نرگس سپه وند - بنابر دیدگاه اعتقادی شیعیانِ دوازده‌امامی حجت بن الحسن فرزند حسن عسکری (امام یازدهم شیعیان) همان مهدی موعود است. او در نیمه ی شعبان سال ۲۵۵ یا ۲۵۶ ه.ق. در سامرا به دنیا آمده و در پنج سالگی و پس از مرگ پدرش به امامت رسیده و از منظر مردم غیب شده‌است. همچنین، به اعتقاد آنان پیامبر اسلام در خطبه خود در روز غدیر خم به آمدن مهدی اشاره کرده‌است.
دیدگاه تاریخی
پس از فوت حسن عسکری امام یازدهم شیعه، سالها سردرگمی بزرگی برای نیم قرن در بین پیروان آنها پدید آمد که نویسندگان شیعه از آن تحت عنوان دوران حیرت نام می‌برند. در میان پیروان امامان شیعه بر سر سرنوشت اسرار آمیز فرزندی که برای حسن عسکری قائل بودند اختلاف بزرگی پدید آمد. گروهی از شیعیان چنین می‌پنداشتند که حسن عسکری اصولاً فرزندی نداشته‌است و گروهی می‌گفتند حسن عسکری امام بدون فرزندی است که نمرده‌است و حسن عسکری همان مهدی غایب است که دارای دو دوره غیبت است. گروه دیگری عنوان می‌کردند که فرزند حسن عسکری پیش از فوت پدر در گذشته‌است. تنها گروهی که در آن زمان در اقلیت کوچکی بودند که اعتقاد داشتند که فرزند حسن عسکری همان مهدی است و در غیبت به سر می‌برد و در آخر الزمان ظهور خواهد کرد. دیدگاه این گروه به مرور به دیدگاه تمامی شیعیانی تبدیل شد که شیعیان دوازده امامی فعلی می‌باشند.
پذیرفته شدن این دیدگاه توسط شیعه حاصل کوششهای شماری از اندیشمندان شیعه امامی و محدثانی مانند نوبختی، ابو جعفر ابن کعبه، کلینی، نعمانی و بخصوص ابن بابویه اثر ارزنده او کمال الدین-معمار نظریه امام غایب و دوران غیبت و ظهور منجی بخش اما غائب بود.
واژه مهدی
واژهی «مهدی» در قرآن به کار نرفته است. «مهدی» از ریشهی ه-د-ی است و به معنای هدایت شده و یا هدایت شده توسط خدا می‌باشد. سابقهی استفاده از کلمهی مهدی قبل از ظهور اسلام وجود ندارد، به ویژه به معنای موعود جهانگشای عدل‌گستر. اما استفاده از این کلمه در زمان پیامبر اسلام و بعد از آن، در اشعار و متن‌های عرب دیده می‌شود.
دنیا باید متوجه موعود جهانی و عدالت گستر جهانی شود
حجت الاسلام حجت الاسلام دریکوند با اشاره به فرا رسیدن نیمه شعبان اظهار داشت: همه ما وظیفه داریم زمینه ظهور امام زمان(عج) را فراهم کنیم.
دریکوند با بیان اینکه همه ما باید برای تحقق عدالت و پیاده کردن احکام نورانی اسلام در جامعه تلاش و کوشش کنیم، یادآور شد: در این صورت اسباب ظهور صاحب الزمان(عج) فراهم می شود.
وی با تاکید بر اینکه امام زمان(عج) نیاز به یاران صالح دارد، افزود: نظام اسلامی ایران یکی از اسباب زمینه ساز ظهور امام زمان است.
حجت الاسلام دریکوند با بیان اینکه وظیفه ما این است که پیام شهیدان و اهداف انقلاب را به دنیا مخابره کنیم، ادامه داد: دنیا باید متوجه موعود جهانی و عدالت گستر جهانی شود.
وی در باب برگزاری جشن میلاد امام زمان(عج) در لرستان اظهار داشت: شایسته است مردم ولایت مدار لرستان در ایام پرشور انتخابات جشن نیمه شعبان را بسیار باشکوه تر برگزار کنند.

۴۶
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 644324
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.