عملیات ترویستی خرداد ماه داعش در تهران که به درستی از آن به عملیات کور تروریستی هم یاد می شود به گواه واکنش های مبنی بر انسجام و اتحاد ملت ایران در برابر این اتفاق به جای اینکه هدف مورد انتظار مرتکبان به این جنایت که همان ایجاد رعب و وحشت و از هم گسیختگی و تضعیف امنیت کشور شود باعث تقویت اتحاد و انسجام ملی شد.

از همان لحظات آغازین بعد از این عملیات تروریستی کانال های خبری عرصه مجازی محلی در جای جای ایران زمین با احساس مسئولیتی حماسی وار، گزارش لحظه به لحظه این حادثه را به اشتراک گذاشتند و همین احساس مسئولیت در ساعات و روزهای بعد از حادثه نیز به سمت تقویت انسجام و همدردی با سایر هموطنان پیش رفت.
اوج این اتحاد را ملت ایران اعم از چهره های هنری و سرشناس تا چهره های معروف سیاسی و اجتماعی در عرصه فضای مجازی در قالب تصاویری که بیانگر اتحاد و وحدت مردم بود، نشان دادند.
مردم، مسئولان و فعالان عرصه های مختلف هنری، سیاسی و اجتماعی همگی در کنار هم با برگزیدن مشی؛ در کنار همیم، متحد با هم در برابر تروریسم، ایران دور از تو اندیشه بدان، هموطن تسلیت و چو ایران نباشد تن من مباد وحدت ملی خود را به رخ جهانیان کشاندند این درحالیست که رسانه های بیگانه بعد از این وقایع با در پیش گرفتن خط خبری که بیانگر سیاست تفرقه افکنانه آنها است سعی در خدشه دار کردن روحیه همبستگی مردم داشتند.
بنا بر گفته کارشناسان همین اتحاد یکپارچه مردم در برابر عملیات تروریستی در نقاظ مختلف کشور خود خط بطلانی بر اینگونه سیاست های برخی رسانه های بیگانه است که سعی در ایجاد شکاف های قومیتی، مذهبی و اجتماعی در ملت ایران دارد.
در همین زمینه دکتر کیانوش رستمی، استاد دانشگاه و نائب رئیس خانه مطبوعات کشور در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: تفرقه افکنی رسانه های بیگانه اتفاق تازه ای نیست و از گذشته تاکنون وجود داشته است البته در هر شرایطی به تناسب رویدادها ممکن است شدت و نمود بیشتری را به خود بگیرد.
وی افزود: ما در یک گستره جغرافیایی زندگی می کنیم که ترکیبی از قومیت ها و فرهنگ های متنوع و مختلف است و در عین حال با تمام این تنوع ها و تفاوت ها در طول سالیان متمادی با مسالمت در کنار هم بوده ایم و در برابر انواع حملات بیگانگان در عرصه های مختلف با همبستگی از وطن خود دفاع کرده ایم.
این استاد دانشگاه اظهار کرد: در شرایط امروز نیز به ویژه بعد از عملیات تروریستی در تهران، مردم همین روحیه اتحاد و وحدت رویه خود در برابر بیگانگان را به خوبی نشان دادند.
نائب رئیس خانه مطبوعات کشور با اشاره به سیاست های تفرقه افکنانه رسانه های بیگانه از دیرباز تاکنون افزود: یکی از مهمترین رسالت های رسانه تلاش برای نفی مرزبندی های کاذب و تفرقه انگیز و قرار ندادن اقشار مختلف جامعه در برابر یکدیگر مانند دسته بندی مردم بر اساس نژاد، زبان، رسوم، سنت و مذهب است.
دکتر مجتبی ترکارانی پژوهشگر مسائل اجتماعی و رئیس انجمن جامعه شناسی لرستان نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: از اینکه مخالفان ایران سعی در تشدید شکاف های قومی و مذهبی دارند، اتفاق بعیدی به نظر نمی رسد بخصوص در شرایط ناپایدار و آشفته ای که بر منطقه حاکم شده و هر کشوری هدف خاص خود را دنبال می کند.
وی افزود: سیاست های در پیش گرفته توسط بیگانگان در چنین شرایطی متاثر از این است که آنها نیز از چارچوب سیاست ها و منافع خود مساله و رویداد رخ داده شده را تحلیل و نگاه می کنند.
وی گفت: در چنین شرایطی در عین حالی که باید بدنبال خنثی کردن توطئه ها و نقشه های منفی مخالفان و دشمنان باشیم و سیاست هایی بر همین مبنا را در پیش بگیریم در سطح بین الملل نیز باید متوجه عملکرد مخالفان در ابعاد مختلف سخت و نرم باشیم و درمقابل هر کدام رویکرد متناسبی در پیش بگیریم.
این تحلیلگر مسائل اجتماعی افزود: در همین راستا باید زمینه های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی را که موجب شکل گیری و فعال شدن شکاف های اجتماعی در کشور می شوند شناسایی و راهکارهای مناسب برای مقابله با آنها اتخاذ کنیم.
رئیس انجمن جامعه شناسی لرستان با اشاره به تنوع بالای قومی و مذهبی در ایران گفت: این تنوع و تفاوت اگر به شکل مناسبی مدیریت شود می تواند فضای مناسبی برای گفت و گو و تعامل فراهم و فرصت فعال شدن شکاف های اجتماعی را سلب کند و همچنین زمینه منازعه و برخورد بین شکاف های مختلف اعم از قومی و مذهبی را از بین می برد.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: به همین دلیل توجه به شکاف های اجتماعی و اقتصادی بخصوص در استان های مرزی بسیار ضروری است تا زمینه های فعال شدن این شکاف ها کاهش داده شود و در عین حال این مناطق به عرصه ای مناسب برای جذب افراد به سازمان های تروریستی مانند داعش نشوند.
در عملیات های تروریستی 17 خرداد در مرقد امام(ره) و مجلس شورای اسلامی 17 تن شهید و 52 تن زخمی شدند که بدنبال این حادثه علی رغم سیاست های اعمال شده از سوی رسانه های بیگانه اما ملت ایران در کنار چهره های مشهور در زمینه های مختلف در شبکه‌های اجتماعی واکنش نشان دادند و با هشتگ در کنار همیم اتحاد خود برای مقابله با این حادثه تروریستی را نشان دادند.
1920/3022
خبرنگار: مهری دریکوند ** انتشاردهنده: احسان کردی

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.