به گزارش ایرنا، علی محمد ذوالفقاری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در محل کمیته امداد استان لرستان با بیان اینکه برنامه ریزی امسال جمع آوری 17هزار میلیارد ریال مشارکت مردمی است ، افزود: مشارکت های مردمی شامل مواردی است که مردم در بخشهای پرداخت زکات ، صدقات ، طرح اکرام ایتام ، طرح محسنین ، جشن و مناسبت ها ، جشن عاطفه ها و جشن نیکوکاری کمک می کنند.
به گفته وی هم اکنون 10 میلیون خانواده با بخش امداد و مشارکت های مردمی این نهاد همکاری دارند که شامل هشت میلیون مشترک صدقات ، یک میلیون حامی اکرام ایتام و طرح محسنین و جمعی هم در قالب های زکات، فطریه و پرداخت های ماهیانه با کمیته امداد همکاری می کنند.
معاون توسعه و مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) همچنین گفت: هم اکنون سهم مشارکت مردم در کمک های امدادی کمیته امداد 25 درصد است که با توجه به ظرفیتی که در جامعه وجود دارد افزایش این میزان هدفگذاری شده است.
ذوالفقاری با اشاره به اینکه خیرین ، علاقمند به رویت اثرات کمک خود به نیازمندان هستند افزود: کمیته امداد در رویکرد جدید خود به این خواسته خیرین توجه کرده و اطلاع رسانی در این خصوص را انجام می دهد تا خیرین در جریان نتیجه کمک های خود قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه بنا بر نظرسنجی های صورت گرفته، اشتغال یکی از نیازهای مردم در مسیرها جذب مشارکت های مردمی است اظهار کرد: اشتغال در زمینه های مختلفی همچون سرمایه کار، کارآفرینی ، آموزش رایگان،شاگرد پذیری، کاریابی، اماکن کسب و کار ، رایگان کردن جواز های کسب و کار و نظارت بر طرح ها می تواند در بخش مشارکت های مردمی مورد توجه قرار گیرد.
وی توجه به معشیت مردم را یکی دیگر از رویکردهای کمیته امداد عنوان کرد.
ذوالفقاری با اشاره به ضرورت مشارکت دهک های بالای جامعه گفت: باید تلاش کرد تا حضور دهک های بالای اقتصادی جامعه یعنی دهک پنجم به بالا در مشارکت های مردمی امداد بیشتر شود.
ابوالقاسم رستگاری مدیرکل انفاقات و صدقات و امور اجرایی مشارکت های مردمی کمیته امداد امام (ره)نیز در این گفت و گو اظهار کرد: بخشی از طرح های کمیته امداد مبتنی بر نیاز جامعه است و خیرین هم متناسب با همان نیازها خدمات و کمک های خود را ارائه می دهند.
وی با اشاره به اینکه تنها 25 درصد خدمات امدادی کمیته امداد از طریق مشارکت های مردمی تامین می شود گفت: ممکن است اعداد گفته شده درارتباطبا مشارکت مردم زیاد باشد اما در مقایسه با میزان نیازی که وجود دارد رقم بالایی نیست.
رستگاری همچنین گفت: سال گذشته مردم ایران 2هزارو920 میلیارد ریال صدقه دادند.
به گفته وی سرانه کمک حامیان در لرستان 140 هزار تومان و سرانه کمک حامیان کشور نیز با حدود 20 هزار تومان اختلاف 160 هزار تومان است.
رستگاری با اشاره به اینکه هم اکنون 10 میلیون نفر خیر در بخش مشارکت های مردمی با کمیته امداد همکاری می کنند گفت: بخش قابل توجهی از مردم که تعداد آنها مشخص نیست از طریق صندوق های صدقات معابر و خیابان های به نیازمندان کمک می کنند.

**500 حامی طلایی در کشور
مدیر امور اجرایی مشارکت های مردمی کمیته امدادامام (ره) با بیان اینکه در طرح اکرام 500 حامی طلایی داریم گفت: حامیان طلایی آنهایی هستند که بالای 50 یتیم را حمایت می کنند.
رستگاری گفت: یکی از رویکردهای کمیته امداد رفتن به سمت کمک های الکترونیک است که در حال حاضر تنها هشت درصد از کمک های دریافتی با این روش ها صورت می گیرد که تا پایان برنامه ششم توسعه باید بتوان این میزان را 80 درصد افزایش داد.

** مردم لرستان بیشتر از میانگین کشوری صدقه می دهند
رستگاری با اشاره به اینکه سرانه صدقه پرداخت شده در لرستان بیشتر از میانگین کشوری است گفت: بطورمیانگین سال گذشته هر نفر در لرستان مبلغ 39هزار ریال صدقه پرداخت کرده که این میزان در میانگین کشوری 37هزار ریال بوده است.
1920/6060
خبرنگار:مهری دریکوند**انتشاردهنده:محمد علیدوستی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.