به گزارش خبرنگار ایرنا امر به معروف و نهی از منکر برجسته ترین، بارزترین و گرامی ترین واجب در بین واجب ها است و هدف تمام انبیا و اولیا اصلاح جامعه بشری بوده و مؤثرترین ابزار برای رسیدن به این هدف بزرگ امر به معروف و نهی از منکر است.
به گفته کارشناسان قرآن کریم بارها در 15 سوره قرآن به اهمیت این فریضه اشاره کرده و آمرین به معروف و نهی کنندگان از منکر را از صالحین، رستگاران و بهترین امت می داند.
در روایات امر به معروف و نهی از منکر سبب امنیت، آبادانی، حلال شدن درآمدها، برپائی واجبات و اصلاح امور دین و دنیا معرفی شده است.
اهمیت این فریضه الهی تا جایی است که مهمترین هدف قیام تاریخی امام حسین(ع) در کربلا احیای امر به معروف و نهی از منکر و همچنین دعوت مردم به اسلام و روی آوردن آنها به معروفات و دوری از منکرات است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکزخرم آباد با توجه به رسالت خطیر اطلاع رسانی به منظور ترویج فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر همزمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان اقدام به برگزاری میزگرد تخصصی با موضوع امر به معروف و نهی از منکر، راهکارهای احیای امر به معروف با رویکرد گفتمان سازی در الگوهای رفتاری و مصادیق نهی از منکر با حضور کارشناسان مذهبی و صاحب نظران این حوزه کرده است.

** امر به معروف باید در سطح جامعه تبیین و فرهنگ سازی شود
مدیرکل اوقاف و امور خیریه لرستان در این میزگرد خبری گفت: مقوله مهم و واجب امر به معروف و نهی از منکر فریضه بسیار واجب است تا جائیکه امام حسین(ع) و امام علی(ع) جان خود را در این راه فدا کردند.
حجت الاسلام مرتضی خاکباز با تاکید بر اینکه این فریضه واجب نباید در جامعه مغفول بماند، افزود: سید الشهدا در راستای نهضت امر به معروف و نهی از منکر قیام کرد چراکه این فریضه واجب از دست رفته تلقی شده بود و ائمه اطهار به دلیل حراست از این فریضه واجب بسیار تلاش کردند.
وی اظهار کرد: وظیفه یک فرد مسلمان و شیعه نهادینه کردن این واجب است و معروفات را باید مشخص و جامه عمل پوشاند و دیگران را از منکرات باز داشت.
وی افزود: وظیفه همه دستگاه ها و آحاد مردم پیگیری اجرای این مقوله فرهنگی است چراکه امر به معروف باید به صورت فرهنگی در جامعه تبیین و نهادینه شود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه لرستان گفت: اجرای امر به معروف و نهی از منکر نیازمند برنامه ریزی در سطوح جامعه است چراکه امروز افراد در اجتماع با هم مرتبط هستند.
وی با تاکید بر اینکه خوراک فرهنگی خانواده ها باید به نحو احسن تهیه و ارائه شود، افزود: در صورتیکه تمام افراد جامعه در سطح خانواده ها با این فریضه واجب و مهم آشنا شوند جامعه نیازمند هزینه برای منکرات نخواهد بود.
حجت الاسلام خاکباز برگزاری همایش و نمایش را برای ترویج حجاب و عفاف ضروری دانست و اظهار کرد: اگر هر فرد مسلمان خانواده، محله و اجتماع خود را با امر به معروف و نهی از منکر آشنا کند درحقیقت در سطح جامعه فرهنگ سازی شده است.
به گفته وی نهادینه سازی فریضه امر به معروف و نهی از منکر باید از خانواده آغاز و به اجتماع تسری یابد و پاکسازی فردی و زمینه سازی فرهنگ شخصی در اولویت قرار گیرد.
وی تاکید کرد: در صورت نهادینه سازی فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر اقامه نماز برای افراد جامعه آسان و بی حجابی در سطح جامعه معضل نخواهد بود.
حجت الاسلام خاکباز افزود: برخورد نکردن با ورود آنتن های ماهواره به منازل مردم به عنوان یک منکر باعث شده که غرب به اتاق های منازل همه خانواده ها وارد شود.
