداد 19 هزار و 42 نفر 49 درصد و این میزان در سال 95 با 20 هزار و 704 نفر در مقایسه با سال قبل آن هشت درصد افزایش یافت یعنی به 57 درصد رسید.
مدیرکل انتقال خون لرستان بنا بر آمار مقایسه ای سه ماه نخست 95 با 96 گفت: در سه ماه نخست سال 95 تعداد 12 هزار و 668 نفر پذیرش شدند که از این تعداد 9 هزار و 311 نفر خون گیری شدند.
وی افزود: در سه ماه نخست سال 96 تعداد 11 هزار و 702 نفر پذیرش شدند که از هشت هزار و 408 نفر آنها خون گیری صورت گرفت به عبارتی در سه ماه نخست سال 95 تعداد سه هزار و 357 نفر و در سه ماه نخست سال جاری سه هزار و 294 نفر خون گیری نشدند.
عادلی اظهار کرد: گروه خونی آ . بی منفی نادرترین گروه خونی است که دارندگان این نوع گروه خونی در صوت اهدای خون می توانند نقش تعیین کننده ای برای انتقال خون داشته باشند.
وی افزود: عمر پلاکت خون بین سه تا پنج روز و ماندگاری گلبول های هر کیسه خون نیز بین 42 تا 45 روز است.
وی در خصوص مرکز سلول های بنیادی خون ساز لرستان گفت: این مرکز در استان فعال است و افراد می توانند مراجعه کنند تا نمونه خون آنها در چند سی سی گرفته و به مراکز آزمایشگاهی تهران ارسال شود.
مدیرکل انتقال خون لرستان افزود: بعد از نمونه گیری و انجام آزمایش، مشخصات فرد در بانک اطلاعاتی مرکز سلول های بنیادی خون ساز ذخیره می شود تا در صورت نیاز و مطابقت نمونه با یک بیمار بخصوص در مورد بیماران سرطانی مورد استفاده قرار گیرد.
وی یادآور شد: میزان سرطان سینه در استان لرستان بالاست و به همین دلیل لزوم انجام معاینات دوره ای توسط بانوان به منظور تشخیص زودهنگام این بیماری ضروری است.
وی درخصوص برخی شرایط اهدا کنندگان خون گفت: داشتن سن بین 18 تا 60 سال، وزن بالای 50 کیلوگرم، ابتلا نداشتن به بیماری های عفونی و علائم حیاتی نرمال، نداشتن فشار خون بالا، نداشتن رفتارهای پرخطر جنسی و انجام ندادن حجامت یا گذشت 6 ماه بعد از آخرین بار حجامت از جمله شرایط لازم برای اهدا کنندگان خون است.
عادلی افزود: مردان در سال چهار بار و زنان در سال سه بار می توانند خون اهدا کنند.
نشست خبری مدیرکل انتقال خون لرستان با اصحاب رسانه به مناسبت 24 خرداد ماه روز جهانی اهدای خون برگزار شد.
1920/3022
خبرنگار: مهری دریکوند ** انتشاردهنده: احسان کردی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.