به گزارش ایرنا بختیار رازانی روز سه شنبه در دیدار با رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی لرستان اظهار کرد: در یک دهه گذشته حمایت از صنایع کوچک با اشتغال زیر 50 نفر به سازمان شرکت‌های شهرک‌های صنعتی محول شده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر واحدهای صنعتی کوچک در کوتاه‌ترین زمان می‌توانند در شهرک مستقر و جواز ساخت نیز بدون اخذ هزینه برای آنها صادر شده و سند تفکیکی واحد صنعتی در اختیار مالک صنعتی قرار می‌گیرد.
وی اضافه کرد: تکمیل زیرساخت های وضع موجود، توسعه شهرک های تقاضا محور جدید و شهرک سازی در استان از الویت های کاری شرکت شهرک‌های صنعتی بوده و حمایت از صنایع کوچک، حمایت و راه اندازی صنایع غیرفعال و حمایت از واحدهای تجاری در استان در دستور کار می باشد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر 22 شهرک و ناحیه صنعتی مصوب و منطقه ویژه در لرستان وجود دارد ، گفت: یکی از این شرکت‌ها، شهرک خصوصی پتروشیمی بوده و 21 شهرک دیگر دولتی و یک شرکت نیز منطقه ویژه اقتصادی است و از 20 شرکت شهرک صنعتی 16 شهرک و نواحی صنعتی در حال بهره‌برداری است.
رازانی افزود: مجموع مساحت شهرک‌های صنعتی استان لرستان یکهزار و 400 هکتار است.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان لرستان همچنین گفت: 81 هزار واحد صنعتی کشور ، صنایع کوچک و متوسط هستند که این صنایع به‌صورت مردم محور بوده و با سرمایه نسبتا کم حدود 20 میلیارد ریال ایجاد می‌شوند.
وی ادامه داد: صنایع کوچک به‌عنوان محور اصلی توسعه صنعتی لحاظ می‌شود و ایجاد صنایع بزرگ به شکل‌گیری صنایع کوچک کمک می‌کند چراکه اگر صنایع بزرگ شکل نگیرد صنایع کوچک ایجاد نمی‌شود.
به گفته وی متاسفانه بانک‌ها رغبتی به پرداخت تسهیلات به صنایع کوچک ندارند چراکه این واحدها قدرت چانه‌زنی کمتری دارند و بانک‌ها به‌جای اینکه تسهیلات را به صنایع کوچک بدهند، تسهیلات را به صنایع بزرگ پرداخت می‌کنند.
وی گفت: در سال‌های گذشته حمایت دولت به‌صورت بنگاه محوری بوده اما مدل توسعه خوشه‌های صنعتی ایجاد شد که از مجموعه‌ای از بنگاه‌ها که در یک نقطه جغرافیایی مشخص قرار گرفتند و چالش‌های مختلف دارند به‌جای اینکه هرکدام از واحدها خودشان مواد اولیه تهیه کنند یک شرکت تعاونی مواد اولیه را خریداری و در اختیار مجموعه بنگاه‌های تحت عنوان خوشه صنعتی قرار می‌دهد.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان لرستان افزود: خوشه سنگ، گلیم،جاجیم، عسل، گیاهان دارویی و محصولات لبنی ازجمله ظرفیت‌های استان لرستان است که می‌تواند موردحمایت شرکت شهرک‌های صنعتی قرار گیرد.
وی در خصوص ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بروجرد افزود: موافقت های لازم از وزیر صنعت ، معدن و تجارت اخذ شده و بخش خصوصی باید اقدامات لازم را انجام دهد چرا که تنها واگذاری زمین بر عهده شرکت شهرک های صنعتی بوده که صورت گرفته است.
3210/6060
خبرنگار: محمد یاراحمدی**انتشاردهنده:محمد علیدوستی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.