سرهنگ علیرضا دلیری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 15 خرداد نقطه عطفی در تاریخ معاصرایران است.
به گفته وی قیام 15 خرداد یادگاری از پیوند معنوی توده‌های عظیم مردم کشورو واکنشی از احساس عمیق مذهبی ملت ایران است.
فرمانده انتظامی بروجرد بیان کرد: 15 خرداد نمایشی از به پاخاستن مردمی بود که می خواستند ظلم و ستم را در کشور خود ازریشه برکنند.
سرهنگ دلیری اضافه کرد: قیام مردم در این روز تجسمی از تاریخ اسلام و درجه‌ای برای سنجش فداکاری و از خود گذشتگی انسان‌هایی بود که به دنبال آرمان های الهی حرکت می‌کردند.
وی اظهار کرد: هدف اصلی امام خمینی (ره) ازقیام 15 خرداد، حاکمیت قوانین اسلام، اجرای شریعت اسلامی، قطع وابستگی ایران از کشورهای استعماری، براندازی نظام شاهنشاهی و جایگزینی حکومت اسلامی بود.
فرمانده انتظامی بروجرد ادامه داد: 15 خرداد در واقع حرکتی خودجوش و مردمی بود که شرکت کنندگان در آن بدون توجه به نوع شغل، تحصیلات، سن، وابستگی گروهی و هرگونه موقعیت اجتماعی و برمبنای یک شعارو هدف مشترک بدون هیج گونه برنامه ریزی خاصی با وجود بستر و زمینه‌های قبلی آن در حمایت از رهبری امام خمینی(ره) بیشترشهرهای ایران را فرا گرفت.
سرهنگ دلیری افزود: هرچند که این قیام توسط عوامل شاه و ساواک، از طریق نظامی و به طور موقت سرکوب شد ولی دارای نتایج و دستاوردهای مهمی بود که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی گردید.
وی اظهارکرد: قیام 15 خرداد 1342 هر چند به ظاهر یک یا چند روز طول کشید، ولی به دلیل انگیزه‌های الهی که داشت، به عنوان مبدا انقلاب اسلامی و منشا تحولات وسیع داخلی و بین‌المللی محسوب می شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا امام خمینی (ره) روز 13 خرداد 1342 درسخنرانی کوبنده‌ای که به مناسبت عاشورای حسینی در مدرسه فیضیه قم برگزارشد ازجنایات شاه واربابان آمریکایی و اسرائیلی او پرده برداشته همین اتفاق مهم باعث شد که درسحرگاه 15 خرداد سال 1342 دژخیمان رژیم ستم شاهی به خانه امام خمینی (ره) یورش برده وایشان را دستگیرو دور از چشم مردم، به زندانی در تهران منتقل کنند.
به دنبال انتشارخبردستگیری امام خمینی (ره) از نخستین ساعات روز 15 خرداد سال 1342 اعتراضات گسترده‌ای در قم، تهران، ورامین، مشهد و شیراز با سردادن شعارهایی بر ضد شاه و در طرفداری از امام آغاز شد.
هنوزچند ساعتی از این حادثه نگذشته بود که خیابان‌های شهر قم، زیرپای مردان و زنان انقلابی که دراعتراض به رژیم شاه و حمایت از رهبرشان فریاد برآورده بودند به لرزه درآمد.
ماموران نظامی با گشودن آتش به روی مردم ورامین که کفن پوشان در پشتیبانی از امام راهی تهران شده بودند سر پل باقرآباد یکی ازدردناک ترین حادثه ها را در تاریخ انقلاب رقم زدند.
این صحنه آن روز در تهران و چند شهر دیگر نیز به وجود آمد و بدین ترتیب، مردم ایران با این قیام گسترده، نشان دادند که خواستار برقراری حکومت اسلامی و پایان دادن به رژیم ستم شاهی هستند.
7273/7190 خبرنگار: علیرضا سلیمانی روزبهانی** انتشاردهنده: مقداد بهاروند احمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.