اسمااسماعیل پور،خبرآنلاین لرستان- به گزارش خبرنگار خبرآنلاین درپلدختر ، شهرام میررضایی صبح امروز در جلسه ستاد پیشگیری و اطفای حریق منابع طبیعی شهرستان پلدختر اظهار داشت : یکی از چالش های جدی منابع طبیعی به ویژه در این شهرستان آتش سوزی جنگل و مرتع است .
وی افزود: این شهرستان 361 هزار هکتار عرصه های ملی را در خود جار داده که از این نظرسومین شهرستان در استان لرستان محسوب می شود .
شهرام میررضایی گفت : شهرستان پلدختر از نظر اقلیمی ، وسعت و توپوگرافی دارای شیب تند است که قابل مقایسه با سایر شهرستان های استان نیست با این شرایط موجود اگر چنانچه آتش سوزی در یک نقطه از مراتع و جنگل ها اتفاق بیفتد منابع طبیعی به تنهایی نمی تواند از پس اطفای حریق برآید و نیاز به همکاری و مشارکت همه ادارات دارد .
وی افزود: تا کنون در شهرستان پلدختر اداره منابع طبیعی به تنهایی با
مسئله اطفای حریق درگیر بوده و هیچ ارگانی کمک کارسازی در این رابطه و در جهت کاهش مشکلات به این اداره نکرده است .
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری پلدختراظهار گفت :در سال های گذشته اداره منابع طبیعی در جهت تامین غذا برای اداراتی که در اطفا حریق شرکت کرده اند متحمل هزینه های سرسام آورشده اما این نیروها در عملیات اطفا حریق این اداره را کمک نکرده اند .
وی ابراز داشت: منابع طبیعی نعمت خدادادی است که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری تنها متعلق به ما نیست بلکه متعلق به همه نسل ها و ملت ها است که باید از آن حراست شود و به آیندگان تحویل دهیم .
میررضایی افزود:عرصه های ملی با چالش های زیادی روبرو است مهمترین آن که به شدت این منابع را دچار زوال و تخریب می کند آتش سوزی است چنانچه یکی ، دو آتش سوزی و یا سهل انگاری می تواند نتیجه سال ها تلاش و جنگل کاری یا چندین هزار هکتار جنگل های طبیعی را از بین ببرد .
وی گفت: عدم تناسب نیروهای لازم با سطح گسترده منابع طبیعی شهرستان و همچنین عدم تناسب تخصیص اعتبارات با شدت بحران حریق و آتش سوزی ها و عدم همکاری یا همکاری ضعیف سایر ادارات از مشکلات فرا روی اداره منابع طبیعی شهرستان پلدختر است .
وی افزود: همچنین این اداره با کمبود شدید ادوات، امکانات و تجهیزات
مناسب اطفای حریق روبرو است .
وی پیشگیری از وقوع آتش سوزی را کم هزینه ترین راه مقابله با حریق دانست و گفت: در این راستا اداره منابع طبیعی جلساتی با حضور دهیاران ، همیاران طبیعت دارد و آموزش های همگانی پیشگیری از حریق در نقاط بحرانی انجام شده و کارهای فرهنگی صورت گرفته تابه هنگام آتش سوزی آمادگی برای اطفای حریق وجود داشته باشد .
میررضایی افزود: با توجه به استاندارد های جهانی به ازای هر 13 هزار
هکتار جنگل یک نفر دیده بان نیاز است و برای محافظت از هر یکهزار هکتار جنگل باید یک نیروی انسانی باشد که اداره منابع طبیعی شهرستان با هشت نیرو و اعتبارات محدود نمی تواند به مقابله با حریق بپردازد .
رئیس اداره منابع طبیعی پلدختر گفت: شهرستان پلدختر با شرایط کوهستانی بودن منطقه چنانچه حریقی در جنگل و مرتع رخ دهد در مواردی سه تا چهار ساعت زمان در گرمای 50 درجه مرداد ماه طول می کشد تا نیروهای اطفای حریق خود را به محل حادثه برسانند و حداقل با سرشاخه های درختان به مهار آتش بپردازند .
وی افزود: اداره منابع طبیعی بیش از 20 نقطه به عنوان نقاط بحرانی در
شهرستان به مرکز استان اعلام کرده که تنها با هشت نقطه موافقت شده و مجوز هشت دیده بان صادر شده که از این تعداد در ایام آتش سوزی پنج دیده بان به حوزه پلدختر و مابقی به حوزه معمولان تعلق دارد که کفایت نمی کند .
وی گفت: اداره کل منابع طبیعی استان لرستان ،وضعیت شهرستان پلدختر را بحرانی تعریف کرده اما با اعتبارات خیلی کم نمی توان کاری از پیش برد و این اداره با توجه به شرایط و وسعت دیده بان بیشتری نیاز دارد .
میررضایی افزود: همه ادارات ، نهادهای دولتی ، دهیاری ها ، شوراهای
اسلامی و اقشار مختلف مردم موظف به همکاری در اطفای حریق و حفاظت از اراضی ملی هستند بر این اساس مشارکت های مردمی ، سمن ها و تشکل ها و آموزش جوامع ملی یکی از راه های مناسب جلوگیری و مهار آتش سوزی در جنگل ها و مراتع است .

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 663977
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.