به گزارش ایرنا هوشنگ بازوند روز پنجشنبه در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی لرستان در محل استانداری افزود: 600 میلیارد ریال اعتبار نیز به صورت کمک های فنی و اعتباری برای طرح هایی که بخش خصوصی تمایل به سرمایه گذاری دارد در نظر گرفته شده است.
وی اظهار کرد: بین پنج تا 6 درصد به طرح های اقتصادی با سرمایه گذاری بخش خصوصی که با نرخ بهره بانکی 18 درصد امکان پذیر نیست یارانه تعلق می گیرد که باید در ستاد تسهیل و رونق تولید استان لرستان مصوب شود و ستاد تسهیل و کارگروه اشتغال نیز باید گزارش عملکردی از این موارد را تهیه و در اختیار دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی استان قرار دهند.
استاندار لرستان افزود: صندوق توسعه ملی سال گذشته تسهیلاتی به منظور توسعه پایدار در روستاها پرداخت کرد که تاکنون فقط بانک ملی گزارشی از این تسهیلات ارائه داده و لازم است سایر بانک ها نیز این گزارش را اعلام کنند و در سال جاری نیز سهمی از محل صندوق توسعه ملی برای توسعه روستایی در نظر بگیرند.
بازوند گفت: تمامی دستگاه های اجرایی باید بنا بر برش های استانی ستاد اقتصاد مقاومتی کشور، برنامه های خود را نهایت تا 15 تیرماه مشخص کنند.
وی افزود: اداره کل صنعت، معدن و تجارت باید میزان اشتغال در بخش صنعت و معدن را در مقایسه با سال گذشته به میزان 10 درصد افزایش دهد و واحدهای تولیدی و صنعتی با بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی مورد توجه ویژه قرار گیرند.
بازوند با تاکید بر لزوم شناسایی خوشه های صنعتی در استان لرستان اظهار کرد: هنوز زیرساخت های برخی از شهرک های صنعتی استان لرستان تکمیل نشده و در بخش صنایع معدنی هنزو از بسیاری از ظرفیت های استان به خوبی استفاده نشده است.
وی افزود: در بخش صنایع پتروشیمی هنوز صنایع پایین دستی شکل نگرفته است که در سال 96 باید این مشکلات مرتفع شوند تا بتوان به این صنایع دست یافت.
استاندار لرستان با تاکید بر توسعه واحدهای بزرگ صنعتی در لرستان گفت: واحدهای صنعتی بزرگی همچون لاستیک سازی خرم آباد و فولاد ازنا صنایع کشنده ای هستند که بسیاری از صنایع کوچک را بدنبال دارند و فعال شدن این صنایع بزرگ می تواند منجر به اشتغال پایدار در استان شود.
وی افزود: شرکت های دانش بنیان نیز گاه محصولاتی تولید می کنند که این وظیفه صنعت، معدن و تجارت است که تجاری سازی این محصولات را بر عهده گیرد.
بازوند اظهار کرد: شرکت های هلدینگ سرمایه گذاری در استان باید شکل گیرد که در این راستا باید با همکاری بال اتاق بازرگانی بتوان هلدینگ صادراتی را ایجاد کرد که انجام این کار نیازمند رایزنی و پیگیری های جدی است.
استاندار لرستان با اشاره به ضرورت توسعه فرش بافی در استان گفت: فرش بافی ظرفیت بزرگی در لرستان به شمار می رود که طی سال های اخیر نتوانسته است در اقتصاد لرستان نقشی داشته باشد.
وی افزود: در سال 96 که با عنوان سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری شده است این بخش به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد.
وی گفت: بانک ها باید امسال در راستای کارآفرینی و توسعه تولید و اشتغال، سیستم های بروکراسی خود را کمتر کنند تا شرایط به گونه ای روان شود که بعد از تصویب یک طرح در ستاد تسهیل نهایت تا یک ماه تسهیلات پرداخت شود در حالیکه اکنون تا هفت ماه هم طول می کشد که پرداخت ها صورت نمی گیرد.
بازوند اظهار کرد: در بخش کشاورزی نیز کشت های گلخانه ای باید با اولویت مورد توجه قرار گیرد تا بتوان حداقل طی سال 96، 20 درصد کشت های گلخانه ای را افزایش داد.
وی افزود: کشت گیاهان دارویی، توسعه باغات و تولید عسل از جمله برنامه هایی است که در سال 96 از سوی جهاد کشاورزی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
استاندار لرستان با تاکید بر لزوم استفاده از نقش شرکت های دانش بنیان در بخش کشاورزی گفت: بسیاری از محصولات کشاورزی استان باید برند سازی و برنامه ریزی هایی برای صادرات این محصولات انجام شود.
وی گفت: دانشگاه علوم پزشکی نیز 104 هزار مترمربع بنای خانه های سلامت را آغاز کرده است که باید تا پایان امسال 75 درصد این طرح ها را به مرحله افتتاح برساند.
بازوند یادآور شد: شرکت فرودگاه نیز باید امسال بتواند تعداد مسافران هوایی را به میزان 20 درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش دهد و میراث فرهنگی نیز باید بین 15 تا 20 درصد میزان گردشگری را بالا ببرد و در این زمینه طرح بوم گردی در سال جاری با جدیت اجرا و پیگیری شود.
وی گفت: اتفاق تروریستی که روز گذشته در تهران رخ داد نشان داد که مردم به جای ترس و فرار همه با اتحاد و انسجام برای دفاع در برابر تروریسم به صحنه می آیند که خود این اتفاق باعث نوعی انسجام و وحدت ملی در کشور شد.
وی افزود: اتفاق تروریستی روز گذشته بر خلاف وقایع ترویستی مشابه که در دنیا رخ می دهد مردم به جای فرار برای دفاع در برابر ترویست هجوم می آوردند که این امر به معنی افزایش قدرت سرمایه های اجتماعی و یعنی تجدید پیمان با نظام جمهوری اسلامی و ولایتمداری مردم است.
بازوند گفت: در این حادثه تروریستی که در 2 عملیات در 2 نقطه یعنی مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره) انجام شد ناکارآمد بود و نتوانستند به اهداف شوم خود برسند.
استاندار لرستان با وحشیانه توصیف کردن این اقدام ترویستی گروه داعش گفت: این اتفاق منجر به شهادت تعدادی از هموطنان بیگناه ایران اسلامی شد که از جمله این شهیدان 2 تن از اهالی لرستان بود.
وی افزود: در این اتفاق نیروهای انتظامی ، نظامی و سپاه و همه دستگاه های امنیتی کشور بخوبی توانستند عمل کنند که نحوه برخورد آنها با این اتفاق بعنوان کاری ارزشمند و قابل تقدیر ،جای تشکر دارد.
1920/3022
خبرنگار:مهری دریکوند ** انتشاردهنده: احسان کردی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.