در ادامه این مطلب آمده است: از آنجایی که توسعه راه های مواصلاتی و بهبود زیرساخت های حوزه حمل و نقل همواره یکی از مهم ترین مولفه های توسعه به شمار می رود، تلاش برای ارتقای شاخص های جاده ای و حمل و نقل در دولت یازدهم به شدت مورد توجه قرار گرفت.
در استان لرستان نیز این مهم با توجه به موقعیت جغرافیایی و اهمیت استان در صدر برنامه های توسعه ای دولت قرار گرفت.
در این بین طرح آزاد راه اراک - بروجرد - خرم آباد یکی از عظیم ترین طرح های حوزه راهسازی بود که بیش از 12 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری برای اجرای آن صورت گرفت.
طول این آزاد راه 134 کیلومتر است که 78 کیلومتر آن درحوزه استحفاظی خرم آباد قرار دارد.
طرح آزاد راه خرم آباد - بروجرد - اراک به نام سردار شهید بروجردی نامگذاری شده و یکی از طرح های فعال در کشور به شمار می رود.
طرح یاد شده از سوی یکی از موسسات زیر مجموعه قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) در حال اجراست و تونل های در حال احداث آن از پیچیده ترین تونل های کشور محسوب می شوند که تنها در یکی از این تونل ها 980 نفر مشغول خدمت هستند.
در مجموع می توان یادآور شد حدود یکهزارو 500 نفر در طرح آزاد راه خرم آباد - بروجرد - اراک مشغول فعالیت هستند و به طورحتم این طرح در توسعه اقتصادی استان نقش بسزایی خواهد داشت.
تکمیل این طرح یکی از اولویت های اصلی قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) بوده و برای هر کیلومتر از این مسیر 60 میلیارد ریال هزینه شده است.
با بهره برداری از این طرح ملی رفت و آمد از طریق این محور در حال ساخت خرم آباد - بروجرد - اراک 50 دقیقه کاهش می یابد.
این آزادراه یکی از قطعات اصلی کریدور ترافیکی شمال به جنوب کشور است که با احداث آن، بنادر جنوبی و جنوب غربی کشور به بنادر شمال کشور متصل می شود.
چشم انداز آزاد راه اراک - خرم آباد برای شهرستان بروجرد مطلوب ارزیابی شده و ورود سرمایه گذاران در این شهرستان زمینه ساز اشتغالزایی و رونق اقتصادی خواهد بود.
احداث این طرح با سرمایه گذاری مشترک شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و شرکتی وابسته به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در حال اجراست که قرار داد پیمانکاری آن نیز 36 ماهه است.
طول این آزادراه حدود 134 کیلومتر و 200 متر است که با بهره برداری از این طرح ملی مسافت اراک تا خرم آباد به میزان 22 کیلومتر نسبت به مسیرهای موجود کاهش می یابد.
این طرح ملی تاکنون حدود 35 درصد پشرفت فیزیکی دارد و پیش بینی می شود تا پایان سال 96 بخشی از این آزادراه از بروجرد تا خرم آباد به بهره برداری برسد.
این آزاد راه 6 خطه، در سه باند رفت و سه باند برگشت طرح ریزی شده است که کیلومتر ابتدای آن از کنارگذر اراک - تهران بین پالایشگاه پتروشیمی اراک آغاز و پس از عبور از شهر شازند در استان مرکزی و طی مسافت 55 کیلومتر وارد لرستان می شود که از روستای گل زرد عبدی شروع و در کیلومتر 81 با بزرگراه چهار خطه بروجرد - خرم آباد (مسیر فعلی) برخورد می کند و به واسطه یک تقاطع غیر همسطح مسیر ادامه یافته و در روستای تجره جنوب شهر خرم آباد به اتمام می رسد.
با ساخت این آزاد راه اتصال بین آزادراه هی اراک، سلفچگان، ساوه، خرم آباد و پل زال برقرار می شود و در صورت ادامه اجرای این آزاد راه به سلفچگان و قم و اتصال آن به آزادراه حرم تا حرم به طور موثری شبکه آزاد راهی کشور ارتقا می یابد.

** افتتاح کمربند بروجرد پس از گذشت هفت سال
کمربندی بروجرد پس از گذشت هفت سال در دولت یازدهم به بهره برداری رسید.
طول این کمربندی 11 کیلومتر است که با هزینه ای بالغ بر 190 میلیارد ریال احداث شد.

** اجرایی شدن کمربندی دورود با 500 میلیارد ریال اعتبار
یکی از مطالبات اصلی مردم دورود تکمیل کمربندی این شهرستان به عنوان یک طرح ملی است که باید با مشارکت شرکت توسعه راه های وزارت راه و شهرسازی اجرا شود کمربندی دورود به طول 3/12 کیلومتر است.

** توجه به راه های روستایی
یکی از اولویت های اصلی دولت تدبیر و امید توجه به راه روستایی است که در این راستا در لرستان 544 کیلومتر از راه های روستایی با اعتباری بالغ بر یکهزار و 200 مییلیارد ریال احداث، بهسازی و آسفالت شده است.
7274/3022
خبرنگار: مریم نریمانی** انتشاردهنده: احسان کردی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.