به گفته وی امروزه به دلیل ارتباط نزدیک افراد جامعه هرگونه رفتاری به اجتماع منتقل می شود لذا باید امر به معروف و نهی از منکر از خانواده ها آغاز شود.
وی با بیان اینکه به موقع با منکرات مقابله نشده است، افزود: مسائل اسلام باید به درستی و شیرین برای مردم بیان شوند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه لرستان اظهار کرد: آزادی زمان صدر اسلام با آزادی امروزه قابل قیاس نیست چراکه در آن زمان قرار بود یک انسان خارج از دین را به اسلام دعوت کنیم ولی امروزه نباید اجازه دهیم انسانی آگاه و عالم ازدین خارج شود.
وی افزود: امروزه باید ورود به دین داشته و خروج نباید باشیم چراکه این فرد مرتد خوانده می شود و آزادی تا جایی باید باشد که به شرعیات دین اسلام لطمه وارد نشود.
حجت الاسلام خاکباز گفت: فریضه واجب امر به معروف و نهی از منکر دارای سه مخاطب خانواده، اجتماع و دستگاه های نظارتی و دولتی است.
وی افزود: در بحث ترک امر به معروف برخی دستگاه های دولتی و فرهنگی به دلیل ایفا نکردن نقش درست، مقصر هستند؛ کسی که در صدر حکومت قرار دارد از همگان آگاه تر و دلسوزتر به امر مسائل روز جامعه است اما دستاورد دستگاه های اجرایی چیست؟
وی اضافه کرد: رسانه ها و مطبوعات باید در خصوص احیای امر به معروف و نهی از منکر ایفای نقش کنند و ترویج و تبلیغ فرهنگ اهل بیت و قرآن باید انجام شود و در این راستا اعتباراتی به مسیر امر به معروف و نهی از منکر گسیل یابد و با منکر برخورد قاطع شود.

** امر به معروف و نهی از منکر باید از سطوح پائین و دستگاه های اجرایی آغاز شود
معاون امور فرهنگی مدیرکل تبلیغات اسلامی لرستان گفت: در فریضه امر به معروف و نهی از منکر نباید اصل و چارچوب را رها و فقط به جزئیات توجه کرد.
حجت الاسلام احمد رضا غلامی افزود: اگر نقصی در تشکیلاتی وجود دارد باید درمان شود و نباید کم کاری و نواقص را به نظام نسبت داد.
وی تذکر و امر به معروف را وظیفه ای همگانی خواند و اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر باید از دستگاه ها و تشکیلات پائین آغاز شود چراکه مشکلات باید از پایه حل شوند.
معاون امور فرهنگی مدیرکل تبیلغات اسلامی لرستان با بیان اینکه شهادت شیخ نمر و اسارت شیخ قاسم به دلیل دین و دفاع از ارزش های دینی است، افزود: اگر همه خانواده ها از قشرهای مختلف در دستگاه های اجرای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ارزش های دینی و حقوق شهروندی را رعایت کنند وضعیت جامعه تغییر می کند.
وی گفت: در نظام جمهوری اسلامی ایران رعایت شئون اسلامی در دستگاه های اجرایی لازم و ضروری است و امر به معروف را باید از این دستگاه ها و نهادها آغاز کرد.
وی افزود: همانگونه که بستن کمربند ایمنی در سطح جامعه نهادینه شده است، امر به معروف ونهی از منکر نیز باید در خانواده ها و مجموعه های مذهبی نهادینه شود.
حجت الاسلام غلامی اظهار کرد: متاسفانه در جشن های انتخاباتی و رای به نظام جمهوری اسلامی ایران به موضوع حجاب و عفاف اهمیت داده نشد.
وی با تاکید بر اینکه ارزش های دینی باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: در این راستا با برنامه ریزی های لازم باید در راستای توسعه فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر گام برداشت.

** لزوم ایجاد وزارتخانه ای امر به معروف و نهی از منکر
معاون امور فرهنگی مدیرکل تبلیغات اسلامی لرستان گفت: ستاد امر به معروف و نهی از منکر در سطح کشور ایجاد شده ولی کافی نیست لذا ایجاد سازمان یا وزارتخانه ای برای احیای امر به معروف و نهی از منکر ضروری است.
وی با تاکید بر اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در دین مبین اسلام افزود: این فریضه واجب در ردیف نماز، روزه و جهاد است در حالیکه هزینه ای در این راستا نشده است.
وی با انتقاد از عملکرد ضعیف برخی نهادها و دستگاه های اجرایی در حوزه امر به معروف و نهی از منکر بیان کرد: در راستای فریضه امر به معروف و نهی از منکر در حوزه ادارات و نهادهای انقلاب اسلامی، خبرگزاری ها و مطبوعات کشور چه اقداماتی شده است و آیا در این زمینه تلنگری زده می شود؟

** بسیاری از معضلات اجتماعی حاصل بی توجهی به امر به معروف و نهی از منکر است
رئیس اداره امور فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان نیز گفت: از تبعات منفی توجه نکردن به امر به معروف و نهی از منکر، فاصله گرفتن از ارزش های انقلاب اسلامی است.
غلامعلی فلاحی با تاکید بر اینکه اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر در سطح کشور نیازمند تشکیل یک سازمان منسجم است، افزود: متاسفانه بسیاری از معضلات موجود در کشور حاصل بی توجهی به این فریضه واجب است.
وی بیان کرد: برخلاف تلاش های فراوان انجام شده در سطح کشور در راستای اجرای این امر مهم به دلیل نهادینه نشدن این فریضه تاکنون نتیجه قابل توجهی حاصل نشده است.
وی با بیان اینکه هدف اصلی انبیا، اولیا و ائمه اطهار(ع) امر به معروف و نهی از منکر بوده است، گفت: بسیاری از پیامبران الهی در این امر خطیر تلاش و ایثار فراوان کردند و شهید این فریضه واجب شدند.
فلاحی با تاکید بر اینکه دفاع مقدس هشت ساله در انقلاب اسلامی ایران تا حد زیادی مرتبط با فریضه امر به معروف و نهی از منکر بود، افزود:همه انبیا و اولیا به دنبال احیا و زنده نگه داشتن این فریضه بوده اند.
به گفته وی امروزه مطالعات زیادی در راستای مصادیق امر به معروف و نهی از منکرشده است در حالیکه احترام به ارباب رجوع، نظم و انضباط اداری، تقوای الهی مردم و مسئولان، وفاداری و عمل به احکام و واجبات امر به معروف هستند.
وی مطالبه گری از مسئولان را از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر دانست و افزود: خبرگزاری ها، مطبوعات و نهادهای نظارتی باید به این موضوع اهتمام ویژه ای داشته باشند.
فلاحی اظهار کرد: از صدر اسلام انتقاد از مسئولان توسط مردم آزادانه انجام می شد و در راستای فریضه واجب امر به معروف و نهی از منکر تذکر لسانی از وظایف عمومی و همگانی است.
وی با تاکید بر اینکه امر به معروف شامل همه افراد جامعه است، افزود: مدیرانی که مرتکب تخلف می شوند مشمول امر به معروف و نهی از منکر هستند و باید نسبت به عملکرد اشتباه خود پاسخگو باشند.
رئیس اداره فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: راهکارهای اجرایی شدن امر به معروف و نهی از منکر در سطح جامعه نهادینه سازی این امر در سطح مدارس، اجرای برنامه های فرهنگی و سخنرانی، فعالیت های هنری شامل جشنواره های فرهنگی و هنری و برگزاری میزگردهای خبری است.
در سال 94 قانون حمایت از عامرین به معروف و ناهیان از منکر با تایید مجلس و ارائه به دولت از یک طرح به قانون مبدل گشت و این طرح در 23 فرودین سال 95 با 24 ماده و 19 تبصره به عنوان یک بخشنامه اجرایی درامد.
طبق گفته کارشناسان اجرای دقیق و موثر این قانون نیازمند ردیف اعتباری است که هنوز برای آن پیش بینی نشده است و نیز برخی از موانع و موارد قانون باید اصلاح و بازنگری شود.
7274/3022
خبرنگار: مریم نریمانی ** انتشاردهنده: احسان کردی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.